HAVALİMANI İTFAİYECİLERİ İÇİN BÜYÜK GÖVDELİ UÇAK YANGIN SÖNDÜRME SİMÜLATÖRÜ TASARIMI
Yıl 2019,
Sayı: 7, 9 - 16, 15.12.2019
Kadir Can
,
Hakan Serhad Soyhan
,
Gökhan Coşkun
Öz
Yakıt ve yapısal malzemeler bir hava aracının saniyeler içinde alev topuna
dönmesine yetecektir. Bu olumsuz durum içinde mahsur kalan yolcu ve
mürettebattan, kendi imkanlarıyla kaçamayanların kurtarılması, tüm kaçış
yollarının açık ve güvenli tutulması ile yangın söndürme çalışmaları havaaracı
kurtarma ve yangın söndürme personelinin (ARFF) başlıca görevlerindendir. Çok
sık gerçekleşmeyen bu acil durumlara ARFF personelin daima hazır olması bir
zorunluluktur. Buda ancak mümkün olduğunca gerçeğe yakın ve zorlayıcı bir
eğitim ile mümkün olabilir.
Bu araştırmanın amacı; büyük gövdeli uçak yangın söndürme simülatörlerinin
ARFF personelinin eğitimleri için gerekliliğinin tespit edilmesi ve bu amaç
için bir proje örneği sunmaktır.
Kaynakça
- [1] NFPA 402 Uçak Kurtarma ve Yangınla Mücadele İşlemleri Klavuzu, 2013,
- [2] NFPA 405 Havaalanı İtfaiyecilerinin Tekrarlayan Yeterlilik Standardı, 2015,
- [3] NFPA 1003 Havaalanı İtfaiyecilerinin Tekrarlayan Yeterlilik Standardı, 2015,
- [4] NFPA 1402 Yangın Hizmetlerinde Eğitim Merkezleri Oluşturma Rehberi, 2012,
- [5] STANAG 7145 Yangın İhtisaslı NATO Personeli İçin Beceride Ustalık ve Asgari Kabiliyet Seviyesi, Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO), 2014,
- [6] FAA 14 CFR Bölüm 139-319, Uçak kurtarma ve yangınla mücadele: Operasyonel şartlar, 2018,
- [7] AC 150 / 5210-17C Uçak Kurtarma ve İtfaiyeci Personeli Eğitimi İçin Programları Danışma Sirküsü, FAA, 2015,
- [8] AC 150/5220-17B Uçak Kurtarma ve Yangınla Mücadele (ARFF) Eğitim Tesisleri Danışma Sirküsü, 2010, [9] ICAO Doc 9137-AN/898 Part 1, Kurtarma ve Yangınla Mücadele, 4. Basım, 2015,
- [10] Havaalanı Emniyet Standartları Talimatı (SHT-HES REV2), 361-362s., 2018,
- [11] Kadir Can,Büyük Gövdeli Uçak Yangın Söndürme Simülatörü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), T.C. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yangın ve Yangın Güvenliği Ana Bilim Dalı, 2019.
Yıl 2019,
Sayı: 7, 9 - 16, 15.12.2019
Kadir Can
,
Hakan Serhad Soyhan
,
Gökhan Coşkun
Kaynakça
- [1] NFPA 402 Uçak Kurtarma ve Yangınla Mücadele İşlemleri Klavuzu, 2013,
- [2] NFPA 405 Havaalanı İtfaiyecilerinin Tekrarlayan Yeterlilik Standardı, 2015,
- [3] NFPA 1003 Havaalanı İtfaiyecilerinin Tekrarlayan Yeterlilik Standardı, 2015,
- [4] NFPA 1402 Yangın Hizmetlerinde Eğitim Merkezleri Oluşturma Rehberi, 2012,
- [5] STANAG 7145 Yangın İhtisaslı NATO Personeli İçin Beceride Ustalık ve Asgari Kabiliyet Seviyesi, Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO), 2014,
- [6] FAA 14 CFR Bölüm 139-319, Uçak kurtarma ve yangınla mücadele: Operasyonel şartlar, 2018,
- [7] AC 150 / 5210-17C Uçak Kurtarma ve İtfaiyeci Personeli Eğitimi İçin Programları Danışma Sirküsü, FAA, 2015,
- [8] AC 150/5220-17B Uçak Kurtarma ve Yangınla Mücadele (ARFF) Eğitim Tesisleri Danışma Sirküsü, 2010, [9] ICAO Doc 9137-AN/898 Part 1, Kurtarma ve Yangınla Mücadele, 4. Basım, 2015,
- [10] Havaalanı Emniyet Standartları Talimatı (SHT-HES REV2), 361-362s., 2018,
- [11] Kadir Can,Büyük Gövdeli Uçak Yangın Söndürme Simülatörü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), T.C. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yangın ve Yangın Güvenliği Ana Bilim Dalı, 2019.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.