Son yıllarda bilişim alanında ortaya çıkan
gelişmeler neredeyse her alanda insan yaşamını kolaylaştıran yenilikler
sunmaktadır. Teknolojinin yaşamımıza yerleşmesinin olumlu yanları olduğu kadar
olumsuz yanları da mevcuttur. Günümüzde teknolojinin sağladığı internet ve
sosyal medya olarak adlandırılan sanal ortamlarda bireyler birçok problemle
karşılaşmaktadır. Bu bağlamda, bireylerin sanal ortamdaki problemlere yönelik
algılarının belirlenmesinin ve bu problemlerin çözümüne yönelik çalışmaların
yapılmasının gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada lise düzeyindeki
öğrencilerin, bilişim alanında yer alan değerlerle ilgili olarak tutumlarını
belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ilk
olarak meslek lisesi bilişim teknolojileri alanında okutulan derslerin öğretim
programları, ders kitapları ve literatürde yer alan bilişim ve internet etiği
konulu çalışmalar incelenmiştir. Daha sonra bilişim teknolojileri alanında on
adet temel değer belirlenmiş ve her bir değeri temsilen toplam 110 taslak madde
yazılmıştır. Taslak ölçek maddeleri yedi uzmanın görüşüne sunulmuş ve ölçek 80
maddeye düşürülerek deneme formu hazırlanmıştır. Elde edilen form, meslek
liselerinin bilişim teknolojileri alanının 12. sınıfında okuyan 306 öğrenciye
uygulanmıştır. Yapılan faktör analizleri sonucunda sekiz boyut ve 31 maddeden
oluşan Bilişim Etiği Değerlerine Yönelik Tutum Ölçeği elde edilmiştir. Ölçeğin
tamamı için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.798 olarak hesaplanmıştır. Bulgular,
ölçeğin güvenilir ve geçerli bir ölçek olarak rahatlıkla kullanılabileceğini
göstermektedir.
Bilişim Etiği Değerleri İnternet Etiği Değerler Eğitimi Bilişim Etiği
In recent years, developments within the field
of informatics have offered innovations that facilitate human life. However,
the use of technology has both positive and negative effects. Nowadays, many
problems are encountered in the internet and social media which people use
frequently. Within this understanding, it is necessary to determine the
perceptions of individuals about the problems in the virtual environment and to
carry out studies to solve these problems. The purpose of this study was to
develop an attitude scale determining high school students’ attitudes toward
different values in informatics. In this study, firstly the vocational high
school information technologies courses’ curricula, textbooks, studies on
informatics, and internet ethics literature were examined. Then, ten basic
values were determined in the informatics field and a total of 110 draft items
were written to represent each value. The draft scale was reviewed by seven
experts, and they were reduced to 80 items in the trial from. 306 students who were
in their last year of studies in the informatics branch of vocational high
schools filled out the survey. The Informatics Ethical Values attitude scale
obtained as a result of factor analysis consists of eight sub-dimensions and 31
items. The reliability (Cronbach alpha) of the scale was found 0.798. According
to the results, the scale is a reliable and valid instrument and may be used in
future studies.
Informatics Ethical Values Internet Ethics Values Education Informatics Ethics
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile yayımlanmıştır.