48-66 Aylık Çocukların Çevre Farkındalık Düzeylerinin Belirli Değişkenlere Göre İncelenmesi
Yıl 2021,
Cilt: 5 Sayı: 2, 74 - 90, 07.07.2021
Füsun Kurt Gökçeli
,
Suna Tarkoçin
,
Besime Bilmez
Öz
Bu araştırma 48-66 aylık çocukların çevre farkındalık düzeylerinin belirli değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Bingöl İl Merkezinde ve ilçelere bağlı köylerde basit tesadüfi örnekleme yolu ile belirlenen Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı olan anasınıfı ve anaokullarında eğitim gören 220 çocuk oluşturmuştur. Araştırmanın temel dayanağı olan veriler; “Kişisel Bilgi Formu” ve Kurt Gökçeli tarafından (2015)’te geliştirilen “48-66 Aylık Çocuklar İçin Çevresel Farkındalığı Değerlendirme Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, 48-66 aylık çocukların çevresel farkındalık düzeyleri ile yaşadıkları yer, yaş düzeyleri, anne-baba öğrenim düzeyleri, sosyo-ekonomik durumları arasında istatistiksel olarak önemli bir farklılık olduğu (p<.0,5) ancak cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür (p>.0,5). Araştırma sonunda ortaya çıkan sonuçlara göre önerilerde bulunulmuştur.
Kaynakça
- Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde spss uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A.
- Giagazogloui P., Kyparos, A., Fotiadou, & E. Angelopoulou, N. (2007). The effect of residence area and mother‟s education on motor development of preschoolaged children in greece. Early Child Development and Care, 177(5), 479–492. doi: 10.1080/03004430600563786
- Jeong, J. (2004). Analysis of the factors and the roles of hrd in organizational learning styles as ıdentified by key ınformants at selected corporations in the republic of korea. Amerika: Texas A&M university. Major Subject: Educational Human Resource Development.
- Kurt-Gökçeli, F. (2015). Çevre eğitim programının 48-66 aylık çocukların çevresel farkındalıklarına etkisi. Doktora tezi. Gazi üniversitesi. Ankara.
Köse, Ö., E. (2010). Lise öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarına etki eden faktörler. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 198-211. Issn:1304-6020.
- Kuhlemeier, H., Van den Bergh, H. & Lagerweij, N. (1999). Environmental knowledge, attitudes and behavior in dutch secondary education. Journal of Environmental Education, 30 (2), 4-14. doi: 10.1080/00958969909601864
- Kuş, C. & Keskin, İ. (2008). Levene ve bartlett testleri üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22 (44), 78-83. Issn:1300-5774
- McKillup, S. (2012). Statistics Explained: An İntroductory Guide For Life Scientists (Second Edition). United States: Cambridge University Press.
- Mertler, C. A., & Vannatta, R. A. (2005). Advanced and Multivariate Statistical Methods: Practical Application And İnterpretation (Third Edition). United States: Pyrczak Publishing.
- Özebek-Tunç, A., Akdemir-Ömür, G. & Düre, Z. Z. (2012). Çevresel farkındalık. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 47, 227-246.
- Taşkın, Ö. & Şahin, B. (2008). “Çevre” kavramı ve altı yaş okul öncesi çocukları. Pamukkale Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 1(23), 1-12.
- Yaşaroğlu, C. (2012). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin çevreye yönelik tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Doktora tezi, İnönü üniversitesi, Malatya.