Bu çalışmanın amacı, eğitim bilimleri
araştırmalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin algılarını metaforlar
aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Çalışma, 2015-2016 öğretim yılı bahar
döneminde Diyarbakır il merkezinde görev yapan 175 sınıf öğretmeni üzerinde
yürütülmüştür. Veriler, katılımcılara sunulan,
“Eğitim araştırmaları… gibidir, çünkü…” ifadesinin yer aldığı formlarla
toplanmıştır. Bu veriler, betimsel istatistik tekniklerle desteklenen nitel
çözümleme ile analiz edilmiştir.
Analizler sonucunda, katılımcıların eğitim araştırmalarına yönelik 111
adet geçerli metafor üretmiş olduğu belirlenmiştir. Bu metaforlar, ortak
özellikleri bakımından incelendiğinde; olumlu ve olumsuz olmak üzere iki ana
kategori altında ve dokuz ayrı kavramsal kategoride incelenmiştir. Sınıf
öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına yönelik oluşturdukları metaforların
%61,08 oranında olumlu ve %38,92 oranında ise olumsuz kategoride değerlendirilebileceği
sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin üretmiş olduğu olumlu ve olumsuz
kategoriler, cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde, erkek öğretmenlerin daha
çok olumlu, kadın öğretmenlerin ise daha çok olumsuz düşündükleri; kıdem
değişkenine göre ise mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin, orta kıdeme sahip
öğretmenlere göre eğitim araştırmalarına daha olumlu baktıkları görülmüştür.
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 11 |