In recent years, it has become increasingly important for students to possess entrepreneurial skills. Early development of entrepreneurial characteristics in students may enhance their potential for success across various fields later in life. This research aimed to analyze the entrepreneurship skills of secondary school students in terms of gender and grade level variables. For this purpose, the survey method was used in this study, which was conducted with a descriptive approach. The sample of this study consisted of 438 secondary school students studying in the 5th, 6th, 7th, and 8th grades. In this study, an easily accessible sampling method, one of the non-random sampling methods, was used. Entrepreneurship Scale was used to reveal students' entrepreneurship skills as a data collection tool. The scale includes a total of 29 items. Positive items in the scale were scored as “never” 1, “sometimes” 2 and “always” 3. SPSS 23 package program was used to analyze the data. Independent samples t-test was applied to determine whether students’ entrepreneurial abilities differ according to gender variable. To find out whether students’ entrepreneurial skills differ according to grade variable, ANOVA was carried out. At the end of the research, it was revealed that the students' entrepreneurship skills did not differ according to the gender variable. Still, there was a significant difference in favor of female students regarding the self-confidence sub-factor of the gender variable. In addition, it was revealed that students' entrepreneurship skills differed according to the class variable but did not constitute a significant difference in entrepreneurship sub-factors. Based on the results of the research, some recommendations were presented.
Entrepreneurship Scale Entrepreneurship Skill Secondary School Students
Öğrencilerin girişimcilik becerisine sahip olmasının istenmesi durumu, son yıllarda önemli hale gelmiştir. Öğrencilerin girişimcilik özelliklerinin erken yaşlarda öğrencilere kazandırılması onların gelecekte birçok farklı alanda daha başarılı olmasını mümkün kılabilir. Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin girişimcilik becerilerinin cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda betimsel bir yaklaşımla ele alınan çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmanın örneklemini ortaokul 5., 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 438 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden “kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi” kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin girişimcilik becerilerini ortaya koymak için “Girişimcilik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekte toplam 29 madde yer almaktadır. Ölçekte yer alan olumlu maddeler, “hiçbir zaman” 1, “bazen” 2 ve “her zaman” 3 şeklinde puanlandırılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde bir bilgisayar SPSS 23 paket programından yararlanılmıştır. Öğrencilerin girişimcilik becerilerinin cinsiyet değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespiti için bağımsız gruplar t-testi hesaplanmıştır. Öğrencilerin girişimcilik becerilerinin sınıf değişkenine göre değişip değişmediğinin analizi için ise ANOVA yapılmıştır. Araştırma sonunda, cinsiyet değişkenine göre öğrencilerin girişimcilik becerilerinin farklılık göstermediği, ancak cinsiyet değişkeninin kendine güven alt faktörü açısından kız öğrenciler lehine anlamlı düzeyde farklılık meydana geldiği ortaya çıkmıştır. Ayrıca, sınıf değişkenine göre öğrencilerin girişimcilik becerilerinin farklılaştığı ancak girişimcilik alt faktörleri üzerinde anlamlı farklılık oluşturacak düzeyde farklılık meydana getirmediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak bazı öneriler sunulmuştur.
Girişimcilik Ölçeği Girişimcilik Becerisi Ortaokul Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 18 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 1 |