Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Influence of Parental Attitudes on Children's Social Skills

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 32 - 38, 30.12.2018

Öz

The family is the place where children get their first experiences of life, grow up and develop and learn social behaviors. This research was conducted to examine the parental influence of childrearing attitudes on children's social skills. The universe of the study was pre-school children in Mersin province center Yenişehir and Mezitli districts; The sample of the research consists of 122 children aged 4-6 years who attend pre-primary education institutions in these districts. Of these children, 79 are in pre-school education in Yenişehir and 43 in pre-school in Mezitli. The Family Information Form, Child Raising Attitude Scale and Social Skills Assessment Scale were used by the researcher. As a result of the research, it has been determined that parenting attitudes are influential on children's social skills. 

Kaynakça

  • De Vaus, D.A. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London.
  • Diken, H. İ. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Durualp, E., Aral, N. (2011). Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi (1. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Ertürk-Kara, G. (2017). Aile Kuramları. (Anne Baba Eğitimi içinde), Tülin Güler Yıldız (Ed.), s.17-40, 4. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Grusec, J.E., & Davidov, M. (2007). Socialization in the family: The roles of parents. In J.E. Grusec and P.D. Hastings (Ed.), Handbook of socialization: Theory and research (pp.284-309). New York: The Guilford Press.
  • Gürsoy, F. ve Özaslan, H. (2014). Aile ve Çocuk. (Etkili İletişim İçinde), Abide Güngör-Aytar (Ed.), s. 122, Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
  • Küçüködük, Ş. (2006). Anne ve Babanın Kitabı, Çocuk Sağlığı Rehberi. Ankara: Pelin Ofset.
  • Özgüven, İ. E. (2001). Ailede İletişim ve Yaşam. Ankara:Pdrem Yayınları.
  • Öziskender, G. (2011).Orff Yaklaşımı ile Yapılan Okul Öncesi Müzik Eğitiminin Öğrencilerin Sosyal Becerilerinin Gelişimine Etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Özyürek, A. (2015). Okul Öncesi Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri İle Anne Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 206: 106-120, Ankara.
  • Özyürek, A. ve Tezel-Şahin, T. (2017). Anne-Baba Olmak ve Anne Babaların Çocuk Yetiştirme Tutumları. (Anne Baba Eğitimi içinde), Tülin Güler Yıldız (Ed.), s.41-62, 4. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarı, E. (2007). Anasınıfına Devam Eden 5-6 Yaş Grubu Çocukların Annelerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının, Çocuğun Sosyal Uyum ve Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Şanlı, D. ve Öztürk, C. (2015). Anne Babaların Çocuk Yetiştirme Tutumları ve Tutumlar Üzerine Kültürün Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi (DEUHFED) 2015, 8 (4), 240-246.
  • Tezel-Şahin,, F. ve Özyürek, A. (2008). 5-6 Yaş Grubu Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Demografik Özelliklerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3):395-414.
  • Uzun, Ç. (2013). Anne-babası Boşanmış ve Boşanmamış Çocuklarda Depresyon ve Sosyal Becerilerin Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Arel Üniversitesi/Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yaşar-Ekici, F. (2015). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocukların Sosyal Becerileri İle Aile Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, (Eğitim Özel Sayısı-1), 223-259.
  • Yatkın, Ş. (2012). Grupla Psikolojik Danışma Programının Tutuklu ve Hükümlü Gençlerin Sosyal Becerilerine ve Özsaygı Düzeylerine İlişkin Algılarına Etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuzer, H. (2017), Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.

Anne Baba Tutumlarının Çocukların Sosyal Becerileri Üzerindeki Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 32 - 38, 30.12.2018

Öz

Aile,
çocukların yaşama dair ilk deneyimlerini edindikleri, büyüyüp geliştikleri ve toplumsal
davranışları öğrendikleri ortamdır. Bu araştırma, ebeveynlerin çocuk yetiştirme
tutumlarının çocukların sosyal becerileri üzerindeki etkisini incelemek
amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Mersin ili merkez Yenişehir ve
Mezitli ilçelerindeki okul öncesi dönem çocukları; araştırma örneklemi ise bu
ilçelerdeki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 4-6 yaş grubu 122 çocuk
oluşturmaktadır. Bu çocuklardan 79'u Yenişehir ilçesinde, 43'ü Mezitli
ilçesinde okul öncesi eğitim almaktadır. Araştırmada araştırmacı tarafından
hazırlanmış olan Aile Bilgi Formu, Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği ve Sosyal
Becerileri Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda anne
babaların çocuk yetiştirme tutumlarının çocukların sosyal becerileri üzerinde
etkili olduğu tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • De Vaus, D.A. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London.
  • Diken, H. İ. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Durualp, E., Aral, N. (2011). Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi (1. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Ertürk-Kara, G. (2017). Aile Kuramları. (Anne Baba Eğitimi içinde), Tülin Güler Yıldız (Ed.), s.17-40, 4. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Grusec, J.E., & Davidov, M. (2007). Socialization in the family: The roles of parents. In J.E. Grusec and P.D. Hastings (Ed.), Handbook of socialization: Theory and research (pp.284-309). New York: The Guilford Press.
  • Gürsoy, F. ve Özaslan, H. (2014). Aile ve Çocuk. (Etkili İletişim İçinde), Abide Güngör-Aytar (Ed.), s. 122, Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
  • Küçüködük, Ş. (2006). Anne ve Babanın Kitabı, Çocuk Sağlığı Rehberi. Ankara: Pelin Ofset.
  • Özgüven, İ. E. (2001). Ailede İletişim ve Yaşam. Ankara:Pdrem Yayınları.
  • Öziskender, G. (2011).Orff Yaklaşımı ile Yapılan Okul Öncesi Müzik Eğitiminin Öğrencilerin Sosyal Becerilerinin Gelişimine Etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Özyürek, A. (2015). Okul Öncesi Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri İle Anne Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 206: 106-120, Ankara.
  • Özyürek, A. ve Tezel-Şahin, T. (2017). Anne-Baba Olmak ve Anne Babaların Çocuk Yetiştirme Tutumları. (Anne Baba Eğitimi içinde), Tülin Güler Yıldız (Ed.), s.41-62, 4. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarı, E. (2007). Anasınıfına Devam Eden 5-6 Yaş Grubu Çocukların Annelerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının, Çocuğun Sosyal Uyum ve Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Şanlı, D. ve Öztürk, C. (2015). Anne Babaların Çocuk Yetiştirme Tutumları ve Tutumlar Üzerine Kültürün Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi (DEUHFED) 2015, 8 (4), 240-246.
  • Tezel-Şahin,, F. ve Özyürek, A. (2008). 5-6 Yaş Grubu Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Demografik Özelliklerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3):395-414.
  • Uzun, Ç. (2013). Anne-babası Boşanmış ve Boşanmamış Çocuklarda Depresyon ve Sosyal Becerilerin Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Arel Üniversitesi/Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yaşar-Ekici, F. (2015). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocukların Sosyal Becerileri İle Aile Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, (Eğitim Özel Sayısı-1), 223-259.
  • Yatkın, Ş. (2012). Grupla Psikolojik Danışma Programının Tutuklu ve Hükümlü Gençlerin Sosyal Becerilerine ve Özsaygı Düzeylerine İlişkin Algılarına Etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuzer, H. (2017), Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Yılmaz Bolat 0000-0002-1062-4752

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz Bolat, E. (2018). Anne Baba Tutumlarının Çocukların Sosyal Becerileri Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Çocuk Edebiyatı Ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (ÇEDAR), 2(2), 32-38.

International Journal of Children's Literature and Education Researches