Çalışmanın amacı, yargıcı kararlarına dayalı ölçekleme yöntemlerinden ikili karşılaştırma ve sıralama yargılarına dayalı ölçekleme yöntemlerinden elde edilen ölçek değerleri arasındaki tutarlılığı belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan 395 dördüncü sınıf öğrencilerinden ölçme ve değerlendirme dersini tekrar alma gibi bir şansları olsaydı bu dersin ağırlıklı olarak hangi öğretim yöntemine göre yürütülmesi gerektiğine ilişkin olarak görüşleri alınmıştır. İkili karşılaştırmaya dayalı ölçekleme sonucunda öğrenciler tarafından ölçme ve değerlendirme dersinin ağırlıklı olarak yürütülmesi gereken en önemli yöntem ‚Örnek Olay Yöntemi‛ ardından sırasıyla gösterip yaptırma, problem çözme, tartışma ve bireysel çalışma ve son sırada anlatma yöntemi; sıralama yargılarına dayalı olarak yapılan ölçekleme sonucunda ise benzer şekilde ilk sırada ‚Örnek Olay Yöntemi‛ ardından sırasıyla gösterip yaptırma, tartışma, problem çözme, anlatma ve son sırada bireysel çalışma yöntemi yer almaktadır. Her iki yöntemle elde edilen ölçek değerleri arasındaki tutarlılığı belirlemek amacıyla Spearman-Brown sıra farkları korelâsyon katsayısı hesaplanmıştır. Elde edilen sonuca göre iki ölçekleme yöntemi benzer sonuçlar üretmektedir
Ölçekleme İkili karşılaştırma yöntemi Sıralama yargıları yöntemi Öğretim yöntemi
Scaling was initially used in psychophysics, which is a subfield of psychology.
Scaling can be considered as a process of developing a scaling tool and ranking the collected
data at equal intervals according to the decided scale. The scaling operation is conducted
according to the judgment and reaction rule. The judgment rule is a stimulus—oriented
approach that takes an expert’s opinions into consideration. For the reaction rule, the scaling
operation is done according to the reactions of the subjects.
In the stimulus—oriented rule approach, stimulants are scaled by an observer’s or
expert’s opinions. The paired comparison method, used within the judgment approach, was
developed by Louis Leon Thurstone, and it has been used in psychology research (especially
cognitive psychology) for 10 years. Simple paired comparison is a simple method. Within the
paired comparison approach, the stimulant sets or items are decided by the researcher.
Observers are provided with all of the possible pairs and required to compare these pairs
according to a better particular criterion. An advantage of this approach is its inclusion of
both simple and comparative judgments.
Scaling Paired comparison Rank-order judgments Teaching methods
Diğer ID | JA32YK64FB |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 1 |