Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL MEDYADA HABER: GAZETECİLİKTE ARAMA MOTORU OPTİMİZASYONU UYGULAMASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 4, 1087 - 1105, 19.12.2019
https://doi.org/10.16953/deusosbil.507546

Öz

Haber, tarih serüveninde yeni
bir yolculuğa çıkmıştır. Günümüz medya ve iletişim sistemleri derin bir yapısal
dönüşüm geçirmektedir. Bu yapısal dönüşüm alıcı kitle için mesaj haline
getirilen saf bilginin ve haber kavramının da dönüşmesine ön ayak olmaktadır.
Bu gelişim karşısında Google algoritmaları (ve diğer arama motorları
algoritmaları), gazeteci ve haberci biçimlerini ve işlevlerini de yapı söküme
uğratmaktadır. Bu çalışmada haberin dönüştürülmesi, paylaşılması ve
özgürleştirilmesi gibi kavramsal ve felsefi bakış açıları ile gazetecilikte
yaşanan yapısal dönüşüm değerlendirilmeye çalışılmıştır. Bilginin özgürce
paylaşılması ve dağılımı konusunda internetin ne şekilde aktif bir rol
üstlendiği değerlendirilmiştir. Yeni nesil gazeteci anlayışının küresel savaş
ve demokrasi krizi içerisinde bilgiyi ve onun kontrolünü tekelinde tutan
İmparatorluk’a (küresel sistemler) karşı alternatif bir ağ yaratabileceği
açıklanmaya çalışılmıştır. Ancak yeni nesil gazeteciler haberleri optimize
ederken habercilik etik kurallarını da ihlal etmek durumunda kalabilmektedir.
Bu nedenle habercilikte SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) kriterleri tartışma
konusu olmaktadır. Yine de yeni nesil gazeteciler, internetin editöryel ve
yazılımsal olanaklarını kullanarak saf bilginin özgürleşmesini ve küresel
dolaşıma girmesini sağlamak için, SEO kriterlerinden yararlanabilmektedir. Bu
bakış açısıyla arama motorlarının güncel etkileri sonucu habercilikte yaşanan
yapısal dönüşümü irdelemek için, tüm haber web siteleri olarak değerlendirilen
evren içerisinden amaçsal örneklem olarak belirlenen 12 haber web sitesinin SEO
sorumluları ile derinlikli yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde
edilen veriler ışığında nitel araştırma yöntemiyle betimsel bir analiz
yapılarak sonuca varılmaya çalışılmıştır. 

Kaynakça

  • Atabek, G. Ş. & Atabek, Ü. (2007). Medya metinlerini çözümlemek: içerik, göstergebilim ve söylem çözümleme yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dirini, İ. (2017). Metalaşan içerik, matikleşen yazar: 200 kelimesi 1 TL. https://journo.com.tr/metalasan-icerik-matiklesen-yazar (Erişim Tarihi: 26.01.2019).
  • Duman, K. (2018). Arama motorları ve internet haberciliğine etkileri: Türk internet haber medyası örneği. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11(1), 257-287.
  • Ferraz, R. (2017, November). Accessibility and search engine optimization on scalable vector graphics. In 2017 IEEE 4th International Conference on Soft Computing & Machine Intelligence (ISCMI). 94-98. IEEE.
  • Giomelakis, D. & Veglis, A. (2015). Employing search engine optimization techniques in online news articles. Studies in Media and Communication, 3(1), 22-33.
  • Giomelakis, D. & Veglis, A. (2016). Investigating search engine optimization factors in media websites: The case of Greece. Digital Journalism, 4(3), 379-400.
  • Hardt, M. & Negri, A. (2011). Çokluk, B. Yıldırım (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hardt, M. & Negri, A. (2012). İmparatorluk. A. Yılmaz (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Jones, K. B. (2008). Search engine optimization: Your visual blueprint for effective internet marketing. 22, John Wiley & Sons.
  • Khan, M. N. A. & Mahmood, A. (2018). A distinctive approach to obtain higher page rank through search engine optimization. Sādhanā, 43(3), 43-55.
  • Manosevitch, E. & Walker, D. (2009). Reader comments to online opinion journalism: A space of public deliberation, International Symposium on Online Journalism, 10, 1-30.
  • Nebil, F. (2016). Teknoloji, gazetecileri özgürleştirir mi?. https://journo.com.tr/teknoloji-gazetecileri-ozgurlestirir-mi (Erişim Tarihi: 23.12.2018).
  • Reese, S. D. (2016). The new geography of journalism research: Levels and spaces. Digital journalism, 4(7), 816-826.
  • Samuel, S. (2013). Search engine optimisation to improve your visibility online, Practice, 35(6), 346-349.

ON DIGITAL MEDIA: A RESEARCH ON APPLICATION OF SEARCH ENGINE OPTIMIZATION IN JOURNALISM

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 4, 1087 - 1105, 19.12.2019
https://doi.org/10.16953/deusosbil.507546

Öz

The news has taken a new journey in its history
adventure. Current media and communication systems undergo an effective
structural transformation. This structural transformation leads to the
transformation of pure knowledge and the concept of news into the message of
the receiving mass. In the face of this development, the Google algorithms (and
other search engines' algorithms), have changed formats and functions of
journalist and reporter. In this study, it is tried to evaluate the structural
transformation of journalism with conceptual and philosophical perspectives
such as transformation, sharing and emancipation of news. The basic claim is
that the internet plays the most sharply active role in the free sharing and
distribution of knowledge. One of the others claim is that new generation of
journalists can create an alternative network against the Empire, which
monopolizes knowledge and control in the crisis of global war and democracy.
However, it is possible that new-generation journalists may violate news
reporting ethics while optimizing the news. Therefore, SEO criteria are a
matter of discussion in reporting. Nevertheless,
the new generation of journalists can use the Internet's editorial and software
capabilities to leverage SEO criteria to ensure that pure knowledge is
emancipated and enters global circulation. From
this perspective, to examine the structural transformation in the reporting as
a result of the current effects of the search engines,
12 news websites identified as purposive sampling in
population. After then it has been conducted depth face-to-face interviews with
these SEO experts and in the light of the data obtained, a descriptive analysis
was made by means of qualitative research method.

Kaynakça

  • Atabek, G. Ş. & Atabek, Ü. (2007). Medya metinlerini çözümlemek: içerik, göstergebilim ve söylem çözümleme yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dirini, İ. (2017). Metalaşan içerik, matikleşen yazar: 200 kelimesi 1 TL. https://journo.com.tr/metalasan-icerik-matiklesen-yazar (Erişim Tarihi: 26.01.2019).
  • Duman, K. (2018). Arama motorları ve internet haberciliğine etkileri: Türk internet haber medyası örneği. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11(1), 257-287.
  • Ferraz, R. (2017, November). Accessibility and search engine optimization on scalable vector graphics. In 2017 IEEE 4th International Conference on Soft Computing & Machine Intelligence (ISCMI). 94-98. IEEE.
  • Giomelakis, D. & Veglis, A. (2015). Employing search engine optimization techniques in online news articles. Studies in Media and Communication, 3(1), 22-33.
  • Giomelakis, D. & Veglis, A. (2016). Investigating search engine optimization factors in media websites: The case of Greece. Digital Journalism, 4(3), 379-400.
  • Hardt, M. & Negri, A. (2011). Çokluk, B. Yıldırım (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hardt, M. & Negri, A. (2012). İmparatorluk. A. Yılmaz (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Jones, K. B. (2008). Search engine optimization: Your visual blueprint for effective internet marketing. 22, John Wiley & Sons.
  • Khan, M. N. A. & Mahmood, A. (2018). A distinctive approach to obtain higher page rank through search engine optimization. Sādhanā, 43(3), 43-55.
  • Manosevitch, E. & Walker, D. (2009). Reader comments to online opinion journalism: A space of public deliberation, International Symposium on Online Journalism, 10, 1-30.
  • Nebil, F. (2016). Teknoloji, gazetecileri özgürleştirir mi?. https://journo.com.tr/teknoloji-gazetecileri-ozgurlestirir-mi (Erişim Tarihi: 23.12.2018).
  • Reese, S. D. (2016). The new geography of journalism research: Levels and spaces. Digital journalism, 4(7), 816-826.
  • Samuel, S. (2013). Search engine optimisation to improve your visibility online, Practice, 35(6), 346-349.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Bulut 0000-0001-8252-5262

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bulut, S. (2019). DİJİTAL MEDYADA HABER: GAZETECİLİKTE ARAMA MOTORU OPTİMİZASYONU UYGULAMASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(4), 1087-1105. https://doi.org/10.16953/deusosbil.507546