Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Yer Aldığı Temaların Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 83 - 103, 30.06.2022
https://doi.org/10.47935/ceded.1077964

Öz

Türkçe ders kitapları “Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanmış olan “Türkçe Dersi Öğretim Programı”na uygun olarak hazırlanmaktadır. Ortaokulu bitiren öğrenciler için belirlenmiş amaçlar ise; bir önceki eğitim kademesinde edinilmiş olan yetkinliklerin geliştirilmesi, millî ve manevî değerlerin öğrenciler tarafından benimsenmiş olması, öğrencilerin haklarını bilip sorumluluklarının gereğini yapan bireyler olması gerektiği, öğrencilerin “Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi”nde ve tüm disiplinlerde belirtilmiş olan temel düzeydeki beceri ve yetkinlikleri kazanmış olması olarak belirtilmiştir.. Böylece Türkçe derslerinin amaçları net bir şekilde ortaya konulmuş ve ana yapısının nasıl olması gerektiği ifade edilmiş olmaktadır. Programda Türkçe dersinin özel amaçlarına ulaşmak için öğretim programının “tematik yaklaşım” esas alınarak hazırlandığı ifade edilmiştir. Türkçe ders kitaplarına alınacak metinler farklı açılardan farklı zamanlarda birçok kez incelenmiştir. Bu çalışmada ise MEB tarafından yayımlanmış “5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı”ndaki metinlerin ders kitabında verildikleri “tema” başlığının uygun olup olmadığı öğretmen görüşlerine göre incelenmiştir. Bunun için “Öğretmenlere göre 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin teması nedir? Metin ders kitabında yer verildiği temaya uygun mudur?” sorularının cevabı aranmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen görüşlerinden elde edilen verilere göre ilgili ders kitabında yer alan her temadan random seçilen sekiz metinden üçünün ders kitabında verildiği tema başlığının uygun olmadığı, beş metnin ise verildiği tema başlığının uygun olduğu sonucunca ulaşılmıştır.

Teşekkür

Bu çalışma, "5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Tema ve Konu Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi" başlıklı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.

Kaynakça

  • Ağar, M. E. (2006). Türkçe öğretiminin tarihçesi. Journal of Human Sciences, 8(1), 1-10. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/91
  • Aksan, D. (1975). Ana dili. Türk Dili, S. 285.
  • Akkurt, E. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan Türkçe öğretmenlerinin 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici ve tahkiyeli metinlerin anlaşılabilirliği ile ilgili görüşleri ve metinlerin metin okunabilirliği açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Aktaş, Ş. & Gündüz, O. (2004). Yazılı ve sözlü anlatım-kompozisyon sanatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aşıcı, M. (1997). Türkçe öğretiminde metin ve metin incelenmesi. Türkçe ve Edebiyat Öğretimi Sempozyumu Türkçe –Edebiyat Eğitiminde Sorunlar, Çözümler, Yeni Yaklaşımlar Bildirileri 3 Mayıs 1997 içinde (s. 72-80). İstanbul: Eyüboğlu Eğitim Kurumları Yayınları.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Bölükbaş, F. (2003). Beyaz Lale öyküsünün şiddet-çocuk psikolojisi bağlamında değerlendirilmesi. Çocuk Edebiyatına ve Çocuk Hekimliğine Yansıyan Şiddet Sempozyumu içinde (s. 65-70). Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi.
  • Epçaçan, C. & Okçu, V. (2010). İlköğretim Türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 40(187), 39-51.
  • Evren, Z. (2008). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki edebî metinlerin çocuk edebiyatı ölçütlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Günay, D. (2003). Metin bilgisi. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Haykır, H. A., Kaplan, H. Kiryar, A., Tarakçı, R. & Üstün, E. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe ders kitabı 5. Ankara: MEB Yayınları.
  • Kılınç, A. & Duman, I. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarındaki tematik yaklaşım üzerine bir inceleme. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 4, 94-101.
  • Lüle Mert, E. (2012). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan öykülerin çocuk yazınının temel ilkeleri bağlamında incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 73-93.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma – desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Oğuzkan, A. F. (2013). Çocuk edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Şekerci, Y. (2018). 6. sınıf ortaokul Türkçe ders kitabı. Ankara: Eksen Yayıncılık.
  • TDK (2021). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. https://sozluk.gov.tr/
Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 83 - 103, 30.06.2022
https://doi.org/10.47935/ceded.1077964

Öz

Turkish coursebooks are prepared according to the "Turkish Course Curriculum of Ministry of National Education." In the curriculum, the legal basis of the curricula are stated, and the general objectives determined for the students graduated from secondary school and other objectives specified under the title of "communication in mother tongue" in the " Qualifications Framework for Turkey" are explained. It has been expressed in the curriculum that the curriculum is prepared on the basis of the "thematic approach" in order to achieve the special objectives of the Turkish course. In this study, whether the texts in the "5th Grade Turkish Coursebook" published by the Ministry of National Education were conformed for the "theme" they belonged was investigated according to the views of the teachers. To achieve this, answers were sought for the questions of “What is the theme of the texts in the 5th grade Turkish coursebook according to the teachers? Is the text conformed with the theme in the coursebook?” The phenomenological design was used in the study. It was concluded as result of the study that three out of eight randomly selected texts from each theme in the relevant coursebook were not included under the correct theme in the coursebook, and five texts were under the accurate theme.

Kaynakça

  • Ağar, M. E. (2006). Türkçe öğretiminin tarihçesi. Journal of Human Sciences, 8(1), 1-10. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/91
  • Aksan, D. (1975). Ana dili. Türk Dili, S. 285.
  • Akkurt, E. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan Türkçe öğretmenlerinin 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici ve tahkiyeli metinlerin anlaşılabilirliği ile ilgili görüşleri ve metinlerin metin okunabilirliği açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Aktaş, Ş. & Gündüz, O. (2004). Yazılı ve sözlü anlatım-kompozisyon sanatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aşıcı, M. (1997). Türkçe öğretiminde metin ve metin incelenmesi. Türkçe ve Edebiyat Öğretimi Sempozyumu Türkçe –Edebiyat Eğitiminde Sorunlar, Çözümler, Yeni Yaklaşımlar Bildirileri 3 Mayıs 1997 içinde (s. 72-80). İstanbul: Eyüboğlu Eğitim Kurumları Yayınları.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Bölükbaş, F. (2003). Beyaz Lale öyküsünün şiddet-çocuk psikolojisi bağlamında değerlendirilmesi. Çocuk Edebiyatına ve Çocuk Hekimliğine Yansıyan Şiddet Sempozyumu içinde (s. 65-70). Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi.
  • Epçaçan, C. & Okçu, V. (2010). İlköğretim Türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 40(187), 39-51.
  • Evren, Z. (2008). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki edebî metinlerin çocuk edebiyatı ölçütlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Günay, D. (2003). Metin bilgisi. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Haykır, H. A., Kaplan, H. Kiryar, A., Tarakçı, R. & Üstün, E. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe ders kitabı 5. Ankara: MEB Yayınları.
  • Kılınç, A. & Duman, I. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarındaki tematik yaklaşım üzerine bir inceleme. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 4, 94-101.
  • Lüle Mert, E. (2012). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan öykülerin çocuk yazınının temel ilkeleri bağlamında incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 73-93.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma – desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Oğuzkan, A. F. (2013). Çocuk edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Şekerci, Y. (2018). 6. sınıf ortaokul Türkçe ders kitabı. Ankara: Eksen Yayıncılık.
  • TDK (2021). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. https://sozluk.gov.tr/
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cem Şems Tümer 0000-0002-4933-7478

Özcan Canpolat 0000-0003-4969-742X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Kabul Tarihi 1 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tümer, C. Ş., & Canpolat, Ö. (2022). 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Yer Aldığı Temaların Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, 5(1), 83-103. https://doi.org/10.47935/ceded.1077964
AMA Tümer CŞ, Canpolat Ö. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Yer Aldığı Temaların Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi. ÇEDED. Haziran 2022;5(1):83-103. doi:10.47935/ceded.1077964
Chicago Tümer, Cem Şems, ve Özcan Canpolat. “5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Yer Aldığı Temaların Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2022): 83-103. https://doi.org/10.47935/ceded.1077964.
EndNote Tümer CŞ, Canpolat Ö (01 Haziran 2022) 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Yer Aldığı Temaların Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 5 1 83–103.
IEEE C. Ş. Tümer ve Ö. Canpolat, “5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Yer Aldığı Temaların Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi”, ÇEDED, c. 5, sy. 1, ss. 83–103, 2022, doi: 10.47935/ceded.1077964.
ISNAD Tümer, Cem Şems - Canpolat, Özcan. “5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Yer Aldığı Temaların Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 5/1 (Haziran 2022), 83-103. https://doi.org/10.47935/ceded.1077964.
JAMA Tümer CŞ, Canpolat Ö. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Yer Aldığı Temaların Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi. ÇEDED. 2022;5:83–103.
MLA Tümer, Cem Şems ve Özcan Canpolat. “5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Yer Aldığı Temaların Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, c. 5, sy. 1, 2022, ss. 83-103, doi:10.47935/ceded.1077964.
Vancouver Tümer CŞ, Canpolat Ö. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Yer Aldığı Temaların Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi. ÇEDED. 2022;5(1):83-103.