Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Mathematics Literacy Skill Levels of Eighth Grade Students

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 66 - 88, 15.01.2018

Öz

Kaynakça

  • Akkaya, R. ve Sezgin-Memnun, D. (2012). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111.
  • Akyüz, G., ve Pala, N. M. (2010). PISA 2003 Sonuçlarına Göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına Ve Problem Çözmeye Etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 668-678.
  • Altun, M. ve Akkaya, R. (2014). Mathematics Teachers' Comments on PISA Math Questions and Our Country's Students' Low Achievement Levels. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29(1), 19-34.
  • Ataklı, P. A. (2011). Factors Related to Basic Numeracy Skills of Adults in Turkey. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Can, A. (2012). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • De Corte, E. (2004). Mainstreams and Perspectives in Research on Lerarning Mathematics From Instruction, Applied Psychology, 53, 279-310.
  • Dossey J., McCrone, S., Turner, R., & Lindquist, M. (2008). PISA 2003 Mathematical Literacy and Learning in the Americas. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 8(2), 140-152.
  • Eraslan, A. (2009). Finlandiya’nın PISA’daki Başarısının Nedenleri: Türkiye İçin Alınacak Dersler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Dergisi (EFMED), 3(2), 238-248.
  • İlbağı, E. A. (2012). PISA 2003 Matematik Okuryazarlığı Soruları Bağlamında 15 Yaş Grubu Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığı ve Tutumlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • İskenderoğlu, T., & Baki, A. (2011). İlköğretim 8. sınıf matematik ders kitabındaki soruların PISA matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim, 36(161).
  • İş, Ç. (2003). A Cross-Cultural Comparison of Factors Affecting Mathematical Literacy of Students in Programme for International Student Assessment. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). PISA 2003 projesi ulusal nihai rapor. http://earged.meb.gov.tr/PISA/index.html adresinden 10 Haziran 2014 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2012). PISA Türkiye. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • McCrone, S.S. & Dossey, J.A. (2007). Mathematical Literacy - it’s Become Fundamental. Principal Leadership, 7 (5), 32-37.
  • OECD (2003). The PISA 2003 Assessment Framework: Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills. Paris, Fransa: OECD Publications.
  • OECD (2006). PISA Released İtems Mathematics. http://www.oecd.org/PISA/38709418.pdf .
  • OECD (2010). PISA 2009 Assessment and Anlytical Framework, OECD Publications.
  • OECD, (2013). PISA 2012 assessment and analytical framework. Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. Paris: PISA, OECD Publishing.
  • OECD, (2016). PISA 2015 assessment and analytical framework. Science, reading, matematic and financial literacy. Paris: PISA, OECD Publishing.
  • Okur, S. (2008). Students’ Strategies, Episodes And Metacognitions in the Context of PISA 2003 Mathematical Literacy İtems. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ, Ankara.
  • Rautalin, M., & Alasuutari, P. (2009). The Uses of the National PISA Results by Finnish Officials in Central Goverment. Journal of Education Policy, 24(5), 539-556.
  • Saenz, C. (2009). The Role of Contextual, Conceptual and Procedural Knowledge in Activating Mathematical Competencies (PISA). Educational Studies in Mathematics, 71, 123-143.
  • Savran, N. Z. (2004). PISA Projesi’nin Türk Eğitim Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 397-414.
  • Satıcı, K. (2008). PISA 2003 Sonuçlarına Göre Matematik Okuryazarlığını Belirleyen Faktörler: Türkiye Ve Hong Kong-Çin. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.

Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığı Beceri Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 66 - 88, 15.01.2018

Öz

Bu tarama çalışmasında,
sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlığı beceri düzeyleri
belirlenerek, bu öğrencilerin matematik okuryazarlığına ilişkin hangi beceri
düzeyi ile ilgili sorularda güçlük çektikleri tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Çalışma, üç farklı başarı düzeyinden toplam 726 sekizinci sınıf öğrencisi
üzerinde yürütülmüştür. Çalışmanın veri toplama aracı, PISA sınavlarında yer
alan 16 sorudan oluşturulmuş ve pilot çalışma ile son şekli verilmiş olan PISA Matematik
Testi’dir. Elde edilen verilere betimsel analizler ve varyans analizi
uygulanmıştır. Yapılan çalışmanın sonuçları, sekizinci sınıf öğrencilerinin
ilişkilendirici ve yansıtıcı beceriler gerektiren sorularda güçlük çektiklerini
ortaya koymuştur. Bu güçlüklerin temelinde üç matematiksel yeterliğin; modelleme,
matematiksel çıktıları yorumlayabilme ve matematiksel araçları kullanma
yeterliklerindeki eksikliklerin etkili olduğu görülmüştür. Okul
matematiğinde bağlamsal problemlere yer verilmesi,  öğrencilerin sınıf içi tartışmalara katılabilmelerine
ve kendi önerilerini geliştirip savunabilmelerine fırsat verilmesi halinde bu
güçlüklerin aşılabileceği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, R. ve Sezgin-Memnun, D. (2012). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111.
  • Akyüz, G., ve Pala, N. M. (2010). PISA 2003 Sonuçlarına Göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına Ve Problem Çözmeye Etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 668-678.
  • Altun, M. ve Akkaya, R. (2014). Mathematics Teachers' Comments on PISA Math Questions and Our Country's Students' Low Achievement Levels. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29(1), 19-34.
  • Ataklı, P. A. (2011). Factors Related to Basic Numeracy Skills of Adults in Turkey. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Can, A. (2012). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • De Corte, E. (2004). Mainstreams and Perspectives in Research on Lerarning Mathematics From Instruction, Applied Psychology, 53, 279-310.
  • Dossey J., McCrone, S., Turner, R., & Lindquist, M. (2008). PISA 2003 Mathematical Literacy and Learning in the Americas. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 8(2), 140-152.
  • Eraslan, A. (2009). Finlandiya’nın PISA’daki Başarısının Nedenleri: Türkiye İçin Alınacak Dersler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Dergisi (EFMED), 3(2), 238-248.
  • İlbağı, E. A. (2012). PISA 2003 Matematik Okuryazarlığı Soruları Bağlamında 15 Yaş Grubu Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığı ve Tutumlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • İskenderoğlu, T., & Baki, A. (2011). İlköğretim 8. sınıf matematik ders kitabındaki soruların PISA matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim, 36(161).
  • İş, Ç. (2003). A Cross-Cultural Comparison of Factors Affecting Mathematical Literacy of Students in Programme for International Student Assessment. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). PISA 2003 projesi ulusal nihai rapor. http://earged.meb.gov.tr/PISA/index.html adresinden 10 Haziran 2014 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2012). PISA Türkiye. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • McCrone, S.S. & Dossey, J.A. (2007). Mathematical Literacy - it’s Become Fundamental. Principal Leadership, 7 (5), 32-37.
  • OECD (2003). The PISA 2003 Assessment Framework: Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills. Paris, Fransa: OECD Publications.
  • OECD (2006). PISA Released İtems Mathematics. http://www.oecd.org/PISA/38709418.pdf .
  • OECD (2010). PISA 2009 Assessment and Anlytical Framework, OECD Publications.
  • OECD, (2013). PISA 2012 assessment and analytical framework. Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. Paris: PISA, OECD Publishing.
  • OECD, (2016). PISA 2015 assessment and analytical framework. Science, reading, matematic and financial literacy. Paris: PISA, OECD Publishing.
  • Okur, S. (2008). Students’ Strategies, Episodes And Metacognitions in the Context of PISA 2003 Mathematical Literacy İtems. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ, Ankara.
  • Rautalin, M., & Alasuutari, P. (2009). The Uses of the National PISA Results by Finnish Officials in Central Goverment. Journal of Education Policy, 24(5), 539-556.
  • Saenz, C. (2009). The Role of Contextual, Conceptual and Procedural Knowledge in Activating Mathematical Competencies (PISA). Educational Studies in Mathematics, 71, 123-143.
  • Savran, N. Z. (2004). PISA Projesi’nin Türk Eğitim Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 397-414.
  • Satıcı, K. (2008). PISA 2003 Sonuçlarına Göre Matematik Okuryazarlığını Belirleyen Faktörler: Türkiye Ve Hong Kong-Çin. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Murat Altun

Nalan Aydın Gümüş Bu kişi benim

Recai Akkaya

İşıl Bozkurt Bu kişi benim

Tuğçe Kozaklı Ülger Bu kişi benim 0000-0001-8413-8290

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altun, M., Aydın Gümüş, N., Akkaya, R., Bozkurt, İ., vd. (2018). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığı Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 1(1), 66-88.