This research was done to identify managerial effectiveness of continuing education centres that give service in universities within the scope of lifelong learning, according to trainee evaluations. Obtained results are expected to contribute lifelong learning and educational management field at theory and practice points. The research was conducted according to scanning pattern by using quantitative research techniques. 5 Likert type gradation scale used in research is the part of data collection tool named “SEMYE-VTA” towards trainees and it involves dimensions such as aim, organizational structure and process. The data were collected from continuing education centres of four universities chosen from Eskişehir, İzmir and Manisa provinces in 2016 spring term with the participation of 179 trainees. In analysis of evaluation of trainees towards stated dimensions, frequency values were used to show data distribution, averages were used to present common opinions of participants and standard deviation values were used to find criteria distribution and agreement levels. In construction of analysis according to variables such as age, gender and education status Mann – Whitney U test and Kruskal Wallis test were used. According to obtained findings in presentation of counselling services in organizational structure dimension and in presentation of planned trainings a number of deficiencies showed up. Also during process, experienced deficiencies regarding physical conditions, were emphasized.
Lifelong learning Managerial effectiveness Continuing education centers
Bu araştırma,
üniversitelerde yaşam boyu öğrenme kapsamında hizmet vermekte olan sürekli
eğitim merkezlerinin yönetsel etkililiğini kursiyer değerlendirmelerine göre
belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen sonuçların yaşam boyu öğrenme ve eğitim yönetimi alanına
teori ve uygulama noktasında katkı sağlaması beklenmektedir. Araştırma nicel
araştırma teknikleri kullanılarak tarama desenine göre yürütülmüştür.
Araştırmada kullanılan 5’li Likert tipindeki derecelendirme ölçeği, “SEMYE-VTA”
adlı veri toplama aracının kursiyerlere yönelik bölümü olup amaç, örgütsel yapı
ve süreç biçimindeki boyutları kapsamaktadır. Veriler 2016 Bahar Döneminde
Eskişehir, İzmir ve Manisa İllerinden seçilen dört üniversiteye ait sürekli
eğitim merkezinden 179 kursiyerin katılımıyla toplanmıştır. Belirtilen
boyutlara yönelik kursiyer değerlendirmelerinin analizinde veri dağılımını
göstermek için frekans değerleri, katılımcı ortak görüşlerini sunmak için
ortalamalar, ölçüt dağılımı ve görüş birlik düzeylerini bulmak için standart
sapma değerleri kullanılmıştır. Yaş, cinsiyet ve eğitim durumu şeklindeki
değişkenlere göre analizlerin yapılamasında Mann – Whitney U testi ve Kruskal
Wallis testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre örgütsel yapı boyutunda
danışma hizmetlerinin sunulmasında ve planlanan eğitimlerin tanıtılmasında bir
takım eksiklikler ortaya çıkmıştır. Ayrıca süreç boyutunda fiziki koşullarla
ilgili yaşanan eksiklikler vurgulanmıştır.
Yaşam boyu öğrenme Yönetsel etkililik Sürekli eğitim merkezleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 3 |