The aim of this study is to determine the
value orientations of students in imam-hatip high schools, their differences in
value orientations in terms of various demographic variables. A total of 1389
imam-hatip high school students from Ankara, Istanbul, Izmir, Antalya, Adana,
Konya, Trabzon, Erzurum, Malatya, Samsun, Gaziantep, and Diyarbakir
participated in the study that was designed in descriptive survey model. As a
result of the research, the values that students are most important are
hedonism, power, and reputation; the values they notice to the least importance
to tolerance, humility, and benevolence. In addition, a significant
relationship was found between value orientations and gender and grade level. It
was determined that boys attach more importance to the power and traditional
values than girls; that girls give more importance to success, hedonism,
tolerance, benevolence, and trustability, humility and obeying rules than boys.
In addition, as the class level increases, so does hedonism. The fact that a
similar study was not found in the literature on imam-hatip high school
students emphasizes the pioneering character of this study. With the results of
the research, qualified scientific data that will guide the debates of
individualization, secularization and hedonistic consumer society which have
become more prominent in the recent period are presented.
Bu araştırmanın amacı,
imam-hatip liselerinde öğrenim gören öğrencilerin değer yönelimlerini, değer
yönelimlerindeki farklılaşmaları çeşitli demografik değişkenler açısından belirlemektir.
Betimsel tarama modelinde tasarlanan araştırmaya, Ankara,
İstanbul, İzmir, Antalya, Adana, Konya, Trabzon, Erzurum, Malatya, Samsun,
Gaziantep ve Diyarbakır illerinde öğrenim gören, karma örnekleme yöntemiyle
belirlenmiş toplam 1389 imam-hatip lisesi öğrencisi katılmıştır. Araştırma
sonucunda, öğrenciler en fazla hazcılık, güç, itibar; en az hoşgörü, alçakgönüllülük
ve iyilikseverlik değerlerine önem atfetmektedir. Ayrıca değer yönelimleri ile
cinsiyet ve sınıf düzeyi arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Güç ve geleneksellik değerlerine erkeklerin kızlara göre daha fazla önem
atfettikleri; başarı, hazcılık, hoşgörü, iyilikseverlik ve güvenilebilirlik,
alçakgönüllülük ve kurallara uyma değerlerine kızların, erkeklere göre daha
fazla önem verdikleri belirlenmiştir. Ayrıca, sınıf seviyesi yükseldikçe
hazcılık da artmaktadır. Literatürde imam-hatip lisesi öğrencileri üzerinde
benzer bir çalışmaya rastlanılamamış olması, bu çalışmanın öncü karakterine
vurgu yapmaktadır. Araştırma sonuçları ile son dönemlerde belirginleşen
bireyselleşme, sekülerleşme ve hazcı tüketim toplumu tartışmalarına yön verecek
nitelikli bilimsel veri sunulmuştur.
Değer Değer Yönelimi İmam-Hatip Öğrenci Schwartz Değer Kuramı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 11 |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.