Bireyin aldığı
eğitime uygun olmayan, daha düşük statüdeki işlerde çalışmak zorunda kalması,
aşırı eğitimlilik sorunu olarak ifade edilmektedir. Buna göre Eğitim Fakültesi/formasyon
mezunu atanamayan öğretmenlerin, statülerine uygun olmayan işlerde çalışmak
zorunda kalması aşırı eğitimliliktir. Atanamayan öğretmenlerin lisansta
kazandığı bilgi ve becerilerinin, eğitim ve ekonomiye kazandırılmaması ciddi
bir kayıptır. Bu araştırmada aşırı eğitimlilik sorunu, atanamayan öğretmenler
bağlamında ele alınmıştır. Araştırma, çeşitli üniversitelerin eğitim fakültelerinde
görev yapan toplam 154 öğretim elemanı üzerinde yürütülmüştür. Tarama
modelindeki araştırmada veriler, anket ile elde edilmiş ve betimsel istatistiki
tekniklerle analiz edilmiştir.
Verilerin analizinde öğretim
elemanlarının aşırı eğitimlilik sorununun kısmen farkında oldukları ve bunu bir
planlama sorunu olarak gördükleri belirlenmiştir. Mezunları için aşırı eğitim
riskini olası gören öğretim elemanlarına göre, bu problemin sorumluluğu MEB ve
YÖK ile üniversitelere aittir. Sorunun sosyal
ve psikolojik boyutları da olduğu görüşünde olan öğretim elemanları, problemin
çözümü için Eğitim Fakültesi
kontenjanların daraltılması görüşündedirler. Öğretim elemanları,
mezunlarının, istihdam edilememesinden çok, bunların statülerine
uygun olmayan işlerde çalışmasını sorun olarak görmektedirler. Araştırmada buna
dayalı olarak, öğretmen istihdamı ve atanamayan öğretmenler sorununun, klasik işsizlikten ziyade, eksik istihdam ve aşırı eğitimlilik problemi
olarak ele alınmasının daha doğru olduğu ve çözümün de, devlet, üniversite ve
iş dünyası üçlemesine dayalı; işgücü ve istihdamla uyumlu eğitim planlaması ve
uygulaması olduğu değerlendirilmiştir.
Aşırı eğitimlilik Öğretmen istihdamı Atanamayan öğretmenler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 74 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.