Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler eğitiminde Web 2.0 araçları konulu lisansüstü tezleri çeşitli açılardan incelemektir. Nitel araştırma türlerinden biri olan doküman incelemesi tekniğiyle gerçekleştiren çalışmada veriler betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Veriler, Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanına Çelik (2020) ve Demir Kaymak ve Kıyıcı’nın (2019) çalışmalarında kullandıkları Web 2.0 araçları sınıflandırmasında bulunan anahtar kelimeler kullanılarak aratılmış ve bu kapsamda 50 lisansüstü teze ulaşılmıştır. Araştırmada amaçlı örneklem türlerinden biri olan ölçüt örneklem yöntemi kullanılmıştır. Belirlenen ölçütler; Türkiye’de yazılan tezler olması, YÖK Tez veri tabanında listelenmesi ve Erişim izninin olması, sosyal bilgiler eğitiminde web 2.0 araçları konulu olmasıdır. Bu kapsamda Web 2.0 araçları kullanılmadan yazılan 16 tez çalışma kapsamına alınmamış, 34 tez üzerinden analizler yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre yazılan tezlerin büyük oranda yüksek lisans tezlerinden oluştuğu, 2018 yılından günümüze yazılan tezlerin sayısında düzenli artış yaşandığı tespit edilmiştir. Yazılan tezler yöntemsel açıdan değerlendirildiğinde çalışmaların genelinin deneysel desende yürütüldüğü, karma yöntem araştırmalarından da fazlaca yararlanıldığı görülmüştür. Araştırmada veri kaynağı olarak genellikle 6. ve 7. Sınıf öğrencileriyle çalışıldığı belirlenmiştir. Yazılan tezlerin genelinde yapılan analizlerin en çok t-testi, içerik analizi, ANOVA ve Mann Whitney U istatistiklerinden oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlar açısından değerlendirildiğinde sosyal bilgiler eğitiminde Web 2.0 araçlarının öğrencilerin ders başarısını, derse karşı olan tutum ve motivasyonlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |