Sexual abuse in childhood have devastating effects on the child's physiological and psychological health, as well as negative consequences that carry over into adult life. While children exposed to sexual abuse have to cope with negativities such as shame, guilt and depression, they also experience significant difficulties in terms of mental, social, sexual and interpersonal functioning in adult life. The most effective intervention to prevent all these negative consequences is prevention programs implemented in early childhood. Child sexual abuse prevention programs are often carried out for children in schools. However, during the Covid-19 Pandemic, children could not attend schools face-to-face. Therefore, in this study, it was aimed to develop a 2-hour prevention program that aims to increase children's knowledge about body boundaries and different touches by reaching parents online and to examine its effectiveness. The study group consisted of 41 primary school 1st grade students (X̅age= 6.78, SD= .42). In this study, which was planned with a 2 × 2 factorial research design with 21 children in the training group and 20 children in the control group, the “Skills for Protection from Abuse Form” and “Child Knowledge Inventory” measurement tools were applied as pretest and posttest to evaluate the effectiveness of the training. The training content was conveyed to the children through their parents. The prepared training content was first given online to the parents in the training group, and the effect of the personal safety training conveyed to the children by their parents was analyzed through the answers given by the children. The findings showed that, compared to the control group, children who were trained by their parents increased their knowledge and skills to protect themselves from sexual abuse. In addition, the parents who participated in the study were asked about their opinions on the training program, and it was seen that they found the training program adequate and understandable and that it increased the parents' ability to provide information appropriate to the child's level.
Çocukluk dönemindeki cinsel istismar yaşantılarının çocuğun fizyolojik ve psikolojik sağlığı üzerinde yıkıcı etkileri olduğu gibi erişkin yaşama taşınan olumsuz sonuçları da mevcuttur. Cinsel istismara maruz kalan çocuklar utanç, suçluluk, depresyon gibi olumsuzluklarla baş etmek zorunda kalırken, yetişkin yaşamda da zihinsel, sosyal, cinsel ve kişilerarası işlevsellik açısından önemli güçlükler yaşamaktadır. Tüm bu olumsuz sonuçların önüne geçilebilmesinde en etkili müdahale ise erken çocukluk döneminde uygulanan önleme programlarıdır. Çocuk cinsel istismarını önleme programları sıklıkla okullarda çocuklara yönelik gerçekleştirilmektedir. Ancak Covid-19 Pandemisi esnasında çocuklar okullara yüzyüze devam edememişlerdir. Bu nedenle bu çalışmada ebeveynlere çevrimiçi ulaşılarak çocukların, beden sınırları ve farklı dokunuşlar konusundaki bilgi düzeyini arttırmayı amaçlayan 2 saatlik bir önleme programı geliştirilerek etkililiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada çalışma grubunu 41 ilkokul 1. sınıf öğrencisi (X̅yaş= 6.78, SS= .42) oluşturmaktadır. Eğitim grubunda 21, kontrol grubunda ise 20 çocuğun yer aldığı 2 × 2'lik faktöriyel araştırma deseniyle planlanan bu çalışmada, eğitimin etkililiğini değerlendirmek amacıyla "İstismardan Korunma Becerisi Formu" ve "Çocuk Bilgi Envanteri" ölçüm araçları, öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Eğitim içeriği çocuklara ebeveynleri aracılığı ile aktarılmıştır. Hazırlanan eğitim içeriği öncelikle eğitim grubundaki ebeveynlere çevrimiçi olarak verilmiş ve ebeveynleri tarafından çocuklara aktarılan kişisel güvenlik eğitiminin etkisi çocukların verdiği cevaplar üzerinden incelenmiştir. Elde edilen bulgular, kontrol grubuyla karşılaştırıldığında ebeveynleri tarafından eğitim verilen çocukların cinsel istismardan korunma bilgi ve becerilerinde artış olduğunu göstermiştir. Ayrıca, araştırmaya katılan ebeveynlere eğitim programıyla ilgili görüşleri sorulmuş, eğitim programını yeterli ve anlaşılır buldukları ve ebeveynlerin çocuğun seviyesine uygun bilgi verme becerilerini arttırdığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Cinsiyet, Cinsellik ve Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 63 |