Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Relationships between the Preservice Science Teachers’ Life Skills and Metacognitive Awareness

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 1, 302 - 327, 30.06.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.511546

Öz

In this study, it was aimed to relationships
between the preservice science teachers’ life skills and metacognitive
awareness. In the study, relational research method was used. In this research,
accessible sampling method was used. Data of the study were obtained from 243
preservice science teachers studying in the second, third and fourth grades at
the science education department. The "Life Skills Scale" and the
"Metacognitive Awareness Inventory" were used as data collection
tools in the study. The data were analyzed with simple correlation and liner regression.
According to data obtained from the study, it was determined relationship
between the preservice science teachers’ life skills and metacognitive
awareness. In addition, it was concluded that they were predictors their
metacognitive awareness of prospective science teachers' life skills. It is
thought that life skills will be effective in gaining metacognitive awareness.
In order to gain metacognitive awareness, life skills should be given more in education
and training programs and the process should be designed accordingly.

Kaynakça

  • Akın, A., Abacı, R., & Çetin, B. (2007). Bilişötesi Farkındalık Envanteri’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(2), 655-680.
  • Akman, Ö. & Alagöz, B. (2018). Relation between metacognitive awareness and participation to class discussion of university students. Universal Journal of Educational Research, 6(1), 11-24.
  • Anagün, Ş. S., Kılıç, Z., Atalay, N., & Yaşar, S. (2015). Sınıf öğretmeni adayları fen bilimleri öğretim programını uygulamaya hazır mı?. Electronic Turkish Studies, 10(11), 127-148.
  • Austin, E. J., Saklofske, D. H., & Egan, V. (2005). Personality, well-being and health correlates of trait emotional intelligence. Personality and Individual differences, 38(3), 547-558.
  • Bahçeci, D. & Kuru, M. (2008). Portfolyo değerlendirmenin üniversite öğrencilerinin öz-yeterlik algısı ve yaşam becerileri üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(1), 97-111.
  • Bakioğlu, B., Alkış-Küçükaydın, M., Karamustafaoğlu, O., Uluçınar-Sağır, Ş., Akman, E., Ersanlı, E., & Çakır, R. (2015). Öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalık düzeyi, problem çözme becerileri ve teknoloji tutumlarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 22-33.
  • Bedel, E. F. & Çakır, M. (2013). Okul öncesi ve biyoloji öğretmen adaylarında bilişüstü farkındalık ve epistomolojik inançların incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 84-98.
  • Bolat, Y. & Balaman, F. (2017). Yaşam Becerileri Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 6(4), 22-39.
  • Bozan, M. (2008). Problem çözme etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin basınç konusu ile ilgili başarı, tutum ve üst biliş becerilerinin gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Ceylan, A. A. (2006). An investigation of adjustment levels of Turkish university students with respect to perceived communication skill levels. Social Behaviour and Personality, 34, 367-379.
  • Chye, S. Y. L., Kong, S. L., & Seng, A. S. H. (2001). Improving the preparation of teachers: Educating pre-service teachers for the information millennium. The National Institute of Education/ Nanyang Technological University, Singapore.
  • Costa, A. L. (1984). Mediating the metacognitive. Educational Leadership, 42(3), 57-62.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Cronin, L. D., Allen, J., Mulvenna, C., & Russell, P. (2018). An investigation of the relationships between the teaching climate, students' perceived life skills development and well-being within physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2), 181-196.
  • Danish, S. J., Forneris, T., Hodge, K., & Heke, I. (2004). Enhancing youth development through sport. World Leisure Journal, 46(3), 38-49.
  • Demircioğlu, H. (2015). Yaşam becerileri (Etkinlik Kitabı). Çocuğa yönelik şiddetin önlenmesi teknik destek projesi. 04/01/2019 tarihinde http://www.cocugasiddetionluyoruz.net/wp content/uploads/28035704_2.1.5.3_yasam.becerileri.etkinlik.kitabi.pdf adresinden alınmıştır.
  • Deniz, M. E. & Yılmaz, E. (2016). Üniversite öğrencilerinde duygusal zeka ve stresle başa çıkma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(25), 17-26.
  • Deveci, İ., Konuş, F. Z., & Aydız, M. (2018). 2018 yılı fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının yaşam becerileri açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 765-797.
  • Erduran-Avcı, D. & Kamer, D. (2018). Views of teachers regarding the life skills provided in science curriculum. Eurasian Journal of Educational Research, 77, 1-18.
  • Esmer, E. & Özden, B. (2017). Öğretim yöntem ve tekniklerinin düşünme stilleri ile bilişüstü farkındalıkları yordama gücü: sınıf öğretmeni eğitimi üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 12(28), 307-326.
  • Flavel, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L. B. Resnick (Ed.), The nature of intelligence (ss. 231-236). NJ: Erlbaum.
  • Girmen, P. (2012). Eskişehir folklorunda çocuk oyunları ve bu oyunların yaşam becerisi kazandırmadaki rolü. Millî Folklor, 24(95), 263-273.
  • Goleman, D. (1999). Duygusal zeka. (13. basım). İstanbul: Varlık.
  • Gomes, A. R., & Marques, B. (2013). Life skills in educational contexts: Testing the effects of an intervention programme. Educational Studies, 39(2), 156-166.
  • Gök, B. & Erdoğan, T. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(2), 29-51.
  • Gunzenhauser, G.W., Linder, R.W., Harris, B.R., & Kersting, J. (1994, Şubat). INTASC’s model standards for beginning teacher licensing and development: One model for teacher preparation programming. Paper presented at the annual meeting of the American Association of Colleges for Teacher Education, Chicago, IL.
  • Gürşimşek, I., Çetingöz, D., & Yoleri, S. (2009, Mayıs). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin bilişüstü farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresinde sözlü olarak sunulmuştur, Çanakkale.
  • Hancıoğlu, Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin algıladıkları stres düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 130-149.
  • Hughes, A. J. (2017). Educational complexity and professional development: Teachers' need for metacognitive awareness. Journal of Technology Education, 29(1), 25-44.
  • Kar, A. K. (2011). Importance of life skills for the professionals of 21st century. The IUP Journal of Soft Skills, 5(3), 35-45.
  • Karademir, E. (2017). Fen öğretiminde beceri kavramı ve disiplinlerarası kullanımı. E. Karademir (Ed.), Örnek ve uygulama destekli fen öğretiminde disiplinlerarası beceri etkileşimi içinde (ss. 1-36). Ankara: Pegem.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi, 32. Baskı, Ankara: Nobel.
  • Kışkır, G. (2011). Öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Kocacık, F. (2001). Şiddet olgusu üzerine. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(1), 1-7.
  • Kolburan, G. & Tosun, Ü. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencileri arasında yaşam becerileri eğitimi yoluyla I. kademede edinilmiş değerleri pekiştiren gelişimsel bir model önerisi. Değerler eğitimi sempozyumu-sosyal ve kurumsal yönleriyle değerler eğitimi bildiri özetleri kitabı, ss.246- 247.
  • Krauss, J. I. & Boss, S. K. (2013).Thinking through project-based learning: Guiding deeper inquiry. USA: Corwin.
  • Kyllonen, P. C. (2012, May). Measurement of 21st century skills within the common core state standards. In Invitational Research Symposium on Technology Enhanced Assessments.
  • Kurtdede-Fidan, N & Aydoğdu, B. (2018). Life skills from the perspectives of classroom and science teachers. International Journal of Progressive Education, 14(1), 32-55.
  • Loubser, A. (2012). Research into life skills education in the foundation phase: Is the inclusion of life skills really necessary in teaching thirdworld foundation phase learners? The International Journal of Learning, 18(11), 112-127.
  • Matheny, K. B., Curlette, W. L., Aysan, F., Herrington, A., Gfroerer, C. A., Thompson, D., & Hamarat, E. (2002). Coping resources, perceived stress, and life satisfaction among Turkish and American university students. International Journal of Stress Management, 9(2), 81-97.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Meyer, K. & Wurdinger, S. (2016). Students' perceptions of life skill development in project-based learning schools. Journal of Educational Issues, 2(1), 91-114.
  • Mutluer, C. (2013). Sosyal bilgiler programlarında yer alan beceriler hakkında sosyal bilgiler öğretmen görüşleri (İzmir menemen örneği). Turkish Studies, 8(7), 355-362.
  • Oğlun, M. (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde öz ve akran değerlendirme uygulamalarının yer aldığı işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarı, tutum ve bilişüstü becerilerine etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Oğuz, A. & Kutlu-Kalender, M. D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalıkları ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(2), 170-186.
  • Okoza, J., Aluede, O., & Owens-Sogolo, O. (2013). Assessing students’ metacognitive awareness of learning strategies among secondary school students in Edo State, Nigeria. Research in Education, 90(1), 82-97.
  • Oya, T., Manalo, E., & Greenwood, J. (2004). The influence of personality and anxiety on the oral performance of Japanese speakers of English. Applied Cognitive Psychology, 18, 841-855.
  • Özdemir, D. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin yaşam becerileri hakkındaki görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Öztürk, A. (2009). Fizik Problemlerini çözmede yüksek ve düşük başarılı fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fizik problem çözme süreçlerinin bilişsel farkındalık açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Paris, S. G. & Winograd, P. (2003). Th e role of self regulated learning in contextual teaching principles and practices for teacher preperation. Retrieved from http://www.ciera.org/library/archive/2001/0104prwn.pdf.
  • Partnership for 21st Century Learning (2015). P21 Framework definitions. Retrieved from http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_Definitions_New_Logo_2015.pdf
  • Pujar, L.L. & Patil, S.S. (2016). Life skill development: educational empowerment of adolescent girls. RA Journal of Applied Research, 2(5), 468-472.
  • Robinson, C. W. & Zajicek, J. M. (2005). Growing minds: The effects of a one-year school garden program on six constructs of life skills of elementary school children. Hort Tecnology, 15(3), 453-457.
  • Roodbari, Z., Sahdipoor, E., & Ghale, S. (2013). The study of the effect of life skill training on social development, emotional and social compatibility among first-grade female high school in Neka City. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 3(3), 382-390.
  • Savcı, M. & Aysan, F. (2014). Üniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişki. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 44-56.
  • Scheier, M. F. & Carver, C. S. (1992). Effects of optimism on psychological and physical well-being: Theoretical overview and empirical update. Cognitive therapy and research, 16(2), 201-228.
  • Schraw, G. & Dennison, S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19(4), 460-475.
  • Selçioğlu-Demirsöz, E. (2010). Yaratıcı dramanın öğretmen adaylarının demokratik tutumları, bilişüstü farkındalıkları ve duygusal zeka yeterliliklerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Selçioğlu-Demirsöz, E. (2014). Bilişüstü farkındalık ve geliştirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 112-123.
  • Sreekumar, V. N. (2016). Life skill education among adoloscents. International Journal of Development Research, 6(11), 10188-10191.
  • Şahin, G. & Arı, R. (2015). Okul öncesi çocukların duygu düzenleme becerilerinin bağlanma örüntüleri açısından incelenmesi. INESJOURNAL Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 2(5), 1-12.
  • Şahin, S. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilişüstü farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tetik, S. & Açıkgöz, A. (2013). Duygusal zekâ düzeyinin problem çözme becerisi üzerindeki etkisi: Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerine bir uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges- Aralık 2013 UMYOS Özel Sayı, 82-97.
  • The World Health Organization [WHO]. (1997). Life skills education in schools. Programme on mental health. Division of Mental Health and Prevention of Substance Abuse. World Health Organization.
  • Toy, S. (2007). Mühendislik ve hukuk fakülteleri öğrencilerinin iletişim becerileri açısından karşılaştırılması ve iletişim becerileriyle bazı değişkenler arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • United Nations Development Group (2003). Indicators for monitoring the millennium development goals: Definitions, rationale, concepts and sources. Newyork: United Nations.
  • URL-1. https://www.unicef.org/lifeskills/index_statistics.html Erişim Tarihi: 25.12.2018.
  • Ünal-Çoban, G., Kocagül-Sağlam, M., & Solmaz, G. (2016). Modellemeye dayalı öğretimin bilişüstü farkındalık, tutum ve kavramsal anlamaya etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 61-104.
  • Wall, K. & Hall, E. (2016). Teachers as metacognitive role models. European Journal of Teacher Education, 39(4), 403-418.
  • Wang, M. C., Haertel, G. D., & Walberg, H. J. (1990). What influences learning? A content analysis of review literature. Journal of Educational Research, 84, 30-43.
  • Weinstein, C. S., Tomlinson-Clarke, S., & Curran, M. (2004). Toward a conception of culturally responsive classroom management. Journal Of Teacher Education, 55(1), 25-38.
  • Wurdinger, S. & Qureshi, M. (2015). Enhancing college students' life skills through project based learning. Innovative Higher Education, 40(3), 279-286.
  • Yıldırım, S. (2010). Üniversite öğrencilerinin bilişötesi farkındalıkları ile benzer matematiksel problem türlerini çözmeleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Osmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Yıldız, E. (2008). 5E modelinin kullanıldığı kavramsal değişime dayalı öğretimde üst bilişin etkileri: 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Young, A. & Fry, J. (2012). . Metacognitive awareness and academic achievement in college students. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 8(2), 1-10.

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerileri ile Bilişüstü Farkındalıkları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 1, 302 - 327, 30.06.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.511546

Öz

Bu araştırmada, fen
bilgisi öğretmen adaylarının yaşam becerileri ile bilişüstü farkındalıkları
arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ilişkisel araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri fen bilgisi öğretmenliği
bölümünün ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 243 fen bilgisi
öğretmen adayından elde edilmiştir. Veri toplama araçları olarak “Yaşam
Becerileri Ölçeği” ile “Bilişüstü Farkındalık Envanteri” kullanılmıştır. Veriler
basit korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizleri ile analiz edilmiştir. Araştırmadan
elde edilen verilere göre fen bilgisi öğretmen adaylarının yaşam becerileri ile
bilişüstü farkındalıklarının ilişkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca fen bilgisi
öğretmen adaylarının yaşam becerilerinin bilişüstü farkındalıklarının bir
yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bilişüstü farkındalık kazandırmada
yaşam becerilerinin etkili olabileceği düşünülmektedir. Bilişüstü
farkındalıklarının kazandırılması için eğitim ve öğretim programlarında yaşam
becerilerine daha fazla yer verilerek tasarlanabilir.

Kaynakça

  • Akın, A., Abacı, R., & Çetin, B. (2007). Bilişötesi Farkındalık Envanteri’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(2), 655-680.
  • Akman, Ö. & Alagöz, B. (2018). Relation between metacognitive awareness and participation to class discussion of university students. Universal Journal of Educational Research, 6(1), 11-24.
  • Anagün, Ş. S., Kılıç, Z., Atalay, N., & Yaşar, S. (2015). Sınıf öğretmeni adayları fen bilimleri öğretim programını uygulamaya hazır mı?. Electronic Turkish Studies, 10(11), 127-148.
  • Austin, E. J., Saklofske, D. H., & Egan, V. (2005). Personality, well-being and health correlates of trait emotional intelligence. Personality and Individual differences, 38(3), 547-558.
  • Bahçeci, D. & Kuru, M. (2008). Portfolyo değerlendirmenin üniversite öğrencilerinin öz-yeterlik algısı ve yaşam becerileri üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(1), 97-111.
  • Bakioğlu, B., Alkış-Küçükaydın, M., Karamustafaoğlu, O., Uluçınar-Sağır, Ş., Akman, E., Ersanlı, E., & Çakır, R. (2015). Öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalık düzeyi, problem çözme becerileri ve teknoloji tutumlarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 22-33.
  • Bedel, E. F. & Çakır, M. (2013). Okul öncesi ve biyoloji öğretmen adaylarında bilişüstü farkındalık ve epistomolojik inançların incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 84-98.
  • Bolat, Y. & Balaman, F. (2017). Yaşam Becerileri Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 6(4), 22-39.
  • Bozan, M. (2008). Problem çözme etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin basınç konusu ile ilgili başarı, tutum ve üst biliş becerilerinin gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Ceylan, A. A. (2006). An investigation of adjustment levels of Turkish university students with respect to perceived communication skill levels. Social Behaviour and Personality, 34, 367-379.
  • Chye, S. Y. L., Kong, S. L., & Seng, A. S. H. (2001). Improving the preparation of teachers: Educating pre-service teachers for the information millennium. The National Institute of Education/ Nanyang Technological University, Singapore.
  • Costa, A. L. (1984). Mediating the metacognitive. Educational Leadership, 42(3), 57-62.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Cronin, L. D., Allen, J., Mulvenna, C., & Russell, P. (2018). An investigation of the relationships between the teaching climate, students' perceived life skills development and well-being within physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2), 181-196.
  • Danish, S. J., Forneris, T., Hodge, K., & Heke, I. (2004). Enhancing youth development through sport. World Leisure Journal, 46(3), 38-49.
  • Demircioğlu, H. (2015). Yaşam becerileri (Etkinlik Kitabı). Çocuğa yönelik şiddetin önlenmesi teknik destek projesi. 04/01/2019 tarihinde http://www.cocugasiddetionluyoruz.net/wp content/uploads/28035704_2.1.5.3_yasam.becerileri.etkinlik.kitabi.pdf adresinden alınmıştır.
  • Deniz, M. E. & Yılmaz, E. (2016). Üniversite öğrencilerinde duygusal zeka ve stresle başa çıkma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(25), 17-26.
  • Deveci, İ., Konuş, F. Z., & Aydız, M. (2018). 2018 yılı fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının yaşam becerileri açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 765-797.
  • Erduran-Avcı, D. & Kamer, D. (2018). Views of teachers regarding the life skills provided in science curriculum. Eurasian Journal of Educational Research, 77, 1-18.
  • Esmer, E. & Özden, B. (2017). Öğretim yöntem ve tekniklerinin düşünme stilleri ile bilişüstü farkındalıkları yordama gücü: sınıf öğretmeni eğitimi üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 12(28), 307-326.
  • Flavel, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L. B. Resnick (Ed.), The nature of intelligence (ss. 231-236). NJ: Erlbaum.
  • Girmen, P. (2012). Eskişehir folklorunda çocuk oyunları ve bu oyunların yaşam becerisi kazandırmadaki rolü. Millî Folklor, 24(95), 263-273.
  • Goleman, D. (1999). Duygusal zeka. (13. basım). İstanbul: Varlık.
  • Gomes, A. R., & Marques, B. (2013). Life skills in educational contexts: Testing the effects of an intervention programme. Educational Studies, 39(2), 156-166.
  • Gök, B. & Erdoğan, T. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(2), 29-51.
  • Gunzenhauser, G.W., Linder, R.W., Harris, B.R., & Kersting, J. (1994, Şubat). INTASC’s model standards for beginning teacher licensing and development: One model for teacher preparation programming. Paper presented at the annual meeting of the American Association of Colleges for Teacher Education, Chicago, IL.
  • Gürşimşek, I., Çetingöz, D., & Yoleri, S. (2009, Mayıs). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin bilişüstü farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresinde sözlü olarak sunulmuştur, Çanakkale.
  • Hancıoğlu, Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin algıladıkları stres düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 130-149.
  • Hughes, A. J. (2017). Educational complexity and professional development: Teachers' need for metacognitive awareness. Journal of Technology Education, 29(1), 25-44.
  • Kar, A. K. (2011). Importance of life skills for the professionals of 21st century. The IUP Journal of Soft Skills, 5(3), 35-45.
  • Karademir, E. (2017). Fen öğretiminde beceri kavramı ve disiplinlerarası kullanımı. E. Karademir (Ed.), Örnek ve uygulama destekli fen öğretiminde disiplinlerarası beceri etkileşimi içinde (ss. 1-36). Ankara: Pegem.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi, 32. Baskı, Ankara: Nobel.
  • Kışkır, G. (2011). Öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Kocacık, F. (2001). Şiddet olgusu üzerine. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(1), 1-7.
  • Kolburan, G. & Tosun, Ü. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencileri arasında yaşam becerileri eğitimi yoluyla I. kademede edinilmiş değerleri pekiştiren gelişimsel bir model önerisi. Değerler eğitimi sempozyumu-sosyal ve kurumsal yönleriyle değerler eğitimi bildiri özetleri kitabı, ss.246- 247.
  • Krauss, J. I. & Boss, S. K. (2013).Thinking through project-based learning: Guiding deeper inquiry. USA: Corwin.
  • Kyllonen, P. C. (2012, May). Measurement of 21st century skills within the common core state standards. In Invitational Research Symposium on Technology Enhanced Assessments.
  • Kurtdede-Fidan, N & Aydoğdu, B. (2018). Life skills from the perspectives of classroom and science teachers. International Journal of Progressive Education, 14(1), 32-55.
  • Loubser, A. (2012). Research into life skills education in the foundation phase: Is the inclusion of life skills really necessary in teaching thirdworld foundation phase learners? The International Journal of Learning, 18(11), 112-127.
  • Matheny, K. B., Curlette, W. L., Aysan, F., Herrington, A., Gfroerer, C. A., Thompson, D., & Hamarat, E. (2002). Coping resources, perceived stress, and life satisfaction among Turkish and American university students. International Journal of Stress Management, 9(2), 81-97.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Meyer, K. & Wurdinger, S. (2016). Students' perceptions of life skill development in project-based learning schools. Journal of Educational Issues, 2(1), 91-114.
  • Mutluer, C. (2013). Sosyal bilgiler programlarında yer alan beceriler hakkında sosyal bilgiler öğretmen görüşleri (İzmir menemen örneği). Turkish Studies, 8(7), 355-362.
  • Oğlun, M. (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde öz ve akran değerlendirme uygulamalarının yer aldığı işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarı, tutum ve bilişüstü becerilerine etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Oğuz, A. & Kutlu-Kalender, M. D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalıkları ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(2), 170-186.
  • Okoza, J., Aluede, O., & Owens-Sogolo, O. (2013). Assessing students’ metacognitive awareness of learning strategies among secondary school students in Edo State, Nigeria. Research in Education, 90(1), 82-97.
  • Oya, T., Manalo, E., & Greenwood, J. (2004). The influence of personality and anxiety on the oral performance of Japanese speakers of English. Applied Cognitive Psychology, 18, 841-855.
  • Özdemir, D. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin yaşam becerileri hakkındaki görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Öztürk, A. (2009). Fizik Problemlerini çözmede yüksek ve düşük başarılı fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fizik problem çözme süreçlerinin bilişsel farkındalık açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Paris, S. G. & Winograd, P. (2003). Th e role of self regulated learning in contextual teaching principles and practices for teacher preperation. Retrieved from http://www.ciera.org/library/archive/2001/0104prwn.pdf.
  • Partnership for 21st Century Learning (2015). P21 Framework definitions. Retrieved from http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_Definitions_New_Logo_2015.pdf
  • Pujar, L.L. & Patil, S.S. (2016). Life skill development: educational empowerment of adolescent girls. RA Journal of Applied Research, 2(5), 468-472.
  • Robinson, C. W. & Zajicek, J. M. (2005). Growing minds: The effects of a one-year school garden program on six constructs of life skills of elementary school children. Hort Tecnology, 15(3), 453-457.
  • Roodbari, Z., Sahdipoor, E., & Ghale, S. (2013). The study of the effect of life skill training on social development, emotional and social compatibility among first-grade female high school in Neka City. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 3(3), 382-390.
  • Savcı, M. & Aysan, F. (2014). Üniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişki. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 44-56.
  • Scheier, M. F. & Carver, C. S. (1992). Effects of optimism on psychological and physical well-being: Theoretical overview and empirical update. Cognitive therapy and research, 16(2), 201-228.
  • Schraw, G. & Dennison, S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19(4), 460-475.
  • Selçioğlu-Demirsöz, E. (2010). Yaratıcı dramanın öğretmen adaylarının demokratik tutumları, bilişüstü farkındalıkları ve duygusal zeka yeterliliklerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Selçioğlu-Demirsöz, E. (2014). Bilişüstü farkındalık ve geliştirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 112-123.
  • Sreekumar, V. N. (2016). Life skill education among adoloscents. International Journal of Development Research, 6(11), 10188-10191.
  • Şahin, G. & Arı, R. (2015). Okul öncesi çocukların duygu düzenleme becerilerinin bağlanma örüntüleri açısından incelenmesi. INESJOURNAL Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 2(5), 1-12.
  • Şahin, S. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilişüstü farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tetik, S. & Açıkgöz, A. (2013). Duygusal zekâ düzeyinin problem çözme becerisi üzerindeki etkisi: Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerine bir uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges- Aralık 2013 UMYOS Özel Sayı, 82-97.
  • The World Health Organization [WHO]. (1997). Life skills education in schools. Programme on mental health. Division of Mental Health and Prevention of Substance Abuse. World Health Organization.
  • Toy, S. (2007). Mühendislik ve hukuk fakülteleri öğrencilerinin iletişim becerileri açısından karşılaştırılması ve iletişim becerileriyle bazı değişkenler arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • United Nations Development Group (2003). Indicators for monitoring the millennium development goals: Definitions, rationale, concepts and sources. Newyork: United Nations.
  • URL-1. https://www.unicef.org/lifeskills/index_statistics.html Erişim Tarihi: 25.12.2018.
  • Ünal-Çoban, G., Kocagül-Sağlam, M., & Solmaz, G. (2016). Modellemeye dayalı öğretimin bilişüstü farkındalık, tutum ve kavramsal anlamaya etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 61-104.
  • Wall, K. & Hall, E. (2016). Teachers as metacognitive role models. European Journal of Teacher Education, 39(4), 403-418.
  • Wang, M. C., Haertel, G. D., & Walberg, H. J. (1990). What influences learning? A content analysis of review literature. Journal of Educational Research, 84, 30-43.
  • Weinstein, C. S., Tomlinson-Clarke, S., & Curran, M. (2004). Toward a conception of culturally responsive classroom management. Journal Of Teacher Education, 55(1), 25-38.
  • Wurdinger, S. & Qureshi, M. (2015). Enhancing college students' life skills through project based learning. Innovative Higher Education, 40(3), 279-286.
  • Yıldırım, S. (2010). Üniversite öğrencilerinin bilişötesi farkındalıkları ile benzer matematiksel problem türlerini çözmeleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Osmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Yıldız, E. (2008). 5E modelinin kullanıldığı kavramsal değişime dayalı öğretimde üst bilişin etkileri: 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Young, A. & Fry, J. (2012). . Metacognitive awareness and academic achievement in college students. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 8(2), 1-10.
Toplam 75 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Zorlu 0000-0002-4203-0908

Fulya Zorlu 0000-0001-8167-0839

Sümeyye Dinç Bu kişi benim 0000-0003-0130-528X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Zorlu, Y., Zorlu, F., & Dinç, S. (2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerileri ile Bilişüstü Farkındalıkları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(1), 302-327. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.511546

Cited By