MEB Ortaöğretim 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi
Yıl 2017,
Cilt: 37 Sayı: 3, 1115 - 1140, 27.12.2017
Ertunç Gündüz
,
Mehmet Yılmaz
,
Osman Çimen
,
Uğur Şen
Öz
Ders kitaplarında bilimsel içeriğin
uygun olmasıı öğrencilerde kavram yanılgılarının oluşmasının engellenmesi ve
bilimsel temelin eksiksiz yapılandırılması bakımından önemlidir. Bu noktadan
hareketle bu çalışmanın amacı MEB 11. Sınıf biyoloji ders kitabının bilimsel
içerik bakımından incelenmesidir. Çalışma kapsamında MEB 11. Sınıf biyoloji
ders kitabı iki biyoloji alan uzmanı tarafından incelenmiş, kitapta yer alan
bilimsel içerik; eksik bilgi, yanlış bilgi, yanlış anlamlandırma gibi ölçütlere
göre değerlendirilmiştir. İnceleme sonuçları ünite ve bölümlere göre kategorize
edilerek verilmiştir. Çalışma sonunda canlılarda enerji dönüşümleri, insan
fizyolojisi ünitelerinde ve bölüm değerlendirme sorularında bilimsel yanlışlıklar,
ifade eksiklikleri belirlenmiştir.
Kaynakça
- Bacanak A., Küçük M. ve Çepni S. (2004) İlköğretim öğrencilerinin fotosentez ve solunum konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi: Trabzon örneklemi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 17(4), 67-80
Cobanoğlu, E. O., Sahin, B. and Karakaya, C. (2009). Examination of the biology textbook for 10th grades in high school education and the ideas of the pre-service teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2504-2512.
Dalkıran, G. ve Kesercioğlu, T. (2004). İlköğretim öğrencilerinin ‘iç salgı sistemi ve sinir sistemi’ konularındaki kavram yanılgıları, nedenleri ve çözüm önerileri. VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 9-11 Ekim, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
Davis, E. A. and Krajcik, J. (2005). Designing educative curriculum materials to promote teacher learning. Educational Researcher, 34(3), 3-14.
Evert, R.F and Eichhorn, S. S. (2016). Raven bitki biyolojisi. Edt. Türkan, İ. Ankara: Palme Yayıncılık
Freeman, S.edt. Biological Science, San Francisco, USA: Pearson Prentice Hall
Gottfried, S. S., and Kyle, W. C. (1992). Textbook use and the biology education desired state. Journalof Research in Science Teaching, 29, 35–49.
Haury, D. L. (2000). High school biology textbooks do not meet national standards. Eric documents
Hickman, R., Keen, E. and Larson, I.A. (2016). Zooloji entegre prensipler. Gündüz, E. (edt). Ankara: Palme Yayınevi
Hole, J.W. (1993). Human anatomy and physiology (6th edition). Wm. C. Brown publishers, Iowa. (s)
Jablon, P. C. (1992). A generic biology textbook review. The American Biology Teacher, 42, 388-410.
Köse, Ö.E. (2009). biyoloji 9 ders kitabında hücre ile ilgili metinlerin okunabilirlik düzeyleri. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences. 12, 141-150.
Krebs, J. C. (2009). Ecology (Sixth Edition), London: Pearson Education
Kuechle, J. (1995). The last word in biology textbooks. The American Biology Teacher, 57 (4), 208-210
Kuechle, J., Ferguson, P., and O'Brien, R. (1995). A collaborative student teaching program in Australia, New Zealand, and the United States. Action in Teacher Education, 17(2), 36-39.
Kuru, M. (2011). Omurgalı hayvanlar. Ankara: Palme Yayınevi
Madigan, M.T., Martinko, J.M., and Parker, J. (2010) Brock Biology of Microorganisms, 13th edn. San Francisco, CA, USA: Benjamin Cummings.
MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [MEB TTKB]. (2013). “Taslak kitap incelemede değerlendirmeye esas olacak kriterler” konulu 27040 sayılı, 14.01.2013 tarihli yazı. Ankara: MEB
Odum, E.P. and Barret, G.W. (2008). Ekoloji’nin temel ilkeleri. (K. Işık, Çev.) Ankara: Palme Yayıncılık.
Penney, K., Norris, S. P., Phillips, L. M. and Clark, G. (2003). The anatomy of junior high school science textbooks: An analysis of textual characteristics and a comparison to media reports of science. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 3(4), 415-436.
Reece, J.B, Urry, L.A.,Cain, M.L., Wasserman, S.A., Minorsky, P.V. and Jackson, R.B. (2013). Campbell Biyoloji, (E. Gündüz ve İ. Türkan, Çev.) Ankara: Palme Yayıncılık.
Sadava, D.,Hillis, M.D., Heller, H.C., and Berenbaum, M.R. (2014). Yaşam bilimi biyoloji. (E.Gündüz ve İ. Türkan, Çev.) Ankara: Palme Yayıncılık.
Simon, E.J., Dickey, J.L., Hogan, K.A. and Reece, J.B. (2017). Campbell temel biyoloji, Çeviri Editörleri:Gündüz, E ve Türkan, İ. Ankara: Palme Yayıncılık.
Smith, M.T. and Smith, L.R. (2009). Elements of ecology. Pearson Benjamin Cummings. Freeman, S.edt. Biological Science, San Francisco, USA: Pearson Prentice Hall
Stern, L., and Roseman, J.E. (2004). Can middle-school science textbooks help students learn important ideas? Findings from project 2061's curriculum evaluation study. Life Science. Journal of Research in Science Teaching, 41(6), 538–568.
Taiz, L. and Zeiger, E. (2007). Bitki fizyolojisi. Ankara: Palme Yayınevi
Tekkaya, C., Özkan, Ö. and Sungur, S. (2001). Biology concepts percieved as difficult by turkish high school students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 145-150.
Ünsal, Y. ve Güneş, B. (2002). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak M.E.B. ilköğretim 4. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3) 110-120.
Weiss, I. R., Pasley, J. D., Smith, P. S., Banilower, E. R., and Heck, D. J. (2003). A study of K-12 mathematics and science education in the United States. Chapel Hill, NC: Horizon Research