Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Değişken, Bağımlı ve Bağımsız Değişken Terimlerine Yönelik Kavramsal Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 2, 891 - 994, 28.12.2022
https://doi.org/10.51460/baebd.1112033

Öz

Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmen adaylarının değişken, bağımlı değişken ve bağımsız değişken kavramlarına yönelik bilgilerini ve varsa kavram yanılgılarını sistematik olarak incelemektir. Durum çalışması yöntemi ile gerçekleştirilen araştırmada ilköğretim matematik öğretmen adaylarına değişken, bağımlı değişken ve bağımsız değişken kavramlarına yönelik açık uçlu sorulardan oluşan anket uygulaması yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yapılarak, kavramlara yönelik bilgiler ve kavram yanılgıları temalar halinde incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun değişken kavramına yönelik bilgi temalarının genel olarak doğru kabul edilebilir olduğu, ancak değişkenin çeşitli kullanımlarından ziyade sadece tek bir anlamına yöneldikleri ve buna ek olarak eksik ve yanlış öğrenmelerle birlikte bağımlı ve bağımsız değişken kavramlarına yönelik yaygın kavram yanılgılarına sahip oldukları saptanmıştır. Bu kavram yanılgıları ve çeşitleri analiz edilerek, giderilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akgün, L. (2007). Değişken kavramına ilişkin yeterlilikler ve değişken kavramının öğretimi. Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Baki, A. ( 2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi (3. Baskı). İstanbul: Derya Kitabevi.
  • Baykul, Y. (2003). İlköğretimde Matematik Öğretimi (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Boz, N. (2013). Matematiğin Temel Yapı Taşlarından Değişken. Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar, 329-338.
  • Boz, N. (2004).Öğrencilerin hatasını tespit etme ve nedenlerini irdeleme. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Nihat, B. O. Z. (2007). Öğretmen adaylarının değişkenlerin kullanımı ile ilgili bilgileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-18.
  • Bozkurt, A. ve Koç, Y. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Birinci Sınıf Öğrencilerinin Prizma Kavramına Dair Bilgilerinin İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri; Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2941-2952.
  • Breigheith, M.& Kuncar, H.(2002). Mathematics and Mathematics Education, S. Elaydi, S. K. Jain, M. Saleh, R. EbuSaris, E. Titi (Ed), Misconceptions in Mathematics (pp. 122-134). Singapore: Word Scientific Printers.
  • Bybee, R. W. & Trowbridge, L. W. (1996). Teaching Secondary Scool Science: Strategies for Developing Scientific Literacy(6. Baskı). United Stated Of America: Prentice- Hall.
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2007). Designing And Conducting Mixed Methods Research. Thousand Oaks, CA:Sage Dede, Y., Yalın, H. İ. ve Argün, Z. (2002, Eylül). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin değişken kavramının öğrenimindeki hataları ve kavram yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara: ODTÜ.
  • Dominguez, A. (2001). College Algebra Students’ Understanding of the Concept of Variable. School of Syracuse University. Ph.D. UMI Number 3019142.
  • Eldekci, S. (2019). 7. sınıf düzeyindeki ortaokul öğrencilerinin değişken kavramını soyutlama sürecinin RBC modeliyle ortaya çıkarılması (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö. ve Soylu, Y. (2016). Öğretmen adaylarının değişken kavramına yönelik pedagojik alan bilgilerinin öğrenci hataları bağlamında incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 17-31.
  • Hirsch, C. & Lappan, G. (1989). Transition to high school mathematics. Mathematics Teacher 82, November, s. 614-618. Kuchemann, D. (1978). Children’s understanding of numerical variables. Mathematics in School, 7(4), 23- 26.
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6–8. Sınıflarda Matematik Öğretiminde Karşılaşılan Bazı Kavram Yanılgıları Üzerine Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 97-112.
  • Lucus, C. A. (2006). Is subject matter knowledge affected by experience? The case of composition of functions. In Novotná, J.,Moraová, H., Krátká, M. ve Stehlíková, N. (Eds.). Proceedings 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 4, pp. 97-104. Prague: PME.
  • Macgregor, M. & Stacey, K. (1997). Students’ understanding of algebraic notation: 11-15, Educational Studies in Mathematics, 33, 1-19
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • NRCS. (1997). Science Teacher Reconcidered: A Handbook. Washington: National Academy Press.
  • Philipp, R. A. (1992). The many uses of algebraic variables. The Mathematics Teacher, 85(7), 557-561
  • Rosnick, P. (1981). Some misconceptions concerning the concept of variable. Are you careful about defining your variables? Mathematics Teacher, 74(6), 418-420
  • Ryan, J.& Williams, J. (2007). Children's Mathematics, 4-15: Learning from Errors and Misconceptions. New York: Open UniversityPress
  • Schoenfeld, A. & Arcavi, A. (1988). On the meaning of variable. Mathematics Teacher. September, s. 420-427.
  • Silverman, R.E (1985) Calculus yith analytic geometry. New Jersey: Prentice- Hall
  • Skordoulis, C., Vitsas, T., Dafermos, V., & Koleza, E. (2009). The system of coordinates as an obstacle in understanding the concept of dimension. International Journal of Science and Mathematics Education, 7(2), 253-272.
  • Soylu, Y. (2006). Öğrencilerin değişken kavramına vermiş oldukları anlamlar ve yapılan hatalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 211-219
  • Ursini, S. & Trigerous , M (2 001). A Model For the Uses Of Variable In Elementary Algebra. In Van den Heuvel-Panhuizen M. (Ed.). Proceedings of the XXV PME International Conference. Utrecht, Neatherlands, vol. 4, pp. 327-334
  • Vinner, S. (1991).The role of definitions in the teaching and learning mathematics. In D. O. Tall (Ed.), Advanced mathematical thinking (pp. 65-81). Dordrecht: Kluwer.
  • Wagner, S. (1983). What are these things called variables? The Mathematics Teacher, 76(7), 474-478
  • Yetkin, E. (2003). Student difficulties in learning elementary mathematics. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, P., Çiftçi, Ş. K., Şengil-Akar, Ş. ve Sezer, E. (2015). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin cebirsel ifadeleri ve değişkenleri yorumlama sürecinde yaptıkları hatalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi; Cilt 1, Sayı 1 (2015).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Dinçer 0000-0003-4767-7791

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dinçer, B. (2022). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Değişken, Bağımlı ve Bağımsız Değişken Terimlerine Yönelik Kavramsal Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 891-994. https://doi.org/10.51460/baebd.1112033