Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İmam Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon Ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılması

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 14 - 28, 03.10.2019

Öz

Stratejik planlama kavramı, uzun vadeli amaç ve
hedeflere ulaşmak için geliştirilen geniş bir planlama türüdür. Misyon,
gelecekte elde edilecek hedefe yönelik misyon ve kararlılığın bir ifadesidir ve
“biz neyiz?” Sorusunun cevabıdır. Vizyon, gelecek için ulaşılabilir amaç ve
hedefleri ifade eder. Örgütsel değerler, stratejik planlar geliştirilirken
dayanması gereken davranış ilkeleri ve kurallarıdır. Örgütsel vizyon, misyon ve
değerlerin belirlendiği aşamalar, stratejik planlamanın temelini oluşturan kritik
süreçleridir. Bu çalışmanın amacı imam hatip liselerinde vizyon, misyon ve
değer ifadelerinin analiz edilmesidir. Bu amaca ulaşmak için Bursa ili
Osmangazi ilçesinde 11 İmam Hatip Lisesinin misyon, vizyon ve temel değer
ifadeleri toplanmış ve analiz edilmiştir.  A
raştırma betimsel tarama modelindedir. Veri
analizinde vizyon, misyon ve temel değer ifadeleri çözümlenirken içerik analizi
ve betimsel istatistikler kullanılmıştır
Elde edilen bulgulara göre; imam
hatip liseleri misyon ifadelerinde en çok “
dini becerilerle donatılmış bireyler yetiştirmek”, ifadesine vurgu
yapılırken; vizyon ifadelerinde “
din konusunda toplumu aydınlatan kurum
olmak”, temel değer ifadelerinden ise en çok sürekli gelişim,
 din eğitimi, güven, başarılı olma ve sevgi
ifadelerine odaklanılmıştır. En az ise özgürlükçü, başarılı, milli ve manevi
değerlere bağlı, okuyan, sanata değer veren, problem çözebilen, yardımsever,
eleştirel düşünceye açık,
  ifadelerine
yer verilmiştir.

Kaynakça

  • .Abelman, R. & Dalessandro, A. (2008). The institutional vision of community colleges. Community College Review, 35 (4), 306-335.Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2011). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının vizyon, misyon ve değerleri ile ilgili bir çözüm¬leme. Akademik Bakış Dergisi, 23.Arslan, M. M. (2007). Türk devlet üniversitelerinde değerlerin analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (3), 729–742.Aydın, İ. (2002). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegem A.Aytaç, T. (2003). Okul vizyonu nedir? Nasıl geliştirilir? Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar. Ankara: Anı. S. 1, s Balcı, A. (2005). Eğitim Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Tek Ağaç.Başfırıncı, Ş. Ç. (2008). Bir pazarlama iletişim medyası olarak web ortamında içerik analizi yapmanın güçlükleri ve olası çö¬züm önerileri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İk¬tisadı Enstitü Dergisi, 19 (61), 52–71.Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.Bryson, John M. (2004). Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement. San Francisco: Jossey-Bass.DPT (2006). Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu. (2. Baskı). Ankara: DPT Yayını.Erçetin, Ş. (2000). Lider Sarmalında Vizyon. Ankara: Nobel.Eren, E. (1998). Stratejik Yönetim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.Gülşen, H.A. (2013). Stratejik planlama ve uygulanabilirliği: Milli Eğitim Bakanlığı örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çankırı.Gürer, H. (2006). Stratejik planlamanın temelleri ve Türk kamu yönetiminde uygulanmasına yönelik öneriler. Sayıştay Dergisi, 63, S 91, s 105.Irby, B., Brown, G., & Yang, L. L. (2006). Values of organizations and leadership. Encyclopedia of Educational Leadership and Administration. (Edt: F. W. English). California: Sage Publications Ltd. S 1052, s 1053.Kılıç, M. (2010). Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki. Sosyoekonomi Dergisi, 6 (13), S 91,s 93.Kıncal, R. Y. & Işık, H. (2005). Elementary school principals’ level of practicing democratic values. International Journal of Educational Reform, 14 (3), S 338, s 345.Küçüksüleymanoğlu, R.(2008).Stratejik planlama süreci. Kastamonu Eğitim Dergisi,16(2), 403-412.MEB (2007). Planlı Okul Gelişim Modeli. (4. Baskı). Ankara: MEB EARGED Yayını.MEB (2009). Eğitimde Stratejik Planlama “Makaleler”. Ankara: Strateji Geliştirme Başkanlığı.MEB (2017). Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Morphew, C. C. & Hartley, M. (2006). Mission statements: A thematic analysis of rhetoric across institutional type. Journal of Higher Education, 77 (3), S 456, s 471.Özdem, G.(2011). Yükseköğretim Kurumlarının Stratejik Planlarında Yer Alan Vizyon ve Misyon İfadelerinin Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11(4), S 1873, s 1885.Özden, Y. (2008). Eğitimde Yeni Değerler. 8. Baskı. Ankara: Pegem A.Sezgin, F.(2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel ve örgütsel değerlerinin uyumu. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Haziran 2017 21(2): 419-426. Turan, S, Aktan, D. (2008). Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), S 227, s 259.Yılmaz, K. (2006). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerine göre kamu ilköğretim okullarında bireysel ve örgütsel değerler ve okul yöneticilerinin okullarını bu değerlere göre yönetme durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Yılmaz, K. (2007). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin değerlere göre yönetim ile ilgili görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13 (52), S 639, s 664.Yılmaz, K. (2008). Eğitim Yönetiminde Değerler. Ankara: Pegem A.Yılmaz, K, Altındağ, K. (2011). İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarının Vizyon, Misyon ve Değerleri İle İlgili bir Çözümleme. Akademik Bakış Dergisi, 23, S 2, s 6.Yolcu, K. (2014). Stratejik planlama olgusunun ortaöğretim kurumlarında algılanışı: Bartın ili örneği. Yüksek Lisans Tezi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Karabük.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rüyam Küçüksüleymanoğlu

Naciye Emen Bu kişi benim

Gülşah Polat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçüksüleymanoğlu, R., Emen, N., & Polat, G. (2019). İmam Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon Ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 14-28.
AMA Küçüksüleymanoğlu R, Emen N, Polat G. İmam Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon Ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılması. debder. Ekim 2019;3(2):14-28.
Chicago Küçüksüleymanoğlu, Rüyam, Naciye Emen, ve Gülşah Polat. “İmam Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon Ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılması”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 3, sy. 2 (Ekim 2019): 14-28.
EndNote Küçüksüleymanoğlu R, Emen N, Polat G (01 Ekim 2019) İmam Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon Ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 3 2 14–28.
IEEE R. Küçüksüleymanoğlu, N. Emen, ve G. Polat, “İmam Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon Ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılması”, debder, c. 3, sy. 2, ss. 14–28, 2019.
ISNAD Küçüksüleymanoğlu, Rüyam vd. “İmam Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon Ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılması”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 3/2 (Ekim 2019), 14-28.
JAMA Küçüksüleymanoğlu R, Emen N, Polat G. İmam Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon Ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılması. debder. 2019;3:14–28.
MLA Küçüksüleymanoğlu, Rüyam vd. “İmam Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon Ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılması”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 3, sy. 2, 2019, ss. 14-28.
Vancouver Küçüksüleymanoğlu R, Emen N, Polat G. İmam Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon Ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılması. debder. 2019;3(2):14-28.