In this study, it is aimed to examine the anxiety levels of German language teaching preparatory class students in German listening. The study was designed in the survey model, which is one of the quantitative research methods. While the universe of the research consists of students studying at the preparatory classes of German language teaching departments in Turkey, the sample includes students who receive preparatory education in German language teaching at different universities in Marmara, Central Anatolia, Black Sea and South-eastern Anatolia Regions. “Foreign Language Listening Anxiety Scale (FLLAS)” developed by Polat and Erişti (2018) and “Personal Information Form (PIF)” prepared by the researchers were used in data collection. T-tests were used in data analysis. According to the findings of the study, it was determined that the gender variable did not differ significantly in any dimension. In another finding obtained from the research, it was revealed that the German listening anxiety levels of students who took German courses at high school and those who did not were close to each other. It is recommended to increase the time allocated to listening skill; increase the German course hours, which is 2 hours per week, in high schools, select the textbooks used in high schools from sources including listening skills, provide teachers with training on transferring all skills in in-service trainings in order to reduce anxiety in listening courses.
German Teaching Preparatory Class Listening Skill German Listening Anxiety
Bu çalışmada Almanca öğretmenliği hazırlık sınıfı öğrencilerinin Almanca dinlemede kaygı düzeylerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de Almanca öğretmenliği bölümlerinin hazırlık sınıflarında eğitim alan öğrenciler oluştururken örneklemini ise Marmara, İç Anadolu, Karadeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde farklı üniversitelerde Almanca öğretmenliği hazırlık eğitimi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veriler Polat ve Erişti (2018) tarafından geliştirilen “Yabancı Dilde Dinleme Kaygısı Ölçeği (YDDKÖ)” ve araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu (KBF)” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde t-testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre cinsiyet değişkeninin hiçbir boyutta anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen diğer bir bulguda ise lisede Almanca dersi almış öğrenciler ile lisede Almanca dersi almamış öğrencilerin Almanca dinlemede yaşadıkları kaygı düzeylerinin birbirine yakın olduğu ortaya konmuştur. Dinleme becerisi derslerinde kaygıyı azaltma adına dinleme becerisine ayrılan sürenin artırılması; liselerde haftalık 2 saat olan Almanca ders saatlerinin artırılması ve yine liselerde kullanılan kaynak kitapların dinleme becerisini de kapsayan kaynaklardan seçilmesi ve öğretmenlere hizmet içi eğitimlerde tüm becerileri aktarma eğitimlerinin verilmesi önerilmektedir.
Almanca Öğretmenliği Hazırlık Sınıfı Dinleme Becerisi Almanca Dinleme Kaygı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Germanistik im Wandel der Zeit |
www.gerder.org.tr/diyalog