Çalışmanın
amacı, Fransa ve Türkiye’de ilkokul-ortaokul düzeyinde yürütülen rehberlik
hizmetlerinin, rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinden sorumlu kişilerin
görüşleri doğrultusunda iki ülke arasında karşılaştırma yapılarak
incelenmesidir. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden karşılaştırmalı durum
çalışması deseni ile ele alınmıştır. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme
yöntemlerinden benzeşik örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Çalışma,
Fransa’dan 6 ve Türkiye’den 6 olmak üzere toplam 12 katılımcı ile yürütülmüştür.
Çalışmada verilerin toplanmasında, görüşme tekniği; verilerin
analizinde ise betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışmada, ortaokullar
düzeyindeki rehberlik hizmetlerinin Fransa’da “baş eğitim danışmanı”, Türkiye’de
ise “rehberlik öğretmeni” şeklinde adlandırılan branş öğretmenlerince
yürütüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Rehberlik hizmetleri ile ilgili
yürütülen dersler açısından iki ülke karşılaştırıldığında elde edilen sonuçlar,
Fransa’da hem ilkokul hem ortaokul düzeyinde rehberlik hizmetleri ile ilgili
dersin bulunmadığını fakat Türkiye’de ortaokulun son sınıfında “Rehberlik ve
Kariyer Planlama” adında bir derse yer verildiğini göstermektedir. Çalışmada Türkiye’deki
ortaokullarda Fransa’daki ortaokullardan farklı olarak yöneltme hizmetleri
kapsamında, bazı meslek gruplarından kişilerle okullarda söyleşi yapıldığı, üst
eğitim kurumlarına okul gezilerinin düzenlendiği, öğrencilere meslek belirleme testlerinin
uygulandığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Fransa’daki ortaokullarda Türkiye’deki
ortaokullardan farklı olarak rehberlik hizmetleri kapsamında gerçekleştirilen
uygulama ise staj uygulamasıdır. Çalışmadan rehberlik hizmetleri ile ilgili
Türkiye’de, rehberlik hizmetlerine yeterince önem verilmediği, öğrencilerle
yapılan birebir görüşmelerde aksaklıkların yaşandığı, okullardaki rehberlik
öğretmeni sayısının yetersiz olduğu, ortaokullardaki “Rehberlik ve Kariyer
Planlama” dersinin amaca yönelik kullanılamadığı gibi sorunlarla karşılaşıldığı
anlaşılmaktadır. Çalışmada, Fransa’daki ortaokul öğrencilerinin kendi istekleri
veya rehberlik hizmetlerinde sunulan tavsiyeler doğrultusunda bir üst eğitim
kurumuna gidebildikleri sonucu göz önünde bulundurularak Türkiye’deki ortaokulların
rehberlik uygulamalarında bu konuda düzenlemeler yapılması önerilmektedir.
Rehberlik hizmetleri Fransa Baş eğitim danışmanı Türkiye Rehberlik öğretmeni
The purpose of this study is to analyse the guidance services provided for primary-secondary schools in France and Turkey by means of a comparison of two countries based on the insights of the people in charge for carrying out the guidance services. The study was conducted with a comparative case study, which is among qualitative research patterns. The study group was chosen through the analogous sampling method, one of the purpose sampling methods. A total of 12 participants, 6 in Turkey and 6 in France, participated in the study. The data were collected through interview method and analysed through descriptive analysis. The study concluded that “chief education advisor” in France and “guidance teacher” in Turkey are the responsible branch teachers providing guidance services at secondary school level. Based on the results of the comparison of both countries in terms of the guidance-related courses, it was found that there is no course in France related to both primary and secondary school guidance services whereas there is a course titled “Guidance and Career Planning” in the last year of secondary school in Turkey. The study further revealed that unlike the secondary schools in France, the secondary schools in Turkey invite some professionals to the school to make a speech, organize school trips to higher educational institutions and administer certain tests intended to identify occupational tendency to students. The secondary schools in France, differently from those in Turkey, perform an internship as a part of guidance services. In regard to the guidance services in Turkey, the study demonstrated that not enough attention is being paid to the guidance services; that there are some disruptions in the interviews performed with the students; that the number of guidance teachers in the school is not sufficient; that the course titled “Guidance and Career Planning” in secondary schools is not utilized in line with its intended purpose. Given that the study concluded that the secondary-school students in France are able to go to a higher educational institution according to their own requests or depending on the recommendations provided in the guidance services, it is suggested that the guidance services in the secondary schools in Turkey are reorganized accordingly.
Guidance services France Chief education advisor Turkey Guidance teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 |