Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinde Öz-Duyarlılığın Otantiklik Üzerine Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 609 - 616, 15.10.2023
https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1327027

Öz

Mesleğe başlamak üzere olan öğrenci hemşirelerin kendi otantikliğinin farkında olup bakım verdiği bireyi anlaması ve öz duyarlı olması hastalarla etkili iletişim kurabilme noktasında önemlidir. Böylelikle hemşireler daha motive bir şekilde çalışarak daha kaliteli bir sağlık hizmeti sunabilecektir. Bu araştırma öğrenci hemşirelerde öz-duyarlılığın otantiklik üzerine etkisini belirlemek için tanımlayıcı ilişkisel olarak yapılmıştır. Bu çalışma 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde bir üniversitenin hemşirelik bölümünde okuyan 346 öğrenci ile online olarak yapılmıştır. Veriler kişisel bilgi formu, Otantiklik Ölçeği ve Öz-Duyarlılık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin Otantiklik Ölçeği puan ortalaması -3.25±10.62, Öz-Duyarlılık Ölçeği puan ortalaması ise 3.28±0.65’dir. Öz-duyarlılık ölçeği toplam boyut ortalaması ile sınıf, gelir durumu, bakımıyla ilgilenen kişi ve babanın demokratik tutumu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar elde edilmiştir (P<0.05). Otantiklik ile öz-duyarlılık arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur (P<0.05). Yaş ile otantiklik ve öz-duyarlılık ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır (P<0.05). Öz-Duyarlılık Ölçeği, Otantiklik Ölçeği’nin %74,4’ünü ön görmektedir. Çalışmada katılımcıların öz-duyarlılık ile otantiklik puanları orta düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin otantiklik düzeyleri arttıkça öz-duyarlılık düzeylerinin arttığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akın Ü, Akın A, Abacı R. 2007. Öz-duyarlık Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniv Eğit Fak Derg, 33: 1-10.
  • Alexander C, Lopez RP. 2018. A thematic analysis of self-described authentic leadership behaviors among experienced nurse executives. J Nurs Administ, 48(1): 38-43.
  • Aydın A, Kahraman N. 2020. Hemşirelik öğrencilerinde kendini sabotaj: psikolojik ihtiyaçlar ve öz-duyarlık üzerine etkisi. Cukurova Medic J, 45(4): 1625-1633. DOI: 10.17826/cumj.748170.
  • Bulduk S, Ardıç E. 2015. Hemşirelik öğrencilerinde öz-duyarlığın incelenmesi. Hemş Akad Araş Derg, 1(2): 60-65. DOI: 10.5222/jaren.2015.060.
  • Duman S. 2014. Öğretmen adaylarında özgünlük ve öz-duyarlığın mutluluk ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Trabzon, Türkiye, pp: 90.
  • Eker H. 2011. Üniversite öğrencilerinin öz-duyarlık ve duyarlı sevgi düzeylerinin ebeveyn tutumları açısından incelenmesi. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Sakarya, Türkiye, pp: 155.
  • Ergün Y, Köse TU, Atar H, Yıldız CÇ, Kahraman B. 2022. Bir eğitim ve araştırma hastanesinde çalışan hemşirelerin otantik liderlik algılarının davranışı çalışma ortamı algılarına etkisi. Sağlık Hemş Yön Derg, 9(1): 14-26. DOI:10.54304/SHYD.2022.68585.
  • Germer CK. 2018. Öz şefkatli farkındalık. Diyojen Yayıncılık, İstanbul, Türkiye, pp: 336.
  • Gezginci E, Göktaş S, Şendir M. 2020. hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlıkları ile organ bağışına yönelik tutumları arasındaki ilişki. İnönü Üniv Sağlık Hiz Meslek Yüksek Okulu Derg, 8(2): 196-207. DOI: 10.33715/inonusaglik.718127.
  • Giordano-Mulligan M, Eckardt S. 2019. Authentic nurse leadership conceptual framework: nurses' perception of authentic nurse leader attributes. Nurs Administ Quart, 43(2): 164-174. DOI: 10.1097/NAQ.0000000000000344.
  • Gümüştekin Ö, Kaya F. 2020. Hemşirelik öğrencilerinde duygusal zekâ ile öz duyarlık arasındaki ilişki. Kırşehir Ahi Evran Üniv Sağlık Bil Derg, 6(3): 195-205.
  • Gürbüz S, Şahin F. 2018. Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: felsefe-yöntem-analiz. Seçkin Yayıncılık, Ankara, Türkiye, pp: 225-257.
  • Hiçdurmaz D, Aydın A. 2017. Hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlık ve çok boyutlu mükemmelliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişkiler ve etkileyen faktörler. Psikiyat Hemş Derg, 8(2): 86-94. DOI: 10.14744/phd.2017.40469.
  • İlhan T, Özdemir Y. 2013. Otantiklik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikol Danış Rehb Derg, 4(40): 142-153.
  • Kline RB. 2011. Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Guilford Press, New York, US, pp: 154-186.
  • Kulakaç Ö. 2017. Kadının ruhsal sağlığı ve otantiklik. Turkiye Klini J Psychiatr Nurs, 3(3): 204-215.
  • Labrague LJ, Al Sabei SD, AbuAlRub RF, Burney IA, Al Rawajfah O. 2021. Authentic leadership, nurse‐assessed adverse patient events and quality of care: The mediating role of nurses' safety actions. J Nurs Manag, 29(7): 2152-2162. DOI: 10.1111/jonm.13356.
  • Maziero VG, Bernardes A, Righetti EAV, Spiri WC, Gabriel CS. 2020. Positive aspects of authentic leadership in nursing work: integrative review. Revista Brasileira de Enfermagem, 73: DOI: 10.1590/0034-7167-2019-0118.
  • Nazik E, Arslan S. 2011. Hemşirelik öğrencilerinin empatik becerileri ile öz duyarlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemş Sağlık Bil Derg, 14(4): 69-75.
  • Neff KD, Beretvas SN. 2013. The role of self-compassion in romantic relationships. Self Identity, 12(1): 78-98. DOI: 10.1080/15298868.2011.639548.
  • Neff KD. 2003. The development and validation of a scale to measure selfcompassion. Self Ident, 2(3): 223-250. DOI: 10.1080/15298860390209035.
  • Nelson K, Boudrias JS, Brunet L, Morin D, De Civita M, Savoie A, Alderson M. 2014. Authentic leadership and psychological well-being at work of nurses: The mediating role of work climate at the individual level of analysis. Burnout Res, 1: 90-101. DOI: 10.1016/j.burn.2014.08.001.
  • Öksüz Y, Karalar M. 2019. Üniversite öğrencilerinin huzur ve otantiklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eği Kuram Uyg Araş Derg, 5(3): 321-336.
  • Özdemir HA. 2020. Üniversite öğrencilerinde öz-duyarlığı yordamada bilişsel esneklik ve otantikliğin rolü. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Denizli, Türkiye, pp: 86.
  • Özpulat F, Günaydın N. 2018. Hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlılıkları ve hemşirelik mesleğine ilişkin düşünceleri (Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşleri). Uluslararası Hak Hemş Araş Derg, 2018: 40-60. DOI: 10.17371/UHD.2018.1.6.
  • Peterson C, Seligman ME. 2004. Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford University Press, New York, US, pp: 800.
  • Puni A, Hilton SK. 2020. Dimensions of authentic leadership and patient care quality. Leaders Health Serv, 33(4): 365-383. DOI. 10.1108/LHS-11-2019-0071.
  • Selvi EG. 2020. Hemşirelerde otantiklik ve psikolojik dayanıklılık ile aralarındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Ana Bilim Dalı, Yozgat, Türkiye, pp: 82.
  • Starr SS. 2008. Autheticity: A concept analysis. Nurs Forum, 43(2): 55-62. DOI: 10.1111/j.1744-6198.2008.00096.x.
  • Tabachnick BG, Fidell LS. 2013. Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Pearson, Boston, US, pp: 983.
  • Vitello-Cicciu JM. 2019. Am I an authentic nursing leader for healthy workplace environments?. Nurs Leader, 17(3): 201-206. DOI: 10.1016/j.mnl.2019.03.011.
  • Wood AM, Linley PA, Maltby J, Baliousis M, Joseph S. 2008. The authentic personality: A theoretical and empirical conceptualization and the development of the authenticity scale. J Counsel Psychol, 55(3): 385-399. DOI: 10.1037/0022-0167.55.3.385.
  • Yarnell LM, Neff KD. 2013. Self-compassion, interpersonal conflict resolutions, and well-being. Self Ident, 12(2): 146-159. DOI: 10.1080/15298868.2011.649545.

The Effect of Self-Sensitiveness on Authenticity in Nursing Students

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 609 - 616, 15.10.2023
https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1327027

Öz

It is important for student nurses, who are about to start their profession, to be aware of their own authenticity, to understand the individual they care for, and to be self-sensitive in terms of communicating effectively with patients. Thus, nurses will be able to provide a higher quality health service by working in a more motivated way. This research was conducted as a descriptive relational study to determine the effect of self-compassion on authenticity in student nurses. This study was conducted online with 346 students studying in the nursing department of a university in the spring semester of the 2021-2022 academic year. Data were collected using a personal information form, Authenticity Scale and Self-Compassion Scale. In the study, the Authenticity Scale of the nursing students mean score was -3.25±10.62, and the Self-Compassion Scale mean score was 3.28±0.65. Statistically significant differences were obtained between the mean of the total dimension of the self-compassion scale and the class, income status, protective attitude of the democratic and the father (P<0.05). A statistically significant and positive correlation was found between authenticity and self-compassion (P<0.05). It was determined that there was a statistically significant and positive relationship between age and the mean scores of authenticity and self-compassion scales (P<0.05). The Self-Compassion Scale predicts 74.4% of the Authenticity Scale. Conclusions: In the study, the participants' self-compassion and authenticity scores were found to be moderate. It was determined that as the authenticity levels of the students increased, their self-compassion levels increased.

Kaynakça

  • Akın Ü, Akın A, Abacı R. 2007. Öz-duyarlık Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniv Eğit Fak Derg, 33: 1-10.
  • Alexander C, Lopez RP. 2018. A thematic analysis of self-described authentic leadership behaviors among experienced nurse executives. J Nurs Administ, 48(1): 38-43.
  • Aydın A, Kahraman N. 2020. Hemşirelik öğrencilerinde kendini sabotaj: psikolojik ihtiyaçlar ve öz-duyarlık üzerine etkisi. Cukurova Medic J, 45(4): 1625-1633. DOI: 10.17826/cumj.748170.
  • Bulduk S, Ardıç E. 2015. Hemşirelik öğrencilerinde öz-duyarlığın incelenmesi. Hemş Akad Araş Derg, 1(2): 60-65. DOI: 10.5222/jaren.2015.060.
  • Duman S. 2014. Öğretmen adaylarında özgünlük ve öz-duyarlığın mutluluk ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Trabzon, Türkiye, pp: 90.
  • Eker H. 2011. Üniversite öğrencilerinin öz-duyarlık ve duyarlı sevgi düzeylerinin ebeveyn tutumları açısından incelenmesi. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Sakarya, Türkiye, pp: 155.
  • Ergün Y, Köse TU, Atar H, Yıldız CÇ, Kahraman B. 2022. Bir eğitim ve araştırma hastanesinde çalışan hemşirelerin otantik liderlik algılarının davranışı çalışma ortamı algılarına etkisi. Sağlık Hemş Yön Derg, 9(1): 14-26. DOI:10.54304/SHYD.2022.68585.
  • Germer CK. 2018. Öz şefkatli farkındalık. Diyojen Yayıncılık, İstanbul, Türkiye, pp: 336.
  • Gezginci E, Göktaş S, Şendir M. 2020. hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlıkları ile organ bağışına yönelik tutumları arasındaki ilişki. İnönü Üniv Sağlık Hiz Meslek Yüksek Okulu Derg, 8(2): 196-207. DOI: 10.33715/inonusaglik.718127.
  • Giordano-Mulligan M, Eckardt S. 2019. Authentic nurse leadership conceptual framework: nurses' perception of authentic nurse leader attributes. Nurs Administ Quart, 43(2): 164-174. DOI: 10.1097/NAQ.0000000000000344.
  • Gümüştekin Ö, Kaya F. 2020. Hemşirelik öğrencilerinde duygusal zekâ ile öz duyarlık arasındaki ilişki. Kırşehir Ahi Evran Üniv Sağlık Bil Derg, 6(3): 195-205.
  • Gürbüz S, Şahin F. 2018. Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: felsefe-yöntem-analiz. Seçkin Yayıncılık, Ankara, Türkiye, pp: 225-257.
  • Hiçdurmaz D, Aydın A. 2017. Hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlık ve çok boyutlu mükemmelliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişkiler ve etkileyen faktörler. Psikiyat Hemş Derg, 8(2): 86-94. DOI: 10.14744/phd.2017.40469.
  • İlhan T, Özdemir Y. 2013. Otantiklik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikol Danış Rehb Derg, 4(40): 142-153.
  • Kline RB. 2011. Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Guilford Press, New York, US, pp: 154-186.
  • Kulakaç Ö. 2017. Kadının ruhsal sağlığı ve otantiklik. Turkiye Klini J Psychiatr Nurs, 3(3): 204-215.
  • Labrague LJ, Al Sabei SD, AbuAlRub RF, Burney IA, Al Rawajfah O. 2021. Authentic leadership, nurse‐assessed adverse patient events and quality of care: The mediating role of nurses' safety actions. J Nurs Manag, 29(7): 2152-2162. DOI: 10.1111/jonm.13356.
  • Maziero VG, Bernardes A, Righetti EAV, Spiri WC, Gabriel CS. 2020. Positive aspects of authentic leadership in nursing work: integrative review. Revista Brasileira de Enfermagem, 73: DOI: 10.1590/0034-7167-2019-0118.
  • Nazik E, Arslan S. 2011. Hemşirelik öğrencilerinin empatik becerileri ile öz duyarlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemş Sağlık Bil Derg, 14(4): 69-75.
  • Neff KD, Beretvas SN. 2013. The role of self-compassion in romantic relationships. Self Identity, 12(1): 78-98. DOI: 10.1080/15298868.2011.639548.
  • Neff KD. 2003. The development and validation of a scale to measure selfcompassion. Self Ident, 2(3): 223-250. DOI: 10.1080/15298860390209035.
  • Nelson K, Boudrias JS, Brunet L, Morin D, De Civita M, Savoie A, Alderson M. 2014. Authentic leadership and psychological well-being at work of nurses: The mediating role of work climate at the individual level of analysis. Burnout Res, 1: 90-101. DOI: 10.1016/j.burn.2014.08.001.
  • Öksüz Y, Karalar M. 2019. Üniversite öğrencilerinin huzur ve otantiklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eği Kuram Uyg Araş Derg, 5(3): 321-336.
  • Özdemir HA. 2020. Üniversite öğrencilerinde öz-duyarlığı yordamada bilişsel esneklik ve otantikliğin rolü. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Denizli, Türkiye, pp: 86.
  • Özpulat F, Günaydın N. 2018. Hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlılıkları ve hemşirelik mesleğine ilişkin düşünceleri (Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşleri). Uluslararası Hak Hemş Araş Derg, 2018: 40-60. DOI: 10.17371/UHD.2018.1.6.
  • Peterson C, Seligman ME. 2004. Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford University Press, New York, US, pp: 800.
  • Puni A, Hilton SK. 2020. Dimensions of authentic leadership and patient care quality. Leaders Health Serv, 33(4): 365-383. DOI. 10.1108/LHS-11-2019-0071.
  • Selvi EG. 2020. Hemşirelerde otantiklik ve psikolojik dayanıklılık ile aralarındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Ana Bilim Dalı, Yozgat, Türkiye, pp: 82.
  • Starr SS. 2008. Autheticity: A concept analysis. Nurs Forum, 43(2): 55-62. DOI: 10.1111/j.1744-6198.2008.00096.x.
  • Tabachnick BG, Fidell LS. 2013. Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Pearson, Boston, US, pp: 983.
  • Vitello-Cicciu JM. 2019. Am I an authentic nursing leader for healthy workplace environments?. Nurs Leader, 17(3): 201-206. DOI: 10.1016/j.mnl.2019.03.011.
  • Wood AM, Linley PA, Maltby J, Baliousis M, Joseph S. 2008. The authentic personality: A theoretical and empirical conceptualization and the development of the authenticity scale. J Counsel Psychol, 55(3): 385-399. DOI: 10.1037/0022-0167.55.3.385.
  • Yarnell LM, Neff KD. 2013. Self-compassion, interpersonal conflict resolutions, and well-being. Self Ident, 12(2): 146-159. DOI: 10.1080/15298868.2011.649545.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ruh Sağlığı Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurcan Uzdil 0000-0001-8559-8299

Eda Albayrak 0000-0002-0271-2955

Erken Görünüm Tarihi 28 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 14 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 11 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Uzdil, N., & Albayrak, E. (2023). Hemşirelik Öğrencilerinde Öz-Duyarlılığın Otantiklik Üzerine Etkisi. Black Sea Journal of Health Science, 6(4), 609-616. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1327027
AMA Uzdil N, Albayrak E. Hemşirelik Öğrencilerinde Öz-Duyarlılığın Otantiklik Üzerine Etkisi. BSJ Health Sci. Ekim 2023;6(4):609-616. doi:10.19127/bshealthscience.1327027
Chicago Uzdil, Nurcan, ve Eda Albayrak. “Hemşirelik Öğrencilerinde Öz-Duyarlılığın Otantiklik Üzerine Etkisi”. Black Sea Journal of Health Science 6, sy. 4 (Ekim 2023): 609-16. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1327027.
EndNote Uzdil N, Albayrak E (01 Ekim 2023) Hemşirelik Öğrencilerinde Öz-Duyarlılığın Otantiklik Üzerine Etkisi. Black Sea Journal of Health Science 6 4 609–616.
IEEE N. Uzdil ve E. Albayrak, “Hemşirelik Öğrencilerinde Öz-Duyarlılığın Otantiklik Üzerine Etkisi”, BSJ Health Sci., c. 6, sy. 4, ss. 609–616, 2023, doi: 10.19127/bshealthscience.1327027.
ISNAD Uzdil, Nurcan - Albayrak, Eda. “Hemşirelik Öğrencilerinde Öz-Duyarlılığın Otantiklik Üzerine Etkisi”. Black Sea Journal of Health Science 6/4 (Ekim 2023), 609-616. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1327027.
JAMA Uzdil N, Albayrak E. Hemşirelik Öğrencilerinde Öz-Duyarlılığın Otantiklik Üzerine Etkisi. BSJ Health Sci. 2023;6:609–616.
MLA Uzdil, Nurcan ve Eda Albayrak. “Hemşirelik Öğrencilerinde Öz-Duyarlılığın Otantiklik Üzerine Etkisi”. Black Sea Journal of Health Science, c. 6, sy. 4, 2023, ss. 609-16, doi:10.19127/bshealthscience.1327027.
Vancouver Uzdil N, Albayrak E. Hemşirelik Öğrencilerinde Öz-Duyarlılığın Otantiklik Üzerine Etkisi. BSJ Health Sci. 2023;6(4):609-16.