Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen hedef kitleye
Mart 2011’de Suriye’de baş gösteren kaosla birlikte Suriyeli mülteciler de
eklenmiştir. Bu kapsamda ülkelerindeki savaş ortamından kaçan yaklaşık üç
milyon mülteci Türkiye’ye sığınmıştır. İlgili mültecilerin büyük bir
çoğunluğunu da eğitim çağındaki çocuklar oluşturmaktadır. Bu nedenle mülteci
çocukların Türkiye’de eğitimlerine devam edebilmeleri için Millî Eğitim
Bakanlığı tarafından PICTES projesi hayata geçirilmiştir. İlgili proje
kapsamında Türkiye’nin çeşitli illerinde Suriyeli mülteci çocuklara Türkçe
öğretimi yapılmaktadır. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı Suriyeli mülteci
çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin yaşadıkları durumları tespit
etmek ve çözüm önerileri sunmaktır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden
durum çalışması ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum
örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından
hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Toplanan
veriler betimsel analiz yapılarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen
verilerden hareketle çocukların Türkiye’ye hâlâ uyum sağlayamadıkları, bazı
ailelerin çocuklarının Türkçeyi öğrenmelerini istememeleri, sınıfların
çoğunluğunun dil öğretimine uygun olmadığı, öğrencilerin Türkiye’yi sadece
geçici bir yer olarak algıladıkları, aynı sınıfta farklı dil seviyelerine ait
öğrencilerin olduğu, projede çalışan öğretmenlerin akademik donanımlarının
yetersiz olduğu, kullanılan müfredat ile ders kitaplarının uyumsuz olduğu,
Türkçe öğretimine ayrılan sürenin az olduğu vb. sonuçlara ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 39 Sayı: 2 |