Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of German Listening Anxiety Levels of German Language Teaching Preparatory Class Students

Yıl 2023, Germanistik im Wandel der Zeit, 650 - 660, 25.12.2023
https://doi.org/10.37583/diyalog.1407762

Öz

In this study, it is aimed to examine the anxiety levels of German language teaching preparatory class students in German listening. The study was designed in the survey model, which is one of the quantitative research methods. While the universe of the research consists of students studying at the preparatory classes of German language teaching departments in Turkey, the sample includes students who receive preparatory education in German language teaching at different universities in Marmara, Central Anatolia, Black Sea and South-eastern Anatolia Regions. “Foreign Language Listening Anxiety Scale (FLLAS)” developed by Polat and Erişti (2018) and “Personal Information Form (PIF)” prepared by the researchers were used in data collection. T-tests were used in data analysis. According to the findings of the study, it was determined that the gender variable did not differ significantly in any dimension. In another finding obtained from the research, it was revealed that the German listening anxiety levels of students who took German courses at high school and those who did not were close to each other. It is recommended to increase the time allocated to listening skill; increase the German course hours, which is 2 hours per week, in high schools, select the textbooks used in high schools from sources including listening skills, provide teachers with training on transferring all skills in in-service trainings in order to reduce anxiety in listening courses.

Kaynakça

  • Çifçi, Musa (2001): Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. Sosyal Bilimler Dergisi. Vol. 2 (2), 165-177. http://acikerisim.aku.edu.tr/xmlui/handle/11630/2458. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Doğan, Yusuf (2008): İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Becerisini Geliştirmede Etkinlik Temelli Çalışmaların Etkililiği. The Journal of Turkish Educational Sciences. Vol. 6 (2), 261-286. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26112/275109. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Halat, Sercan (2015): Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinleme Becerisine Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Karadüz, Adnan (2010): Türkçe ve sınıf öğretmeni adaylarının dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Vol. 1 (29), 39-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erusosbilder/issue/23763/253285. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Karasar, Niyazi (2012): Bilimsel araştırma yöntemi (24.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keçik, İlknur (2004): Dinleme edimi. Canan İleri (Ed.): Türkçe sözlü ve yazılı anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 107-120.
  • Maden, Aslı / Durukan, Erhan (2016): Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dinleme Kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. Vol. 5 (4), 1945-1957. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/26927/283113. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Özusta, H. Şeniz (1995): “Çocuklar için Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri Uyarlama”, Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi. Vol. 10 (34), 32-44.
  • Polat, Mustafa / Erişti, Bahadır (2018): Yabancı Dilde Dinleme Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Electronic Turkish Studies. Vol. 13 (11), 1113-1138. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13438. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Renukadevi, Dhandapani (2014): The role of listening in language acquisition; the challenges & strategies in teaching listening. International journal of education and information studies. Vol. 4 (1), 59-63.
  • Seven, Mehmet Ali / Engin, Ali Osman (2008): Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Vol. 12 (2), 189-212. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2822/38073. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Sever, Sedat (1998): Dil ve iletişim (etkili yazılı ve sözlü anlatım). Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES). Vol. 31 (1), 51-66. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000244. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Tiryaki, Esra Nur / Kolcu Canatar, Semra (2021): Radyo Tiyatrosunun Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi. Vol.3 (Özel Sayı), 42-49. https://doi.org/10.47770/ukmead.972275. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Tuncer, Murat / Temur, Mehmet (2017): Yabancı dil hazırlık eğitimi alan öğrencilerin yabancı dile yönelik kaygı ve başarıları arasındaki ilişkiler. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. Vol. 32, 905-912. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1869. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Yılmaz, Didem / Sakarya Maden, Sevinç (2016): Dil Öğrenim Sürecinde Almanca Öğretmen Adaylarının Kaygı Tutumlarına İlişkin Bir Araştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Vol. 6 (2), 201-211. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trkefd/issue/24152/256291. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).

Almanca Öğretmenliği Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Almanca Dinlemede Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2023, Germanistik im Wandel der Zeit, 650 - 660, 25.12.2023
https://doi.org/10.37583/diyalog.1407762

Öz

Bu çalışmada Almanca öğretmenliği hazırlık sınıfı öğrencilerinin Almanca dinlemede kaygı düzeylerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de Almanca öğretmenliği bölümlerinin hazırlık sınıflarında eğitim alan öğrenciler oluştururken örneklemini ise Marmara, İç Anadolu, Karadeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde farklı üniversitelerde Almanca öğretmenliği hazırlık eğitimi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veriler Polat ve Erişti (2018) tarafından geliştirilen “Yabancı Dilde Dinleme Kaygısı Ölçeği (YDDKÖ)” ve araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu (KBF)” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde t-testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre cinsiyet değişkeninin hiçbir boyutta anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen diğer bir bulguda ise lisede Almanca dersi almış öğrenciler ile lisede Almanca dersi almamış öğrencilerin Almanca dinlemede yaşadıkları kaygı düzeylerinin birbirine yakın olduğu ortaya konmuştur. Dinleme becerisi derslerinde kaygıyı azaltma adına dinleme becerisine ayrılan sürenin artırılması; liselerde haftalık 2 saat olan Almanca ders saatlerinin artırılması ve yine liselerde kullanılan kaynak kitapların dinleme becerisini de kapsayan kaynaklardan seçilmesi ve öğretmenlere hizmet içi eğitimlerde tüm becerileri aktarma eğitimlerinin verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Çifçi, Musa (2001): Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. Sosyal Bilimler Dergisi. Vol. 2 (2), 165-177. http://acikerisim.aku.edu.tr/xmlui/handle/11630/2458. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Doğan, Yusuf (2008): İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Becerisini Geliştirmede Etkinlik Temelli Çalışmaların Etkililiği. The Journal of Turkish Educational Sciences. Vol. 6 (2), 261-286. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26112/275109. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Halat, Sercan (2015): Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinleme Becerisine Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Karadüz, Adnan (2010): Türkçe ve sınıf öğretmeni adaylarının dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Vol. 1 (29), 39-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erusosbilder/issue/23763/253285. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Karasar, Niyazi (2012): Bilimsel araştırma yöntemi (24.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keçik, İlknur (2004): Dinleme edimi. Canan İleri (Ed.): Türkçe sözlü ve yazılı anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 107-120.
  • Maden, Aslı / Durukan, Erhan (2016): Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dinleme Kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. Vol. 5 (4), 1945-1957. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/26927/283113. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Özusta, H. Şeniz (1995): “Çocuklar için Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri Uyarlama”, Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi. Vol. 10 (34), 32-44.
  • Polat, Mustafa / Erişti, Bahadır (2018): Yabancı Dilde Dinleme Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Electronic Turkish Studies. Vol. 13 (11), 1113-1138. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13438. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Renukadevi, Dhandapani (2014): The role of listening in language acquisition; the challenges & strategies in teaching listening. International journal of education and information studies. Vol. 4 (1), 59-63.
  • Seven, Mehmet Ali / Engin, Ali Osman (2008): Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Vol. 12 (2), 189-212. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2822/38073. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Sever, Sedat (1998): Dil ve iletişim (etkili yazılı ve sözlü anlatım). Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES). Vol. 31 (1), 51-66. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000244. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Tiryaki, Esra Nur / Kolcu Canatar, Semra (2021): Radyo Tiyatrosunun Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi. Vol.3 (Özel Sayı), 42-49. https://doi.org/10.47770/ukmead.972275. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Tuncer, Murat / Temur, Mehmet (2017): Yabancı dil hazırlık eğitimi alan öğrencilerin yabancı dile yönelik kaygı ve başarıları arasındaki ilişkiler. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. Vol. 32, 905-912. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1869. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
  • Yılmaz, Didem / Sakarya Maden, Sevinç (2016): Dil Öğrenim Sürecinde Almanca Öğretmen Adaylarının Kaygı Tutumlarına İlişkin Bir Araştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Vol. 6 (2), 201-211. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trkefd/issue/24152/256291. (Son Erişim Tarihi: 01.07.2023).
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Lokman Tanrıkulu 0000-0002-1862-8176

Bilal Üstün 0000-0002-9490-3109

Cemile Nur Ovalı 0000-0002-1117-7261

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 22 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Germanistik im Wandel der Zeit

Kaynak Göster

APA Tanrıkulu, L., Üstün, B., & Ovalı, C. N. (2023). Almanca Öğretmenliği Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Almanca Dinlemede Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik650-660. https://doi.org/10.37583/diyalog.1407762

www.gerder.org.tr/diyalog