Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBEVEYNLERİN BİLGİ GÜVENLİĞİ FARKINDALIKLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 41 - 57, 11.07.2017
https://doi.org/10.17943/etku.288874

Öz

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) gelişmesiyle
birlikte bu araçların günlük hayatımızdaki kullanımları da hızla artmaktadır.
BİT’in hayatımıza sağlamış olduğu pek çok yararın yanında, birçok güvenlik
problemine de neden olabilmektedir. Bu bağlamda teknolojinin güvenli
kullanımının sağlanması hem ebeveynler hem de öğrenciler tarafından önemli bir
konu haline gelmiştir. Araştırmada, ebeveynlerin güvenli internet kullanım
durumlarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel
araştırma modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, bir il
merkezinde bulunan bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 5 ve 6. sınıf
öğrencilerinin ebeveynleri olan 92 kişi oluşturmaktadır. Araştırmacılar
tarafından hazırlanan velilerin bilgi güvenliği farkındalık anketi veri toplama
aracı olarak kullanılmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde ebeveynlerin
farkındalıklarının belirli bir düzeyde olduğu ancak veri yedekleme yerleri ve
yedekleme sıklığı konularında farkındalıklarının düşük olduğu anlaşılmaktadır.
Ebeveynler çocuklarının bilgi güvenliğini sağlamak amacıyla çoğunlukla
yaptıkları eylemin onlara uyarılarda bulunmak olduğu anlaşılmaktadır. Somut
olarak ise bilgi güvenliği konusunda çocuklarına bilgi veremedikleri
görülmektedir. Bu bağlamda ebeveynlerin çocuklarına bilgi güvenliği konusunda
farkındalık oluşturabilmesi amacıyla kendilerinin de bu konuda yeterli bilgiye
sahip olması gerektiği anlaşılmaktadır. Ebeveynlerin ve çocukların zarar
görmemesi için gerekli kurum ve kuruluşlar aracılığı ile önlemler alınması ve
farkındalık oluşturulması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Akgün, Ö. E. ve Topal, M. (2015). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalıkları: Sakarya üniversitesi eğitim fakültesi örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 98-121.
  • Beach, A., Gartrell, M. ve Han, R. (2009). Solutions to security and privacy issues in mobile social networking. In Computational Science and Engineering, 2009. CSE'09. International Conference on (Vol. 4, pp. 1036-1042), IEEE.
  • Beder, A. ve Ergün, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin güvenli internet kullanım durumlarının belirlenmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 14(27), 23-41.
  • Canbek, G. ve Sağıroğlu, Ş. (2006). Bilgi, bilgi güvenliği ve süreçleri üzerine bir inceleme. Politeknik Dergisi, 9(3), 165-174.
  • Canbek, G. ve Sağıroğlu, Ş. (2007). Çocukların ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği. Politeknik Dergisi, 10(1), 33-39.
  • Cengiz, D. (2011). Avrupa çevrimiçi çocuklar (eu kids online) projesi sonuçlarının uşak ilinde yapılmış bir çalışma bulguları ile kıyaslamalı durum çalışması. XVI. Türkiye'de İnternet Konferansı, 30 Kasım-2 Aralık 2011 Ege Üniversitesi İzmir.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Gizem Karaoğlan Yılmaz

Çiğdem Çavuş Ezin

Yayımlanma Tarihi 11 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaoğlan Yılmaz, F. G., & Çavuş Ezin, Ç. (2017). EBEVEYNLERİN BİLGİ GÜVENLİĞİ FARKINDALIKLARININ İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 7(2), 41-57. https://doi.org/10.17943/etku.288874