Bu çalışmada, aynı evrendeki çoklu gruplardan elde edilen ikili verilerde madde tepki kuramı (MTK) parametre kestirimi ve güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında TEOG 2017 (Nisan) matematik alt testi kullanılmıştır. Araştırma 7500 kişilik bir alt grupta ve 3750 kişilik iki alt grupta yer alan öğrencilerin verileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öncelikle MTK varsayımları incelenmiştir. Varsayımlar sağlandıktan sonra, ikili puanlanan veriler için 1PLM, 2PLM, 3PLM ve 4PLM ile madde ve yetenek kestirimleri gerçekleştirilmiştir. Model veri uyumları incelendiğinde her koşulda en iyi uyumun 3PLM ile elde edildiği görülmüştür. Örneklem değiştikçe madde parametrelerinin önemli ölçüde farklılaşmadığı gözlemlenmiştir. a ve b parametrelerinin farklı MTK modellerine göre farklılık gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır. Yetenek parametreleri arasında örneklemler değiştikçe kısmi farklılık bulunurken, kullanılan modeller değiştikçe de farklılık olduğu bulunmuştur. Yetenek kestirim yöntemlerine (Beklenen A Posteriori (EAP) ve Maksiimum A Posteriori (MAP)) göre elde edilen yetenek parametreleri arasında bazı küçük farklılıkların olduğu görülmüştür. Marjinal güvenilirlik katsayıları tüm koşullarda benzerlik göstermiştir. Bu çalışmadan yola çıkarak, MTK'de analiz yaparken daha fazla bilgi sağlamak için araştırmacıların 3PLM veya 4PLM'den en iyi model veri uyumuna sahip olan modelle parametre kestirimi yapmaları önerilir
MTK Temel eğitimden ortaöğretime geçiş Çoklu-grup parametre kestirimi
This study aimed to investigate the parameters estimation of item response theory (IRT) and their reliability in the context of binary data across multiple groups derived from the same population. Within the scope of the research, 2017 (April) mathematics subtest of the Transition from Primary to Secondary Education exam (TPSEE) was used. The dataset encompassed 7500 students as a single-sample subgroup and 3750 students distributed across two subgroups. In the research, IRT assumptions were examined first. After meeting the assumptions, item and ability estimations were performed with 1PLM, 2PLM, 3PLM, and 4PLM for dichotomous data. When the model data fits were examined, it was found that the best fit was obtained with 3PLM in all conditions. It was observed that the item parameters did not differ significantly as the sample changed. The a and b parameters differ according to the different IRT models. While there is a partial difference between the ability parameters as the samples change, there are also differences as the models change. Minor differences have been observed among the ability parameters obtained through ability estimation methods (Expected A Posteriori (EAP) and Maximum A Posteriori (MAP)). The marginal reliability coefficients were similar in all conditions. It is recommended that researchers perform parameter estimation with which have the best model data fit out of 3PLM or 4PLM to provide more information while performing analysis in IRT.
IRT Transition from Primary to Secondary Education Multi-group parameter estimation
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Teorileri ve Uygulamaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 43 Sayı: 2 |