Elektrik motorlarının, içten yanmalı motorlara kıyasla, daha verimli olmaları ve çevre dostu olmaları nedeniyle kullanımları yaygınlaşmıştır. Elektrikli araçlarda kullanılan elektrik motorları, batarya yönetim sistemleri vb. alanlarda çalışmalar gün geçtikçe artmaktadır. Bu çalışmada da elektrikli araçlarda kullanılacak elektrik motoru tasarımı ve performans analizleri yapılmıştır. Buna bağlı olarak, ilk önce Tesla Model S’de kullanılan asenkron motorun tasarım parametreleri göz önüne alınarak bir asenkron motor tasarımı yapılmıştır. Ardından, bu asenkron motorun stator gövdesi referans alınarak, elektrikli araçlarda kullanımı oldukça yaygın ve avantajlı olan gömülü sürekli mıknatıslı senkron motor tasarımı yapılmıştır. Bu motorun, hava aralığı, mıknatıs açısı, mıknatıs kalınlığı, mıknatıs genişliği ve mıknatıs tipi parametreleri ele alınarak verim ve tork dalgalılığı açısından analiz sonuçları değerlendirilmiştir. Analizler sonucunda, son tasarımın, referans asenkron motora göre verimi %4,78 oranında iyileştirilmiştir. Ayrıca elde edilen son tasarımın, ilk tasarımı yapılan gömülü sürekli mıknatıslı senkron motora göre tork dalgalılığı %55,17 oranında iyileştirilmiştir.
Motor Tasarımı Sonlu Elemanlar Yöntemi Gömülü Sürekli Mıknatıslı Senkron Motor Elektrikli Araç
Electric motors are widely used since they are more efficient and environmentally friendly compared to internal combustion engines. Studies in the fields of electric motors and battery management systems etc. used in electric vehicles are increasing day by day. In this study, electric motor design and performance analyzes to be used in electric vehicles are made. Accordingly, firstly, an induction motor design is carried out by considering the design parameters of the induction motor used in Tesla Model S. Then, by taking the stator core of this induction motor as a reference, an interior permanent magnet synchronous motor design, which is very common and advantageous in electric vehicles, is designed. By considering the air gap, magnet angle, magnet thickness, magnet width and magnet type parameters of this motor, the results of analyzes are evaluated in terms of efficiency and torque ripple. As a result of analyzes, efficiency of the final design has been improved by 4.78% compared to the reference induction motor. In addition, the torque ripple of the final design has been improved by 55.17% compared to the initial design of the interior permanent magnet synchronous motor.
Motor Design Finite Element Method Interior Permanent Magnet Synchronous Motor Electrical Vehicle
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Temmuz 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 38 |