Prospective teachers’(PT) qualities which they possess before preservice
education certainly have positive effect on their teaching profession to be a
well-equipped teacher. Consequently, it is necessary to identify their metaphors
for creating an opportunity to work with a common cause. It is important that PT
have knowledge of the basic concepts of education during pre-service training,
because it will enable basic concepts to be perceived in the same way by
stakeholders such as teachers, ministries and faculty. This will make it easier
for all stakeholders to work in harmony on a common ground. For this reason, it
is important to determine primarily the meanings of these concepts for the PT, in
order to provide a conceptual integrity and to form a starting point for
strengthening the future educational practices. The purpose of this study is to
reveal the perceptions of PT about the concepts of “school, teacher and
student” through metaphors and hereby to facilitate the evaluation of the
perceptions of these concepts.
In this qualitative study, phenomenological design was used. The data
gathered with an open-ended questionnaire were investigated with content analysis.
In the results, 275 participants generated 494 valid metaphors. In “school”, outstanding
metaphors are supporting psycho-social development and security threat. In “teacher”,
featured metaphors are fulfilling the needs of students in affective and
cognitive domains and restricting students’ interest and ability. In “student”,
prominent metaphors are being enthusiastic for education and being reluctant.
Öğretmen
adaylarının hizmet öncesi eğitimleri sırasında sahip oldukları nitelikler hiç
kuşkusuz öğretmenlik mesleğine olumlu bir biçimde yansımaktadır. Bu nedenle
öğretmen adaylarının donanımlı birer öğretmen olabilmeleri için öğretim
hizmetinin niteliğinin artırılması önem taşımaktadır. Hizmet öncesi eğitim
sırasında öğrencilerin eğitim ile ilgili temel kavramlar bilgisine sahip olması,
ortak bir zeminde çalışılabilmesine olanak sağlayacaktır. Bu nedenle öncelikle
öğrencilerin zihninde yer alan metaforların belirlenmesi mesleki donanımlarının
sağlanması ve varolan donanımlarını güçlendirmek için bir çıkış noktası oluşturması
açısından önemlidir. Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının “okul, öğretmen
ve öğrenci” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla
ortaya çıkarmak ve böylelikle eğitim sisteminin temellerini oluşturan bu
kavramlara ilişkin algılarını çözümlemeyi kolaylaştırmaktır.
Bu
çalışmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Açık uçlu anket yoluyla toplanan
veriler içerik analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda çalışmaya katılan
275 öğretmen adayı olumlu ve olumsuz anlam taşıyan geçerli 494 adet metafor
üretmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2 |