Bu çalışmada, farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin sosyal karşılaştırma eğilimleri ile
duygusal öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Genel tarama
modellerinden ilişkisel tarama modeline dayalı olarak yürütülen bu araştırmada, 2017-2018 eğitimöğretim
yılında Van ili merkez ilçelerinde öğrenim gören beş farklı liseden toplam 570 öğrenci katılımcı
olarak yer almıştır. Bu katılımcıların %52.5’i kadın, %47.5’i erkektir. Araştırmanın verileri; Sosyal
Karşılaştırma Ölçeği, Duygusal Öz-yeterlik Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır.
Araştırmada, ölçeklerin güvenirlik ve geçerlik çalışmaları kapsamında doğrulayıcı faktör analizi ve
madde analizi yapılmıştır. Veri analizinde frekans dağılımı, aritmetik ortalama, bağımsız örneklemler
için t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara
göre, ergenlerin sosyal karşılaştırma eğilimleri ile duygusal öz-yeterliğin duyguları düşünceyi
destekleyici olarak kullanma alt boyutunun cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterdiği, buna göre
erkeklerin ortalamalarının kadınların ortalamalarından daha yüksek olduğu saptanmıştır. Elde edilen
diğer bulgulara göre ailesinin ekonomik durumunu orta düzeyde değerlendiren ergenlerin sosyal
karşılaştırma düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Okul türü açısından ise, fen lisesine
devam eden öğrencilerin sosyal karşılaştırma düzeyleri ile duygusal öz-yeterlik ölçeğinin düzenleme
alt boyutu puanlarının daha düşük olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, ergenlerin psikolojik iyi oluş ve
benlik şemalarının gelişiminde sosyal karşılaştırma süreçlerinin ve duygusal öz-yeterliğin etkili olduğu
söylenebilir. Aynı zamanda ruh sağlığı açısından koruyucu bir işlev gören sosyal karşılaştırma ve
duygusal öz-yeterliğe ilişkin çalışmaların arttırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir.
Sosyal Karşılaştırma Öz-yeterlik Duygusal Öz-yeterlik Ergenlik Lise Öğrencileri
This study aims to investigate the social comparison tendencies and emotional self-efficacy levels
of students enrolled in different types of high schools in terms of certain variables. Based on a
relational survey model, this study is conducted with 570 students enrolled in five different high
schools located in the central districts of Van in the 2017-2018 academic year participated. Of
these participants, 52.5% were female and 47.5% were male. Data were collected using the Social
Comparison Scale, the Emotional Self-Efficacy Scale, and the Personal Information Form. In the
study, both a confirmatory factor analysis and item analysis were performed to test reliability and
validity whereas frequency distributions, arithmetic mean, a t-test for independent samples, and a
one-way analysis of variance (ANOVA) were used to analyze data. The study found that adolescents’
social comparison tendencies and levels of using emotions to assist thought differed significantly by
gender and that males had a higher average than females. Furthermore, adolescents who considered
their families’ economic status to be moderate had higher levels of social comparison. In terms of
school type, students attending science high schools were less likely to engage in social comparison
and earned lower scores on the regulation subscale of the emotional self-efficacy than students
attending other types of schools. It can therefore be concluded that social comparison processes
and emotional self-efficacy are effective in the development of adolescents’ psychological wellbeing
and self-schemas. It is also considered important to increase the number of studies on social
comparison and emotional self-efficacy, as these concepts are helpful in protecting mental health.
Social Comparison Self-efficacy Emotional Self-efficacy Puberty High School Students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 17 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 20 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.