Bu çalışmanın amacı; 2009-2020 yılları arasında Türkiye’de matematik eğitiminde yayınlanmış Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) konulu lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Çalışma nitel araştırma yönteminin benimsendiği betimsel bir araştırma türüdür. Araştırmanın evrenini YÖK Ulusal Tez Merkezinde yayınlanmış 39 adet lisansüstü tez çalışması oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Tez İnceleme Formu kullanılmıştır. Veriler betimsel içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında incelenen tezler; tezlerin yayın yıllarına, türlerine, yayınlandıkları üniversitelerine, çalışıldıkları enstitülerine, örneklem türlerine ve büyüklüklerine, araştırma yaklaşımlarına, araştırma yöntemlerine, veri toplama araçlarına ve veri analiz yöntemlerine göre sınıflandırılmıştır. Araştırmanın sonucunda; tezlerin en fazla 2017 yılında yayınlandığı, tezlerin çoğunluğunun Marmara Üniversitesinde yayınlandığı ve Eğitim Bilimleri Enstitülerinde çalışıldığı bulgularına ulaşılmıştır. İncelenen tezlerin en fazla öğretmen adayı örneklemini ve 101-300 arası örneklem büyüklüğünü kullandığı görülmüştür. Tezlerin çoğunluğunun araştırma yaklaşımlarının nitel, araştırma yöntemlerinin ise durum çalışması olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tezlerin büyük bir kısmı veri toplama aracı olarak görüşme, gözlem ve ölçek araçlarını ve veri analiz yöntemi olarak betimsel analiz ve içerik analizini tercih ettikleri bulgularına ulaşılmıştır. Bu araştırmanın alanyazına araştırılan konunun literatürde eksik kalan temaları saptaması yönünden katkı sağlayacağı, dolayısıyla araştırmacılar için yeni araştırma alanları ortaya çıkaracağı düşünülmektedir. Konuyla ilgili tezlerin bir arada olmasından ötürü bu konuyu çalışacak araştırmacılar için bu araştırmanın nitelikli bir kaynak olacağı öngörülmektedir.
Matematik Eğitimi Teknolojik pedagojik alan bilgisi Betimsel içerik analizi
The aim of this study; It is the examination of postgraduate theses on Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) published in mathematics education in Turkey between 2009-2020. The study is a descriptive research type in which the qualitative research method is adopted. The universe of the research consists of 39 postgraduate thesis studies published in YÖK National Thesis Center. The Thesis Review Form developed by the researchers was used as a data collection tool. The data were analyzed by descriptive content analysis. Theses examined within the scope of the research; Theses are classified according to their publication year, types, universities where they are published, institutes where they are studied, sample types and sizes, research approaches, research methods, data collection tools and data analysis methods. As a result of the research; It was found that the most of theses were published in 2017, the majority of theses were published in Marmara University and they were studied in Educational Sciences Institutes. It was seen that the theses examined mostly used the sample of pre-service teachers and the sample size between 101-300. It has been concluded that the research approaches of the majority of theses are qualitative and the research methods are case studies. It was found that most of the theses preferred interview, observation and scale tools as data collection tools and descriptive analysis and content analysis as data analysis methods. It is thought that this research will contribute to the literature in terms of identifying the missing themes in the literature, and therefore, it will reveal new research areas for researchers. Due to the coexistence of theses on the subject, it is anticipated that this research will be a qualified resource for researchers who will study this subject because all theses related to the subject are together.
Mathematics Education Technological Pedagogical Content Knowledge Descriptive Content Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.