Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin program
liderliği algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın
örneklemi, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa il ve ilçe
merkezlerindeki kamuya ait okullarda görevli 198 okul yöneticisinden
oluşmaktadır. Tarama modelinde yürütülen araştırmada veriler, bilgi formu ve Demiral
(2009) tarafından uyarlanmış olan Program Liderliği Ölçeği (PLÖ) ile elde
edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistiki teknikler kullanılmıştır.
Analizlerden ulaşılan sonuçlar şöyledir: Okul yöneticilerinin program liderlik
algıları yüksektir. Alt boyutlara göre en
yüksek düzeyde algılanan boyut Öğrenci Gelişimini Göz Önünde Bulundurma (ÖGGB)’dır. Bunu, Finansal Kaynak
Sağlama (FKS) ve Öğretmenleri
Yönlendirme (ÖY) izlemektedir. Buna
göre katılımcıların, program liderliği davranışlarını öğrenci gelişimini
izleme, finansal kaynak sağlama ve öğretmenleri yönlendirme şeklinde
algıladıkları değerlendirilmiştir. Katılımcı
okul yöneticilerinin PLÖ alt boyutlarına ilişkin algıları cinsiyet, eğitim
düzeyi, branş ve görev türü değişkenlerine göre farklılaşmamaktadır. Literatürde
buna yönelik araştırma sonuçları mevcuttur. Kıdem değişkenine göre genç
yöneticilerin, program liderliğinde finansal kaynak sağlamayı daha çok önemsedikleri
belirlenmiştir. Hizmet İçi Eğitim (HİE) alma durumuna göre, konuyla ilgili hizmet-içi eğitim alan
yöneticilerin, program liderliği çerçevesinde öğretmenleri yönlendirme
algısının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Benzer şekilde, görev yapılan okul
türü değişkenine göre, ilköğretim okul yöneticilerinin program liderliği
bağlamında öğretmenleri yönlendirme algısı da, ortaöğretim yöneticilerine göre
daha yüksektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 14 |