Araştırmanın amacı, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin
dışavurumcu sanat yoluyla estetik değer yargılarının gelişimini sağlamaktır.
Araştırmanın örneklemini Rize il ve ilçelerinde öğrenim gören 20 ortaokul 7.
sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma karma yöntem araştırma desenlerinden
yakınsayan paralel desen yaklaşımıyla yürütülmüştür. Araştırmada öğrencilerin
estetik beğeni düzeylerini ve estetik değerlendirmelerini tespit etmek amacıyla
veri toplama aracı olarak estetik beğeni anketi kullanılmıştır. Araştırma
sonuçları öğrencilerin, eğitimden önce sanat eserlerini estetik ögeleri dikkate
alarak değerlendirirken zorlanmalarına ve beğenilerini ortaya koyamamalarına
karşılık; dışavurumcu sanat yoluyla verilen eğitim sonunda sanat eserlerine
yönelik beğeni düzeylerinin arttığını göstermiştir. Diğer taraftan öğrencilerin
eğitim öncesinde sanat eserlerini belirgin özelliklerini dikkate alarak olumlu
ya da olumsuz bir bakış açısı ile değerlendirirken verilen eğitim sonrası renk,
ışık-gölge, oran-orantı, kompozisyon, denge ya da leke kullanımı gibi sanatsal
terimleri dikkate alarak olumlu bir bakış açısı ile değerlendirdikleri
belirlenmiştir. Araştırma sonuçları estetik değer eğitiminde dışavurumcu
sanatsal etkinlikler yoluyla uyarlanan eğitim programının öğrencilerin estetik
bakış açılarının gelişiminde etkili bir öğrenme-öğretme aracı olarak
kullanılabileceğini göstermiştir. Bu bulgular ışığında çocuklarla çalışan
eğitimcilerin çocuklarda estetik değer yargısının gelişimini sağlamak amacıyla
farklı dışavurumcu sanatsal yöntem ve tekniklerle ilişkilendirilmiş sınıf içi
etkinlikler düzenlemeleri gerektiği düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 2 |