The ornamentation program of the works performed in every period of Turkish Islamic art has progressed in connection with each other. Thanks to the emergence of Islam on the stage of history and the subsequent conquests, local cultures were also contacted, and many artworks were blended in religious and cultural axes and brought to life with different techniques and decorations. The applied with brush technique are embroidered with gold or paint on the leather with using of a brush, and the style of ornamentation that is created by processing in different ways according to the needs. The applied with brush bindings produced in the Islamic geography have given their examples in every period, regardless of the region, by using various ornamament elements. In researches about book arts, it has been observed that applied with brush bindings contain a certain type of binding and no classification has been made. However, it is among the suggestions that we put forward as a result of our study that the bindings in the applied with brush technique, which were presented in different styles in every period of the Turkish bookbinding art, have quite rich examples, especially the bindings mentioned under the title of lacquer should be considered as applied with brush. Works in many printed publications, libraries and museums have been examined in detail and applied with brush bindings are categorized under 17 titles.
turkish islamic art bookbinding art applied with brush ornamentation lacquer
Türk İslâm sanatının her döneminde icra edilen eserlerin tezyinat programı birbirleriyle irtibatlı ilerlemiştir. İslâmiyet’in tarih sahnesine çıkması ve akabinde gelişen fetihler sayesinde yerli kültürlerle de iletişime geçilmiş ve birçok sanat eseri dini ve kültürel eksende harmanlanarak farklı teknik ve bezemelerle vücuda getirilmiştir. Yazma ciltler; altın veya boyanın fırça yardımıyla cilt üzerine nakşedilmesi ve ihtiyaca göre de farklı usullerde işlenerek ortaya çıkarılan bezeme üslûbudur. İslâm coğrafyasında üretilen yazma ciltler, muhtelif tezyinî unsurların kullanılmasıyla bölge gözetmeksizin her dönemde örneklerini vermiştir. Kitap sanatları ile alakalı yapılan araştırmalarda yazma ciltlerin belli bir cilt çeşidini ihtiva ettiği ve herhangi bir sınıflandırmanın da yapılmadığı gözlemlenmiştir. Hâlbuki Türk cilt sanatının her döneminde birbirinden farklı üslûpta ortaya koyulan yazma tekniğindeki ciltlerin oldukça zengin örneklere sahip oldukları bilhassa da lâke başlığı altında zikredilen ciltlerin de birer yazma olarak değerlendirilmesi gerektiği çalışmamız sonucu ortaya koyduğumuz öneriler arasındadır. Birçok basılı yayın, kütüphane ve müzelerdeki eserler ayrıntılı biçimde tetkik edilmiş ve yazma ciltler 17 başlık altında kategorize edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 18 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 13 |