Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PISA 2012 VERİLERİNE GÖRE TÜRKİYE, KAZAKİSTAN, ENDONEZYA VE ALMANYA’DAKİ OKULLARIN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 77, 55 - 74, 03.01.2021
https://doi.org/10.17755/esosder.720603

Öz

Bu çalışmada, Türkiye, Kazakistan, Endonezya ve Almanya ülkelerinin PISA başarı puanları, okul liderliği, okul iklimi ve öğretmen morali değişkenleri açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Türkiye, Kazakistan, Endonezya ve Almanya’nın matematik okuryazarlığı, fen okuryazarlığı ve okuma becerileri puanlarına göre karşılaştırmak için Türkiye’den 5808, Kazakistan’dan 4848, Endonezya’dan 5622 ve Almanya’dan 5001 öğrenci yaş gruplarına göre örnekleme dahil edilmiştir. Araştırma yapılan okul sayıları, Türkiye’den 169, Kazakistan’dan 217, Endonezya’dan 230 ve Almanya’dan 208 okuldur. Araştırma PISA çalışmasında elde edilen verilerle yürütülmüştür. Öğretimsel liderlik, öğretmen morali ve okul iklim değişkenleri okul müdürlerine uygulanan anket verileri, www.pisa.oecd.org sitesinden alınmıştır. Veriler, betimsel istatiksel sonuçlarla, kaykare ve Manova testi ile çözümlenmiştir. Türkiye’deki öğretmenlerin diğer ülkelere göre moral olarak düşük düzeyde olduğu yer almaktadır. Öğretimsel liderlik değişkeni açısından ise ülkeler arasındaki farklılıklar incelendiğinde; Kazakistan ve Türkiye’de öğretimsel liderlik algısı Almanya ve Endonezya’ya göre daha yüksek algıya sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Bruce, R.E. ve Grimsley, E.E. (1987). Reading in education supervision. Vol. 2, Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, Va.
  • EURYDICE, (2011). Avrupa’da fen eğitimi: BG Ulusal politikalar, uygulamalar ve araştırma. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency P9 Eurydice.
  • Hargreaves, A. ve Fink, D. (2003). The seven principles of sustainable leadership. http://site.iugaza.edu.ps/magha/files/2014/05/seven_principles1.pdf adresinden 22/08/2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Hoy, A. W. ve Hoy, W. K. (2008). Instructional leadership: A research-based guide to learning in schools. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • OECD (2010). PISA 2009 results: What students know and can do - Student performance in reading, mathematics and science, (Volume I), OECD Publishing.
  • OECD (2014). PISA 2012 results: What students know and can do - Student performance in reading, mathematics and science, (Volume I), OECD Publishing.
  • MEB (2013). PISA 2012 Ulusal ön raporu. (Haz. H.H.Yıldırm, S.Yıldırım, M.İ. Yetişir, E.Ceylan), Sebit, Ankara.
  • Sağır, M. ve Memişoğlu, S.P. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rollerine ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 1-12.
  • Şirin, S. ve Vatanartıran, S. (2014). PISA 2012 değerlendirmesi: Türkiye için veriye dayalı eğitim reformu önerileri. İstanbul: TUSİAD.
  • Yıldırım, H.H., Yıldırım, S., Yetişir, M.İ. ve Ceylan, E. (2013). PISA 2012 ulusal ön raporu. Ankara: MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Wang, L.H., Gurr, D. ve Drysdale, L. (2016). Successful school leadership: Case studies of four Singapore primary schools. Journal of Educational Administration, 54 (3), 270-287.

A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE PISA 2012 DATA AMONG TURKEY, KAZAKHSTAN, INDONESIA AND GERMANY

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 77, 55 - 74, 03.01.2021
https://doi.org/10.17755/esosder.720603

Öz

The aim of the study is to compare Pısa succsess grade as well as school leadership, school climate and teacher morale according to Pisa data. 5808 students from Turkey, 4848 from Kazakhstan, 5622 from Indonesia and 5001 from Germany are included in the sample according to age group in order to compare scores. Number of surveyed schools comprised of 169 from Turkey, 217 from Kazakhstan, 208 from Indonesia and 230 from Germany. The study was conducted with PISA data. The data related to instructional leadership, teacher morale and school climate were collected from a survey conducted by OECD. The data were analyzed by statistical tests, chi square and Manova test. According to study results, level of teacher morale is the lowest in Tukey. Kazakhstan and Turkey instructional leadership perception higher than Germany and Indonesia. Suggestions are given according to the results obtained from the study.

Kaynakça

  • Bruce, R.E. ve Grimsley, E.E. (1987). Reading in education supervision. Vol. 2, Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, Va.
  • EURYDICE, (2011). Avrupa’da fen eğitimi: BG Ulusal politikalar, uygulamalar ve araştırma. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency P9 Eurydice.
  • Hargreaves, A. ve Fink, D. (2003). The seven principles of sustainable leadership. http://site.iugaza.edu.ps/magha/files/2014/05/seven_principles1.pdf adresinden 22/08/2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Hoy, A. W. ve Hoy, W. K. (2008). Instructional leadership: A research-based guide to learning in schools. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • OECD (2010). PISA 2009 results: What students know and can do - Student performance in reading, mathematics and science, (Volume I), OECD Publishing.
  • OECD (2014). PISA 2012 results: What students know and can do - Student performance in reading, mathematics and science, (Volume I), OECD Publishing.
  • MEB (2013). PISA 2012 Ulusal ön raporu. (Haz. H.H.Yıldırm, S.Yıldırım, M.İ. Yetişir, E.Ceylan), Sebit, Ankara.
  • Sağır, M. ve Memişoğlu, S.P. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rollerine ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 1-12.
  • Şirin, S. ve Vatanartıran, S. (2014). PISA 2012 değerlendirmesi: Türkiye için veriye dayalı eğitim reformu önerileri. İstanbul: TUSİAD.
  • Yıldırım, H.H., Yıldırım, S., Yetişir, M.İ. ve Ceylan, E. (2013). PISA 2012 ulusal ön raporu. Ankara: MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Wang, L.H., Gurr, D. ve Drysdale, L. (2016). Successful school leadership: Case studies of four Singapore primary schools. Journal of Educational Administration, 54 (3), 270-287.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İzzet Kaplan 0000-0001-6685-9692

Celal Uğurlu 0000-0002-7933-9327

Gonca Usta 0000-0001-7276-9589

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 77

Kaynak Göster

APA Kaplan, İ., Uğurlu, C., & Usta, G. (2021). PISA 2012 VERİLERİNE GÖRE TÜRKİYE, KAZAKİSTAN, ENDONEZYA VE ALMANYA’DAKİ OKULLARIN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(77), 55-74. https://doi.org/10.17755/esosder.720603

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.