Amaç: Araştırma hemşirelik bölümü
öğrencilerinin akılcı ilaç kullanma durumunu belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan
araştırmanın evrenini, İstanbul’da bulunan bir hemşirelik fakültesinde öğrenim
gören 1177, örneklemini ise 303 öğrenci oluşturdu. Veriler, Şubat-Mart 2016
tarihleri arasında veri toplama formu ile toplandı. Verilerin analizinde,
frekans, ortalama, Pearson Ki-Kare ve Fisher’s Exact testi kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin
%11.6’sının sürekli ilaç kullandığı, en sık ilaç kullanma nedeninin (%69) ağrı
olduğu, %93.7’sinin kullandığı ilacın prospektüsünü okuduğu, %70.6’sının
ilaçları zamanında aldığı, %86.8’inin ilaç kullanırken açlık tokluk durumuna
dikkat ettiği, %78.5’inin ilaç dozunda kendilerinin değişiklik yapmadığı,
%63’ünün hastalık semptomları bittiğinde ilacı kullanmayı bıraktığı, %62’sinin
ilaçları her zaman reçete ile almadığı, %97.3’ünün reçetesiz olarak en fazla
ağrı kesici kullandığı saptandı. Öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre ilacı
kullanmadan önce prospektüsünü okuma; kronik hastalık varlığına göre sürekli ve
sık ilaç kullanma; alkol kullanma alışkanlıklarına göre sık ilaç kullanma
durumları arasında anlamlı fark olduğu belirlendi (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin akılcı
ilaç kullanımına ilişkin bazı konularda (ilacı reçete ile alma, ilaçları
zamanında alma, hekim önerisi dışında ilaç dozunda değişiklik yapmama)
yetersizliklerinin olduğu saptandı. Bu Bağlamda, hemşirelik öğrencilerinin
akılcı ilaç kullanma davranışlarını geliştirmeye yönelik rehberlik ve
danışmanlık programlarının geliştirilmesi, hemşirelik lisans eğitimi ders
müfredatlarında bu konuya detaylı olarak yer verilmesi önerilebilir.
Cite this article as: Karaman, A., Ayoğlu,
T., Aydoğan, M. N. ve Kuğu, E. (2019). Rational drug usage status of nursing
students. FNJN Florence Nightingale Journal of Nursing, 27(2): 143-156.
Aim: This study was conducted to determine
nursing students’ rational use of medicines.
Method: The population of this descriptive
study was composed of 1177 students who were studying at a faculty of nursing
in Istanbul. The study sample, on the other hand, consisted of 303 students who
were selected from the population by the “stratified random sampling” method, a
probabilistic sampling method. The sample size was calculated using the Minitab
software. Data were collected with data collection form between February and March
2016. In data analysis, percentage, median, Pearson Chi-square and Fisher’s
Exact test was used.
Results: It was found that the average age
of the participating nursing students was 20.25±1.71, 85.5% of the participants
were female, 98.7% were single, 66.3% graduated from Anatolian High School and
29.4% of them were in their third year of study. Also, 11.6% of the
participants used medicines continuously, 16.2% used medicines frequently, the
most frequent reason for using medicines (69%) was pain, 93.7% read the
prospectus of the medicines they used, 70.6% took their medicines on time,
86.8% were careful about using their medicines before or after meals, 78.5% did
not change doses of medicines themselves, 63% stopped using medicines when
symptoms of disease were over, 62% did not always take medicines with
prescription, and 97.3% used pain relievers most without a prescription. In
addition, there were significant differences between the participants’ gender
and reading the prospectus before using medicines, between having a chronic
disease and continuous and frequent use of medicines, and between alcohol
consumption and frequent use of medicines (p<0.05).
Conclusion: The nursing students in our
study were found to have inadequacies in some issues related to rational use of
medicines (e.g. taking medicines with a prescription, using medicines on time
and not changing medicine doses without physician’s suggestions). In this
context, it is advisable to develop guidance and counseling programs for the
development of rational drug use behaviors of nursing students and to include
this subject in detail in nursing undergraduate education course curricula.
Cite this article as: Karaman, A., Ayoğlu,
T., Aydoğan, M. N. ve Kuğu, E. (2019). Rational drug usage status of nursing
students. FNJN Florence Nightingale Journal of Nursing, 27(2): 143-156.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 2 |