BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENİ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI

Yıl 2015, Cilt: 25 Sayı: 2, 123 - 132, 31.07.2015
https://doi.org/10.18069/fusbed.03653

Öz

Bu araştırma, okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının okul öncesi eğitimi öğretmeni kavramlarına ilişkin metaforik düşüncelerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarından “Okul öncesi eğitim öğretmeni…… gibidir, çünkü……” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu Aksaray Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören 40 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılardan elde edilen veriler içerik analizine göre değerlendirilmiştir. Öğretmen adaylarından elde edilen sonuçlara göre; öğretmen adayları “Okul öncesi eğitimi öğretmeni” kavramına yönelik 16 farklı metafor üretmiş ve bu metaforlar 3 kategoride toplanmıştır. Ortaya çıkan metaforlar “altın madeni, anne, arkadaş, bahçıvan, çiçek, ebeveyn, idol, ışık, kuş, melek, meyve, mum, rehber, su, vefalı bir evlat, yorgan” metaforlarıdır. Bu metaforlar “(1) bir eğitimci olarak okul öncesi eğitimi öğretmeni, (2) model olarak okul öncesi eğitimi öğretmeni, (3) sosyal ihtiyaçları karşılayıcı olarak okul öncesi eğitimi öğretmeni” kategorilerinde toplanmıştır.

Kaynakça

  • Arı, M. (2005). Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitimi ve Kalitenin Önemi. (Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, Edit: Müzeyyen Sevinç). Morpa Kültür Yayınları: İstanbul.
  • Ayaydın, A. (2010). Okul Öncesi Dönemde Görsel Sanatlar Eğitiminin Bireye Kazandırdığı Değerler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 187-200.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 2. Baskı, Pegem Akademi: Ankara.
  • Curby, G. M., Rimm-Kaufman, S. E., Ponitz, C. C. (2009). Teacher–child interactions and children’s achievement trajectories across kindergarten and first grade. Journal of Educational Psychology, 101( 4), 912–925.
  • Curby, T. W., Chavez, C. (2013). Examining CLASS dimensions as predictors of pre-k children’s development of language, literacy, and mathematics. Dialog, 16 (2), 1 – 17.
  • Çakmak, T.& Yılmaz, B. (2009). Okul öncesi dönem çocuklarının okuma alışkanlığına hazırlık durumları üzerine bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi Beytepe anaokulu örneği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (3), 489-509.
  • Dağlıoğlu, E. (2009). Okul Öncesi Öğretmeninin Özellikleri ve Okul Öncesi Eğitime Öğretmen Yetiştirme. (Okul Öncesi eğitime giriş, edit: Gelengül Haktanır). 2. Baskı, Anı Yayınları: Ankara.
  • Early, D. M., Maxwell, K. L., Burchinal, M., Alva, S., Bender, R. H., Bryant, D., Cai, K., Clifford, R. M., Ebanks, C., Griffin, J. A., Henry, G. T., Howes, C., Iriondo-Perez, J., Jeon, H. J., Mashburn, A. J., Pesiner-Feinberg, E., Pianta, R. C., Vandergrift, N., Zill, N. (2007). Teachers’ education, classroom quality and young children academic skilss: results from seven studies of Preschool programs. Child Development, 78(2), 558-580.
  • Ertürk Kara, H. G. (2014). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının okul öncesi eğitim kavramına ilişkin metaforları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 104-120.
  • Ertürk, H. G. (2013). Öğretmen çocuk arasındaki etkileşimin niteliği ile çocukların öz düzenleme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Garber, H. L. (1988). The Milwaukee project: Preventing mental retardation in children at risk. Washington, DC: American Association on Mental Retardation.
  • Güder, S.& Yıldırım, A. (2014). Okul öncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (16), 151-170.
  • Kandır, A. (2005). Erken Çocukluk Eğitiminde Kaliteyi Belirleyen Ölçütler. (Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, Edit: Müzeyyen Sevinç). Morpa Kültür Yayınları: İstanbul.
  • Koçak, N.& Alakoç Pirpir, D. (2012). Okul Öncesi Öğretmeni. (Okul Öncesi eğitime Giriş, Edit: Neslihan AVCI, Mehmet TORAN). Eğiten Kitap: Ankara s: 77-103.
  • Kuyucu, Y., Şahin, M. &Kapıcıoğlu, O.(2013). Okul öncesi öğretmenlerinin “çocuk” kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,2 (2), 43-53.
  • La Paro, K. M., Pianta, R. C.& Stuhlman, M. (2004). The classroom assessment scoring system: findings from the prekindergarten year. The Elementary School Journal, 104 (5), 409-426.
  • Levine, P. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, Summer, 41 (4), 172- 175.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Second Edition, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlı Strateji Geliştirme Başkanlığı. (2014). http://sgb.meb.gov.tr/www/milli-egitim- istatistikleri-orgun-egitim-2013-2014/icerik/95. internetten alınma tarihi: 17.12.2014.
  • Poyraz, H.& Dere, H. (2003). Okul Öncesi Eğitimin İlke ve Yöntemleri, Ankara: Anı Yayınları.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2), 461-522.
  • Serhatlıoğlu, B. (2014). Okul öncesi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul öncesi öğretmenine ilişkin metaforik algıları. Uluslar arası EJER Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, 913, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Stone, S.J.& Lindsey, G. (1998). Reviews of research: Brain research and implications for early childhood education. Childhood Education, 75(2), 97-100.
  • Şenel, T.& Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10(2), 75-96.
  • The National Center on Quality Teaching and Learning (NCQTL) (2012). Understandıng and usıng class for program ımprovement. Vol.2 (2), p: 1-6. İnternetten alınma tarihi: 22.03.2015. https://eclkc.ohs.acf.hhs.gov/hslc/tta-system/teaching/docs/class-brief.pdf.
  • Turaşlı, N. (2008). Okul Öncesi Eğitimin Tanımı Kapsamı ve Önemi. (Okul Öncesi Eğitime Giriş, edit: Gelengül Haktanır). 2. Baskı, Anı Yayınları: Ankara.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2014). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1018. internetten alınma tarihi: 17.12.2014.
  • Walker, D., Greenwood, C. R., Hart, B., & Carta, J. J. (1994). Improving the prediction of early school academic outcomes using socioeconomic status early language production. Child Development, 65, 606-621.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara; Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Songül Giren

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2015
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 25 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Giren, S. (2015). OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENİ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI. Firat University Journal of Social Sciences, 25(2), 123-132. https://doi.org/10.18069/fusbed.03653