Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Sevgi, Demokrasi ve Öğrenci Merkezli Eğitim Algıları

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 294 - 325, 28.12.2020

Öz

Öğrencilerin çeşitli değerlere sahip olma ya da olmama durumları onların gelecekte nasıl birer birey olacaklarını belirlerken, onların mesleki, ahlaki ve toplumsal ilişkilerini de şekillendirecektir. Bu nedenle öğrencilerin sevgi, demokrasi ve eğitim algılarının belirlenmesi ve bu doğrultuda düzenlemeler yapılması oldukça önemlidir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı; öğrencilerin sevgi, demokrasi ve eğitim algılarını ve bunlar arasındaki ilişkileri belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden “olgu bilim” deseni kapsamında yürütülmüştür. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu üç ilkokul, üç ortaokul ve üç lisede farklı sınıf düzeylerinde eğitim gören toplamda 341 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında projeksiyon tekniklerinden; “cümle tamamlama tekniği” ve “hikâye tamamlama tekniği” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında; cümle tamamlama formları ile toplanan veriler “betimsel analiz-içerik analizi” ve hikâye tamamlama formları ile toplanan veriler “içerik analizi” yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, genel olarak öğrencilerin demokrasi, koşulsuz sevgi ve öğrenci merkezli eğitim algılarında problemler olduğu, ayrıca demokrasi, koşulsuz sevgi ve öğrenci merkezli eğitim algıları arasında ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akpınar, B., & Gezer, B. (2010). Öğrenen merkezli yeni eğitim yaklaşımlarının öğrenme-öğretme sürecine yansımaları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 1-12.
  • Alshurman, M. (2015). Democratic education and administration. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, 861-869.
  • Arseven, Z., Şahin, Ş., & Kılıç, A. (2016). Teachers’ adoptation level of student centered education approach. Journal of Education and Practice, 7(29), 133-144.
  • Bailey, G., & Colley, H. (2015). ‘Learner-centred’ assessment policies in further education: putting teachers’ time under pressure. Journal of Vocational Education & Training, 67(2), 153–168.
  • Bakan, İ., & Kefe, İ. (2012). Kurumsal açıdan algı ve algı yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 19-34.
  • Bayındır, N., & Arıcı, A. F. (2015) Sınıf tahtalarının etkili kullanımı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 74-83.
  • Bayram-Jacobs, D., & Hayırsever, F. (2016). Student-centred learning: How does it work in practice?. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 18(3), 1-15.
  • Boddy, C., Bond, D., & Ramsey, E. (2011). Projective techniques: Are they a victim of clashing paradigms? 25.09.2019 tarihinde https://mpra.ub.uni-muenchen.de/33331/ adresinden elde edilmiştir.
  • Boyacı, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin disipline sınıf kurallarına ve cezalara ilişkin görüşlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi (Türkiye-Norveç örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 60(60), 523-554.
  • Bozpolat, E., Uğurlu, C. T., Usta, H. G., & Şimşek, A. S. (2016). Öğrenci ve öğretim elemanlarının öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 83-95.
  • Brinkmann, S. (2013). Qualitative interviewing: Understanding qualitative research. New York: Oxford University Press.
  • Castillo, F. (2016). Perceptions on love of the young people: An assessment based on the love attitude scale. In S. F. Tang & L. Logonnathan (Eds.), Assessment for learning withinand beyond the classroom. Singapore: Springer Science+Business Media.
  • Collins, W. J. (2013). Education, Democracy, and Social Discourse. Schools: Studies in Education, 10(2), 298-303.
  • Çiftçi, N. (2003). Kohlberg’in bilişsel ahlak gelişimi teorisi: Ahlak ve demokrasi eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-77.
  • Dinç, E., & Üztemur, S. S. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin demokratik değer algılarının karikatürler aracılığıyla incelenmesi. Elementary Education Online, 15(3), 974-988.
  • Doğan, S. (2014a). Eğitim bilimine giriş. İçinde C. T. Uğurlu (Ed.). Eğitimin işlevleri. İstanbul: Eğiten Kitap.
  • Duman, B. (2008). Öğrenme-öğretme sürecindeki entelektüel şizofrenizm. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 287-321.
  • Edelstein, W. (2011). Education for democracy: Reasons and strategies. European Journal of Education, 46(1), 127-137.
  • Eker, S. (2012). Alfred Adler’in Kişilik Kuramı’nın demokrasi düşüncesi açısından önemi. U.Ü. Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(22), 157-180.
  • Frambacha, J. M., Driessena, E. W., Beh, P., & Vleutena, C. P. M. (2014). Quiet or questioning? Students’ discussion behaviors in student-centered education across cultures. Studies in Higher Education, 39(6), 1001–1021.
  • Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The Qualitative Report, 8(4), 597-606.
  • Groot, I., Veugelers, W., & Goodson, I. (2013). Adolescents' democratic engagement: A qualitative study into the lived citizenship of adolescents in the Dutch democratic pluralist society. Enschede: Ipskamp Drukkers.
  • Gündoğan, A. O. (2002). Çoğulculuk ve değer bunalımı. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 43-52.
  • Gül, G. (2004). Birey toplum eğitim ve öğretmen. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 223-236.
  • Güven Yıldırım, E., Köklükaya, A. N., & Aydoğdu, M. (2016). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının öğretim yöntem-teknik tercihleri ve bu tercihlerinin nedenleri. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 15-25.
  • Kablan, Z., Topan, B., & Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde materyal kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1629-1644.
  • Karamustafaoğlu, O., Bayar, A., & Kaya, M. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri üzerine bir araştırma: Amasya örneği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(4), 436-462.
  • Karasu Avcı, E., & Ketenoğlu Kayabaşı, Z. E. (2018). Sınıf öğretmenlerinin derslerinde kullandıkları yöntem ve tekniklere ilişkin görüşleri: Bir olgubilim araştırması. Hacettepe University Journal of Education, 1-17.
  • Kılıç, A., Aydın, M., Ökmen, B., & Şahin, Ş. (2019). Kuramdan uygulamaya ihtiyaç belirleme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kuş, Z., & Çetin, T. (2012). İlköğretim öğrencilerinin demokrasi algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 1-22. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. California: John Wiley & Sons, Inc.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Mithans, M., Grmek, M. I., & Čagran, B. (2017). Participation in decision-making in class: Opportunities and student attitudes in Austria and Slovenia. International Journal of Management in Education, 11(4), 165-184.
  • Moate, R. M., & Cox, J. A. (2015). Learner-centered pedagogy: Considerations for application in a didactic course. The Professional Counselor, 5(3), 379–389.
  • Neto, F., & Wilks, D. C. (2017). Compassionate love for a romantic partner across the adult life span. Eur J Psychol, 13(4), 606-617.
  • Özmen, F. (1999). Etkili eğitimin gerçekleştirilmesinde duyuşsal alanın önemi: Sevgi eğitimi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 193-198.
  • Özpolat, V. (2013). Öğretmenlerin mesleki önceliklerinde öğrenci merkezli eğitim yaklaşımının yeri. Milli Eğitim, 200, 5-26. Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). California: Sage Publication.
  • Peterson, E. R., Rubie-Davies, C. M., & Elley-Brown, M. (2012). Who is to blame? Students, teachers and parents views on who is responsible for student achievement. Research in Education, 86(1), 1-12.
  • Sadık, F. (2018). Children and discipline: Investigating secondary school students’ perception of discipline through metaphors. European Journal of Educational Research, 7(1), 31-44.
  • Sezer, G. O. (2017). Öğretmenlik uygulaması dersini alan sınıf öğretmeni adaylarının sınıfta kullandıkları materyal tercihlerinin incelenmesi. ACJES, 1(1), 23-33.
  • Slev, A. M. (2014). Perceptions of democracy and democratic principles among Romanian law students. Revista Academiei Forţelor Terestre Nr, 1(73), 38-44.
  • Sönmez, V. (1987). Eğitim ortamında sevgi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 65-77.
  • Subba, D. (2014). Democratic values and democratic approach in teaching: A perspective. American Journal of Educational Research, 2(12), 37-40.
  • Şahin, M. (2014). Öğretim materyallerinin öğrenme-öğretme sürecindeki işlevine ilişkin öğretmen görüşlerinin analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 995-1012.
  • Şahin, Ş. (2020). Öğrenci, öğretmen ve müdürlerin sevgi, demokrasi ve öğrenci merkezli eğitim algıları. (Yayınlanmamış doktora tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Şahin, Ş., Ökmen, B., & Kılıç, A. (2019). Sevgi eğitimi dersi alan öğrencilerin sevgi ve sevgi eğitimi dersine dair görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 176-197.
  • Toper, T. (2007). İlköğretim ikinci kademede demokrasi eğitimi: İkinci kademe öğretmenlerinin demokratik tutum ve davranışları sergileme düzeyleri (Kars ili örneği) (Yayınlanmamış yükseklisans tezi). Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Üztemur, S., & İnel, Y. (2018). 8th year secondary school pupils’ perceptions democratic values: A phenomenological analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(3), 786-825.
  • Varış, F. (1991). Eğitim bilimine giriş. Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayını.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şeyma Şahin 0000-0003-1727-4772

Abdurrahman Kılıç 0000-0002-2704-2951

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, Ş., & Kılıç, A. (2020). Öğrencilerin Sevgi, Demokrasi ve Öğrenci Merkezli Eğitim Algıları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 294-325.