Bu çalışma; fen ve teknoloji dersi 7.sınıf “Işık” ünitesinde alternatif değerlendirme yaklaşımları temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarı ve tutumları üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. 2014-2015 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde, İzmir ilinde gerçekleştirilen bu çalışmada 25 deney ve 28 kontrol grubu olmak üzere toplam 53 yedinci sınıf öğrencisi yer almıştır. Araştırma süresince “Işık” ünitesi; deney grubu öğrencilerinin bulunduğu sınıfta mevcut programa ek olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ve genellikle çalışma yaprağı şeklinde sunulan alternatif değerlendirme yaklaşımları (kavram haritaları, kavram karikatürleri, anlam çözümleme tabloları, tanılayıcı dallanmış ağaçlar, yapılandırılmış gridler, bulmaca, poster ve günlük) ile kontrol grubu öğrencilerinin bulunduğu sınıfta ise mevcut öğretim programı temelli işlenmiştir. Fen ve Teknoloji dersine yönelik akademik başarılarını belirlemek amacıyla hem deney hem de kontrol grubu öğrencilerine ‘ışık’ ünitesine yönelik “Akademik Başarı Testi” ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla “Fen Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği” ön test-son test olarak uygulanmıştır. Bu bağlamda çalışmada ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseninin kullanıldığı ifade edilebilir. Çalışmadan elde edilen verilere göre; deney grubu son test puanları ile kontrol grubu son test puanları arasında deney grubu öğrencileri lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Çalışmanın diğer bir değişkeni olan fen dersine yönelik tutum bakımından ise her iki grubun son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara dayalı olarak alternatif değerlendirme yaklaşımlarının bir öğrenme aracı olarak fen derslerinde kullanımına ilişkin bazı önerilerde bulunulmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 13 Sayı: 4 |