İlkokul Mülteci Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Matematik Problem Çözme Sürecine Etkisi
Yıl 2024,
Cilt: 19 Sayı: 41, 1527 - 1548, 30.03.2024
Muhammed Serhat Semercioğlu
,
Ahmet Oğuz Akçay
,
Büşra Mert
Öz
Bu araştırmanın amacı mülteci statüsüyle ilkokula devam eden öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin, matematik dersindeki problemleri çözme becerisine etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmaya Hatay ilinde, 2022-2023 eğitim öğretim yılı bahar döneminde eğitimine devam eden bir ilkokuldaki 39 çok dilli mülteci öğrenci seçilmiştir. Nitel araştırma desenli olan çalışmada ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu öğrencilere uygulanan ve temel matematik becerilerini ölçen ön test sonucuna göre bazı öğrenciler çalışmaya dahil edilmemiş, sonuçta araştırmaya 14 öğrenci katılmıştır. Görüşmeler, katılımcı öğrenci velilerinin izni dahilinde çevrimiçi kayda alınmıştır. Veriler içerik analizi yöntemiyle Newman’ın (1983) hata analizine göre incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre katılımcı öğrencilerin dört işlem matematik becerilerinde sorun tespit edilmezken, çalışmada kullanılan problemleri anlamlandıramadıkları, tam olarak seslendiremedikleri ve sonuçta yanlış cevaplar verdikleri tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Attar, Z., Blom, E., & Le Pichon, E. (2020). Towards more multilingual practices in the mathematics assessment of young refugee students: effects of testing language and validity of parental assessment. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(4), 1546-1561. doi.org/10.1080/13670050.2020.1779648
- Aydın, H., & Kaya, Y. (2017). The educational needs of and barriers faced by Syrian refugee students in Turkey: A qualitative case study. Intercultural Education, 28(5), 456-473. http://doi.org/10.1080/14675986.2017.1336373
Cankoy, O. & Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 11-24. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/439-published.pdf
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni içinde. (Çev. Ed: Bütün, M. & Demir, S.B.). (5. Baskı). Siyasal Kitabevi.
- Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2016). Designing And Conducting Mixed Methods Research. New York: Sage.
- Cummins, J., & M. Takeuchi. (2019). Teaching Mathematics to English Language Learners Across the Curriculum. In My Best Idea, Math (Vol. 1), edited by M. Sack, 92–103. Rubicon Press.
- Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. Seta Yayınları.
- Erçakır, Ö. & Bağdat, O. (2022). Suriye uyruklu öğrencilerin problem çözme sürecinde kullandıkları bilişsel ve üst bilişsel stratejilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 63(3), 141-166. https://doi.org/10.21764/maeuefd.999524
- Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/319194
- Erden, B. (2020). Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi beceri temelli sorularına ilişkin öğretmen görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 270-292.
- İleri, E. (2000). Avrupa Topluluğu’nun dil politikası ve Almanya’da okula giden Türk asıllı öğrencilerin dil ve eğitim sorunları. Almanya’da yaşayan Türk çocuklarının ana dili sorunları toplantısı. Türk Dil Kurumu Yayınları. 734, 7-66.
- Jordan, N. C.,Hanich, L. B. & Kaplan, D. (2003). A longitudinal study of mathematical competencies in children with specific mathematics difficulties versus children with comorbid mathematics and reading difficulties. Child Development, 74(3), 834-850. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00571
- Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776.
- Karaağaç, F. C., & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 530-568.
https://doi.org/10.26466/opus.530733
- Karataş, İ. & Güven, B. (2003). Problem çözme davranışlarının değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler: Klinik mülakatın potansiyeli. Elementary Education Online, 2(2), 2-9. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/429510
- Karslı-Çalamak, E., Tuna, M. E., & Allexsaht-Snider, M. (2020). Transformation of teachers’ understandings of refugee families’ engagement: Multilingual family mathematics spaces. International Journal of Early Years Education, 28(2), 189-205. https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1765093
- Kaur, B. (1997). Difficulties with problem solving in mathematics. The Mathematics Educator, 2(1), 93-112.
- Kaya, E. B. (2019). Suriyelilerin Türkçe öğrenirken yaşadıkları dil sorunları. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 73-92. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/608292
- Kovács, Á. M., & Mehler, J. (2009). Flexible learning of multiple speech structures in bilingual infants. Science Journal, 325(5940), 611-612. https://doi.org/10.1126/science.1173947
- Le Pichon, E., Cummins, J., & Vorstman, J. (2021). Using a web-based multilingual platform to support elementary refugee students in mathematics. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1-17. https://doi.org/10.1080/01434632.2021.1916022
- Özdemir, Ç. (2016). Suriye’de iç savaşın nedenleri: Otokratik yönetim mi, bölgesel ve küresel güçler mi?. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 81-102. https://dergipark.org.tr/en/pub/bilgisosyal/issue/29144/311695
- Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 179-190.
- Öztürk, M., Akkan, Y., & Kaplan, A. (2020). Reading comprehension, mathematics self-efcacy perception, and mathematics attitude as correlates of students’ non-routine mathematics problem-solving skills in Turkey. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(7), 1042–1058.
https://doi.org/10.1080/0020739X.2019.1648893
- Öztürk, M., Sarikaya, İ., & Ada Yıldız, K. (2023). Middle School Students’ Problem Solving Performance: Identifying the Factors that Influence It. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-17. https://link.springer.com/article/10.1007/s10763-023-10423-5
- Peterson, M. O. (2016). Schemes for Integrating Text and Image in the Science Textbook: Effects on Comprehension and Situational Interest. International Journal of Environmental and Science Education, 11(6), 1365-1385. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1114297.pdf
- Polya, G. (1957). How to solve it: A new aspects of mathematical methods. Prentice University Press
- Powell, S. R., & Hebert, M. A. (2016). Influence of writing ability and computation skill on mathematics writing. The Elementary School Journal, 117(2), 310-335. http://dx.doi.org/10.1086/688887
- Reid O’Connor, B., & Norton, S. (2022). Supporting indigenous primary students’ success in problem-solving: Learning from Newman interviews. Mathematics Education Research Journal, 34(2), 293-316.
- Reljić, G., Ferring, D., & Martin, R. (2015). A meta-analysis on the effectiveness of bilingual programs in Europe. Review of Educational Research, 85(1), 92-128.
- Rohmah, M., & Sutiarso, S. (2018). Analysis problem solving in mathematical using theory newman. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 671-681.
https://doi.org/10.12973/ejmste/90630
- Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Ek1), 208-229. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/411863
- Schoenfeld, A. H. (1985). Students' beliefs about mathematics and their effects on mathematical performance: A questionnaire analysis.
- Selçuk, O. (2021). Göç, göçmenlerle çalışma ve sosyal hizmet. Nobel Yayıncılık.
- Sever, M. B. (2020). Suriyeli mülteci çocukların eğitim durumu ve sosyal uyum örneklemi. Journal of European Education, 10(1-2), 1-16. http://www.eu-journal.org/index.php/JEE/article/view/289
- Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
- Tuğluk, M. N. & Avcı, Z. (2018). Türkiye’deki Suriyeli çocuklar ve eğitimleri. Z. Çetin (Ed.), Risk altındaki çocuklar ve eğitimleri içinde. Eğiten Kitap.
- Tuncay, A. A. (2021). Ana dili Türkçe olmayan mülteci çocuklarda kelime tanıma envanterinin kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(1), 59-75.
- Türk Dil Kurumu Sözlüğü ,(2023). Türkçe Sözlük. www.sozluk.gov.tr
- Uluslararası Göç Örgütü, (2009). Göç Terimleri
Sözlüğü,https://www.goc.gov.tr/kurumlar/goc.gov.tr/files/goc_terimleri_sozlugu(1).pdf
- United Nations Department of Economic and Social Affairs (UN), (2017). Revisiting the concepts, definitions and data sources of international migration in the context of the 2030 agenda for sustainable development. September, 2017.
- United Nations Children’s Fund (UNICEF), (2018). Türkiye UNICEF Ülke İşbirliği Programı. https://www.unicef.org/turkiye/media/7351/file/UNICEF%20T%C3%9CRK%C4%B0YE%20YILLIK%20RAPORU%20-%202018.pdf
- United Nations Department of Refugee Agency (UNHCR), (2018). Turkey Fact Sheet. https://reporting.unhcr.org/sites/default/files/UNHCR%20Turkey%20Fact%20Sheet%20-%20September%202018.pdf September, 2018.
- Yin, R. (1984). Case study research: Design and methods. (3. Basım). Sage Publications