Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Laboratuvar Teknolojisi Programı Öğrencilerinin Cihazlara Yönelik Uygulamalı Eğitimi Değerlendirmesi

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 25 - 31, 15.01.2025
https://doi.org/10.34248/bsengineering.1545258

Öz

Laboratuvar Teknolojisi Programı öğrencileri için, birinci sınıf ders müfredatında yer alan enstrümantal analiz dersi kapsamında T.C. Uşak Üniversitesi Bilimsel Analiz ve Teknolojik Uygulama ve Araştırma Merkezinde (UBATAM) bir günlük eğitim düzenlenmiştir. Bu çalışmada gönüllü öğrencilerin UBATAM da gerçekleştirilen eğitim sonrası katıldıkları ankete verdikleri cevaplar ile Shimadzu 2600i UV-DRS Spektrofotometre, Perkin Elmer Spectrum Two FT-IR Spektrofotometri, Phenom Marka Prox Model masaüstü Taramalı Elektron Mikroskobu, Agilent 6460 Triple Quad LC-MS/MS, Thermo Scientific ICap Q ICP-MS cihazlarını laboratuvarda kurulu bir şekilde görmelerinin enstrümantal analiz dersine ilgilerini arttırdığı ve softwareleri hakkında bilgi edinmelerinin eğitim ve öğretimlerine katkı sağladığı bulunmuştur. Ayrıca ankette, bir öğrenci hariç 37 öğrencinin ilk defa TS EN/IEC ISO 17025 Standardına göre akredite bir laboratuvarda bulunduklarını, tüm öğrencilerin laboratuvar çalışmaları ile iş sağlığı ve güvenliği ve iş hijyeni ilişkileri hakkında farkındalıklarının arttığını, eğitim ile ilgili okulun web sitesinde yayınlanan duyuru ve haberlerden memnun olduklarını ifade ettikleri bulunmuştur. SPSS programı kullanılarak hesaplanan anketin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,916 bulunmuştur.

Etik Beyan

T.C. Uşak Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurul’undan bu araştırma kapsamında uygulanacak yöntemlerin etik olarak uyguluk onayı alınmıştır (Onay tarihi: 12 Mart 2024, Onay numarası: 2024-6).

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Uşak Üniversitesi (UÜ) Bilimsel Analiz ve Teknolojik Uygulama ve Araştırma Merkezine (UBATAM), UBATAM Müdürü Doç. Dr. Erkan HALAY’a, Öğr. Gör. Dr. Mehmet KAYHAN’a, Öğr. Gör. Dr. Süleyman GÖKÇE’ye, UÜ Sürekli Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürlüğüne (USEM) ve UÜ Banaz Meslek Yüksekokulu Müdürlüğüne teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akreditasyon Sertifikası Eki. 2021. URL: https://ubatam.usak.edu.tr/duyuru/690 ve URL: https://secure.turkak.org.tr/pdf/AB1285T.pdf?r=4476d9ad16fc437ba71d430407d0542e (erişim tarihi: 29 Ekim 2024).
  • Athare AE. 2018. Synthesis and characterisation of ZnO nanoparticals by XRD, EDX, SEM, FTIR and UV-DRS. Int J Sci Res Sci Eng Technol, 4: 627-631.
  • Bardak F, Kose E. 2024. 2-Klorokinolinin moleküler ve spektroskopik özelliklerinin kuantum kimyasal hesaplama yöntemleriyle araştırılması. AKÜ Fen Müh Bilim Derg, 24(3): 504-518.
  • Borkert CM, Cox FR, Tucker MR. 1998. Zinc and copper toxicity in peanut, soybean, rice, and corn in soil mixtures. Commun Soil Sci Plant Anal, 29(19–20): 2991–3005.
  • Engin MS, Uyanik A, Cay S. 2017. Investigation of trace metals distribution in water, sediments and wetland plants of Kızılırmak Delta, Turkey. Int J Sediment Res, 32(1): 90-97.
  • Eser N, Marangoz AY. 2023. Teknoloji kabul modeli çerçevesinde metaverse ve tüketiciler. Bilişim Teknol Derg, 16(4): 285-297.
  • Gülbaş HE, Bozkurt S, Halay E. 2023. Synthesis and characterization of dicarboxamide derivative: Cu+ 2 selective turn‐on fluorometric and colorimetric chemosensor. J Heterocycl Chem, 60(7): 1223-1229.
  • Güney B. 2024. Development and evaluation of students' practice skills in vocational and technical education of electric vehicles. BSJ Eng Sci, 7(4): 724-735.
  • ISO/IEC 17025: 2017. 2017. General requirements for the competence of testing and calibration laboratories. URL: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso-iec:17025:ed-3:v1:en (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • Karagöz İ. 2021. Fertilization and fertilizer types. Appl Soil Chem, 2021: 123-148.
  • Kulkarni S, Goswami A. 2019. Effect of excess fertilizers and nutrients: a review on impact on plants and human population. In Proceedings of International Conference on Sustainable Computing in Science, Technology and Management (SUSCOM), February 26-28, Jaipur, India, pp: 2094-2099.
  • Long XX, Yang XE, Ni WZ, Ye ZQ, He ZL, Calvert DV, Stoffella JP. 2003. Assessing zinc thresholds for phytotoxicity and potential dietary toxicity in selected vegetable crops. Commun Soil Sci Plant Anal, 34(9-10): 1421-1434.
  • Mathur MA, Dias, MF, Mathur MP. 2016. Importance of green technology in fertilizer quality improvement. Procedia Eng, 138: 308-313.
  • Mykityshyn A, Fisk AD, Rogers WA. 2002. Learning to use a home medical device: Mediating age-related differences with training. Hum Factors, 44(3): 354-364.
  • Outridge PM, Noller BN. 1991. Accumulation of toxic trace elements by freshwater vascular plants. In Reviews of Environmental Contamination and Toxicology: Continuation of Residue Reviews. Springer, New York, USA, pp: 1-63.
  • Prado RdM, Rozane DE. 2020. Leaf analysis as diagnostic tool for balanced fertilization in tropical fruits. In: Srivastava, AK, Hu, C, Editors. Fruit crops: Diagnosis and management of nutrient constraints. Elsevier, Amsterdam, Netherlands, pp: 131–141.
  • T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim değişikliği Bakanlığı, Ulusal Hava Kalite İzleme Ağı. URL: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=12188&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • T.C. Resmi Gazete. 2004. Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği, No:25687. URL: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=7221&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (erişim tarihi: 29 Ekim 2024).
  • T.C. Resmi Gazete. 2005. İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik, No:25730 URL: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=7510&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (erişim tarihi: 29 Ekim 2024).
  • T.C. Resmi Gazete. 2008. Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Yönetmeliği, No:26898. URL: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/10/20161020-3.htm (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • T.C. Resmi Gazete. 2016. İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, No:29863. URL: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/10/20161020-3.htm (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • Türkiye Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları. URL: https://turkiye.un.org/tr/sdgs (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • Uşak Üniversitesi (UÜ) Sürekli Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi (USEM). 2024. Haberler. URL: https://usem.usak.edu.tr/duyuru/12952 (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • World Health Organization. 2024. Guidelines for drinking-water quality: Fourth edition incorporating the first and second addenda. Geneva: Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. URL: https://www.who.int/publications/i/item/9789240045064 (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).

Evaluation of Laboratory Technology Program Students' Applied Training on Devices

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 25 - 31, 15.01.2025
https://doi.org/10.34248/bsengineering.1545258

Öz

Related to the instrumental analysis course, which is included in the 1st year course curriculum of the Laboratory Technology Program, a one-day training was organized at the Scientific Analysis and Technological Application and Research Center (USATRC) of Uşak University, Republic of Türkiye for Laboratory Technology program students. In this study, through the survey that volunteer students participated in after the training held at USATRC, Shimadzu 2600i UV-DRS Spectrophotometer, Perkin Elmer Spectrum Two FT-IR Spectrophotometry, Phenom Prox Model desktop Scanning Electron Microscope, Agilent 6460 Triple Quad LC-MS/MS, Thermo Scientific It was found that they stated that seeing these devices installed in the laboratory increased their interest in the instrumental course and that learning about these devices software contributed to their education and training. In addition, it was found that 37 students, except for one student, stated that they were in a laboratory accredited according to the TS EN ISO/IEC 17025 Standard for the first time and all students stated that they increased awareness about occupational health and safety and occupational hygiene and students stated that they were satisfied with the annunciation and news published on the school's internet page regarding one-day training. SPSS program was used for survey calculation and Cronbach Alpha reliability coefficient was 0.916.

Etik Beyan

T.C. Uşak Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurul’undan bu araştırma kapsamında uygulanacak yöntemlerin etik olarak uyguluk onayı alınmıştır (Onay tarihi: 12 Mart 2024, Onay numarası: 2024-6). The author/s declare that they have complied with all ethical standards.

Destekleyen Kurum

unsupported

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Uşak Üniversitesi (UÜ) Bilimsel Analiz ve Teknolojik Uygulama ve Araştırma Merkezine (UBATAM), UBATAM Müdürü Doç. Dr. Erkan HALAY’a, Öğr. Gör. Dr. Mehmet KAYHAN’a, Öğr. Gör. Dr. Süleyman GÖKÇE’ye, UÜ Sürekli Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürlüğüne (USEM) ve UÜ Banaz Meslek Yüksekokulu Müdürlüğüne teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akreditasyon Sertifikası Eki. 2021. URL: https://ubatam.usak.edu.tr/duyuru/690 ve URL: https://secure.turkak.org.tr/pdf/AB1285T.pdf?r=4476d9ad16fc437ba71d430407d0542e (erişim tarihi: 29 Ekim 2024).
  • Athare AE. 2018. Synthesis and characterisation of ZnO nanoparticals by XRD, EDX, SEM, FTIR and UV-DRS. Int J Sci Res Sci Eng Technol, 4: 627-631.
  • Bardak F, Kose E. 2024. 2-Klorokinolinin moleküler ve spektroskopik özelliklerinin kuantum kimyasal hesaplama yöntemleriyle araştırılması. AKÜ Fen Müh Bilim Derg, 24(3): 504-518.
  • Borkert CM, Cox FR, Tucker MR. 1998. Zinc and copper toxicity in peanut, soybean, rice, and corn in soil mixtures. Commun Soil Sci Plant Anal, 29(19–20): 2991–3005.
  • Engin MS, Uyanik A, Cay S. 2017. Investigation of trace metals distribution in water, sediments and wetland plants of Kızılırmak Delta, Turkey. Int J Sediment Res, 32(1): 90-97.
  • Eser N, Marangoz AY. 2023. Teknoloji kabul modeli çerçevesinde metaverse ve tüketiciler. Bilişim Teknol Derg, 16(4): 285-297.
  • Gülbaş HE, Bozkurt S, Halay E. 2023. Synthesis and characterization of dicarboxamide derivative: Cu+ 2 selective turn‐on fluorometric and colorimetric chemosensor. J Heterocycl Chem, 60(7): 1223-1229.
  • Güney B. 2024. Development and evaluation of students' practice skills in vocational and technical education of electric vehicles. BSJ Eng Sci, 7(4): 724-735.
  • ISO/IEC 17025: 2017. 2017. General requirements for the competence of testing and calibration laboratories. URL: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso-iec:17025:ed-3:v1:en (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • Karagöz İ. 2021. Fertilization and fertilizer types. Appl Soil Chem, 2021: 123-148.
  • Kulkarni S, Goswami A. 2019. Effect of excess fertilizers and nutrients: a review on impact on plants and human population. In Proceedings of International Conference on Sustainable Computing in Science, Technology and Management (SUSCOM), February 26-28, Jaipur, India, pp: 2094-2099.
  • Long XX, Yang XE, Ni WZ, Ye ZQ, He ZL, Calvert DV, Stoffella JP. 2003. Assessing zinc thresholds for phytotoxicity and potential dietary toxicity in selected vegetable crops. Commun Soil Sci Plant Anal, 34(9-10): 1421-1434.
  • Mathur MA, Dias, MF, Mathur MP. 2016. Importance of green technology in fertilizer quality improvement. Procedia Eng, 138: 308-313.
  • Mykityshyn A, Fisk AD, Rogers WA. 2002. Learning to use a home medical device: Mediating age-related differences with training. Hum Factors, 44(3): 354-364.
  • Outridge PM, Noller BN. 1991. Accumulation of toxic trace elements by freshwater vascular plants. In Reviews of Environmental Contamination and Toxicology: Continuation of Residue Reviews. Springer, New York, USA, pp: 1-63.
  • Prado RdM, Rozane DE. 2020. Leaf analysis as diagnostic tool for balanced fertilization in tropical fruits. In: Srivastava, AK, Hu, C, Editors. Fruit crops: Diagnosis and management of nutrient constraints. Elsevier, Amsterdam, Netherlands, pp: 131–141.
  • T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim değişikliği Bakanlığı, Ulusal Hava Kalite İzleme Ağı. URL: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=12188&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • T.C. Resmi Gazete. 2004. Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği, No:25687. URL: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=7221&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (erişim tarihi: 29 Ekim 2024).
  • T.C. Resmi Gazete. 2005. İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik, No:25730 URL: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=7510&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (erişim tarihi: 29 Ekim 2024).
  • T.C. Resmi Gazete. 2008. Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Yönetmeliği, No:26898. URL: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/10/20161020-3.htm (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • T.C. Resmi Gazete. 2016. İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, No:29863. URL: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/10/20161020-3.htm (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • Türkiye Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları. URL: https://turkiye.un.org/tr/sdgs (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • Uşak Üniversitesi (UÜ) Sürekli Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi (USEM). 2024. Haberler. URL: https://usem.usak.edu.tr/duyuru/12952 (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
  • World Health Organization. 2024. Guidelines for drinking-water quality: Fourth edition incorporating the first and second addenda. Geneva: Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. URL: https://www.who.int/publications/i/item/9789240045064 (erişim tarihi: 22 Ağustos 2024).
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Moleküler Görüntüleme
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Melek Gökmen Karakaya 0000-0001-7178-6790

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2024
Kabul Tarihi 17 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökmen Karakaya, M. (2025). Laboratuvar Teknolojisi Programı Öğrencilerinin Cihazlara Yönelik Uygulamalı Eğitimi Değerlendirmesi. Black Sea Journal of Engineering and Science, 8(1), 25-31. https://doi.org/10.34248/bsengineering.1545258
AMA Gökmen Karakaya M. Laboratuvar Teknolojisi Programı Öğrencilerinin Cihazlara Yönelik Uygulamalı Eğitimi Değerlendirmesi. BSJ Eng. Sci. Ocak 2025;8(1):25-31. doi:10.34248/bsengineering.1545258
Chicago Gökmen Karakaya, Melek. “Laboratuvar Teknolojisi Programı Öğrencilerinin Cihazlara Yönelik Uygulamalı Eğitimi Değerlendirmesi”. Black Sea Journal of Engineering and Science 8, sy. 1 (Ocak 2025): 25-31. https://doi.org/10.34248/bsengineering.1545258.
EndNote Gökmen Karakaya M (01 Ocak 2025) Laboratuvar Teknolojisi Programı Öğrencilerinin Cihazlara Yönelik Uygulamalı Eğitimi Değerlendirmesi. Black Sea Journal of Engineering and Science 8 1 25–31.
IEEE M. Gökmen Karakaya, “Laboratuvar Teknolojisi Programı Öğrencilerinin Cihazlara Yönelik Uygulamalı Eğitimi Değerlendirmesi”, BSJ Eng. Sci., c. 8, sy. 1, ss. 25–31, 2025, doi: 10.34248/bsengineering.1545258.
ISNAD Gökmen Karakaya, Melek. “Laboratuvar Teknolojisi Programı Öğrencilerinin Cihazlara Yönelik Uygulamalı Eğitimi Değerlendirmesi”. Black Sea Journal of Engineering and Science 8/1 (Ocak 2025), 25-31. https://doi.org/10.34248/bsengineering.1545258.
JAMA Gökmen Karakaya M. Laboratuvar Teknolojisi Programı Öğrencilerinin Cihazlara Yönelik Uygulamalı Eğitimi Değerlendirmesi. BSJ Eng. Sci. 2025;8:25–31.
MLA Gökmen Karakaya, Melek. “Laboratuvar Teknolojisi Programı Öğrencilerinin Cihazlara Yönelik Uygulamalı Eğitimi Değerlendirmesi”. Black Sea Journal of Engineering and Science, c. 8, sy. 1, 2025, ss. 25-31, doi:10.34248/bsengineering.1545258.
Vancouver Gökmen Karakaya M. Laboratuvar Teknolojisi Programı Öğrencilerinin Cihazlara Yönelik Uygulamalı Eğitimi Değerlendirmesi. BSJ Eng. Sci. 2025;8(1):25-31.

                                                24890