In this study, the aim was to develop the scale called “Scale
for Attitude Towards Graduate Studies” which will determine undergraduate students’ attitude towards
graduate studies. The scale was applied to 200 pre-service secondary school teachers who are enrolled at the
Department of Secondary School Science and Mathematics Education at a state university in Ankara during the Spring
semester at 2014-2015 academic year. In the analysis of the scale, which
consists of 27 items of 5 likert-type, exploratory factor analysis (EFA) was
used. As a result of the analyses, KMO value of the scale, which has four
factors as “Interest and Importance, Fear and Anxiety, Lack of Need, Desire and
Want,” was found to be 0,934. Reliability coefficient of the scale is 0,950 and
total variance explained by the final scale is 60,315%. The result of the
analyses show that the designed scale is a reliable and valid data gathering
tool in determining secondary education pre-service teachers’ attitude towards
graduate studies.
Bu araştırmada, ortaöğretim alan
öğretmenliği lisans öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik tutumlarını belirleyecek
“Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” adlı ölçeğin geliştirilmesi
amaçlanmıştır. Ölçeğin uygulaması 2014-2015 eğitim-öğretim yılının bahar
döneminde Ankara’da bulunan bir devlet üniversitesinin Ortaöğretim Fen ve
Matematik Alanlar Eğitimi bölümünde öğretim gören 200 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir.
27 maddelik 5’li likert tipi olan ölçeğin analizinde açımlayıcı faktör
analizinden (AFA) yararlanılmıştır. Analizler sonucunda KMO
değeri 0,934 olarak bulunmuştur. “İlgi ve Önem, Korku ve Kaygı, İhtiyaç
Duymama, Arzu ve İstek” şeklinde dört faktörlü olarak belirlenen ölçeğin güvenirlik
katsayısı 0,950 ve nihai ölçeğin açıkladığı toplam varyans % 60,315’dir.
Yapılan analizlerin sonucu, geliştirilen ölçeğin ortaöğretim alan öğretmenliği
lisans öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının belirlenmesinde
geçerli ve güvenilir bir veri toplama aracı olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 41 |