Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between the Perceived Stress Level and the Stress Coping Strategies In University Students

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 3, 44 - 56, 31.10.2014

Öz

The aim of study is to invesigat of correlation between perceived stress and coping with stress strategies. The sample consisted of 302 (164 female and 139 male) students from Fırat University. To collect data; Personel İnformation Form, Perceived Stress Scale, and Ways of Coping Questionnaire were used. Analysis of data by t test, one-way analysis of variance (ANOVA), Spearman product moment correlation technique was used. Analizing data is made on computer. According to results, most of students had medium level stress; there was a positive low correlation between perceived stress and ways of coping. Furthermore, Ways of Coping was differentiated according to gender, department, perceived social status, number of sibling,and grade.

Kaynakça

  • AYSAN, F. ve ÖZBEN, Ş. (2004) ‘‘Huzurevinde Yaşayan Bir Grup Yaşlının Kullandığı Başa Çıkma Stratejileri’’, Ege Eğitim Dergisi, 2(5), 1-12.
  • BALL, K. and LEE, C. (2002) ‘‘Psychological Stress, Coping, and Symptoms of Disordered Eating in A Community Sample of Young Australian Women’’, International Journal of Eating Disorders, 31, 71-81.
  • BALTAŞ, Z., ATAKUMAN, Y. ve DUMAN, Y. (1998) ‘‘Standardization of the Perceived Stress Scale: Perceived Stress in Turkish Middle Managers’’, Stress and Anxiety Research Society, 19th International Conference: İstanbul.
  • CARVER, C. S. and SCHEIER, M. F. (1994) ‘‘Situational Coping and Coping Dispositions in a Stressful Transaction’’, Journal of Personality and Social Psychology, 66(1), 184–195.
  • COHEN, S., KAMARCK, T. and MELMERSTEIN, R. (1983) ‘‘A Global Measure of Perceived Stress’’, Journal of Health and Social Behavior, 24, 385-396.
  • CÜCELOĞLU, D. (1993) İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • ÇAKMAK, Ö. ve HEVEDANLI, M. (2005) ‘‘Eğitim ve Fen-Edebiyat Fakülteleri Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi’’, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115–127.
  • DURAK E., DURAK, M. ve ELAGÖZ, F. (2011) ‘‘Testing the psychometric properties of the Ways of Coping Questionnaire (WCQ) in Turkish University Students and Community Samples’’, Clinical Psychology and Psychotherapy, 18, 172-185.
  • FOLKMAN, S. and LAZARUS, R. S. (1988) ‘‘Coping as a Mediator of Emotion’’, Journal of Personality and Social Psychology, 54(3), 466–475.
  • FOLKMAN, S. ve LAZARUS, R. S. (1980) ‘‘An Analysis of Coping in a Middle-Aged Community Sample’’, Journal of Health and Social Behavior, 21, 219–239.
  • FOLKMAN, S. AND LAZARUS, R. S. (1985) ‘‘If İt Changes, İt Must Be a Process: Study of Emotion and Coping During Three Stages of College Examination’’, Journal of Personality and Social Psychology, 50, 992–1003.
  • HELLRIEGEL, D., SLOCUM, J. W., and WOODMAN, R. W. (1992) Organizational Behavior, Western Publishing: New York. İMAMOĞLU, O. ve GÜLTEKİN, Y. Y. (1993) ‘‘Önerilen Dengelenmiş Toplumsal Birey Modeli Işığında Üniversite Gençliğinin Sorunları’’, Türk Psikoloji Dergisi, 8(30), 27-41.
  • LAZARUS, R. S. (1966) Psychological Stress and The Coping Process, Mc Graw-Hill Company: New York.
  • MISRA, R., MCKEAN, M., WEST, S., and RUSSO, T. (2000) ‘‘Academic Stress Of College Students: Comparison Of Student And Faculty Perceptions’’, College Student Journal, 8(30), 27-41.
  • PTACEK, J. T., SMITH, R. E., and ZANAS, J. (1992) ‘‘Gender, Appraisal And Coping: A Longitudinal Analysis’’, Journal of Personality, 60(4), 747–770.
  • RICHTER, J. and RICHTER, G. (1991) ‘‘Perceived Parental Rearing, Depression And Coping Behavior: A Pilot Study İn Psychiatric Patients’’, Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 26(2), 75–77.
  • ROSS, S. E., NIEBLING, B. C., and HELKERT, T. M. (1999) ‘‘Sources Of Stress Amoung College Students’’, College Student Journal, 33, 35-46.
  • SİVA, A. (1991) ‘‘İnfertilede Stresle Baş Etme, Öğrenilmiş Güçlülük ve Depresyonun İncelenmesi’’, (Doktora tezi), Hacettepe Üniversitesi Nörolojik ve Psikiyatrik Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • SOUKUP, V. M., BEILER, M. E., and TERRELL, F. (1990) ‘‘Stress, coping style, and problem solving ability among eating-disordered inpatients’’, Journal of Clinical Psychology, 46, 592-599.
  • TROWER, J. P. and SIMON, J. E. (1990) Anxiety And Stress Management. Routledge: London.
  • ÜNAL, S. ve ÜMMET, D. (2005) ‘‘Örgütsel Stres Kaynakları Ve Öğretmenlerin Baş Etme Stratejileri’’, Pamukkale Üniversitesi Yayınları: Denizli.

Üniversite Öğrencilerinde Algılanan Stres Düzeyi İle Stresle Başa Çıkma Stratejileri Arasındaki İlişki

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 3, 44 - 56, 31.10.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin algıladığı stres düzeyi ile stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemi Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 302 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Algılanan Stres Düzeyi Ölçeği, Stresle Baş etme Yolları Ölçeği ve araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi, tek yönlü varyans analizi, pearson momentler çarpım korelasyon tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğunun orta düzeyde strese sahip olduğu; Algılanan stres ile stresle ile başa çıkma stratejileri arasında pozitif yönlü ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu; algılanan stres düzeyine göre stresle başa çıkma stratejilerinin farklılaştığı; algılanan stres düzeyi ile stresle başa çıkma stratejilerinin cinsiyete göre farklılaştığı ve stresle başa çıkma stratejilerinin öğrenim görülen bölüme, algılanan sosyoekonomik düzeye, kardeş sayısına ve öğrenim görülen sınıfa göre farklılaştığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • AYSAN, F. ve ÖZBEN, Ş. (2004) ‘‘Huzurevinde Yaşayan Bir Grup Yaşlının Kullandığı Başa Çıkma Stratejileri’’, Ege Eğitim Dergisi, 2(5), 1-12.
  • BALL, K. and LEE, C. (2002) ‘‘Psychological Stress, Coping, and Symptoms of Disordered Eating in A Community Sample of Young Australian Women’’, International Journal of Eating Disorders, 31, 71-81.
  • BALTAŞ, Z., ATAKUMAN, Y. ve DUMAN, Y. (1998) ‘‘Standardization of the Perceived Stress Scale: Perceived Stress in Turkish Middle Managers’’, Stress and Anxiety Research Society, 19th International Conference: İstanbul.
  • CARVER, C. S. and SCHEIER, M. F. (1994) ‘‘Situational Coping and Coping Dispositions in a Stressful Transaction’’, Journal of Personality and Social Psychology, 66(1), 184–195.
  • COHEN, S., KAMARCK, T. and MELMERSTEIN, R. (1983) ‘‘A Global Measure of Perceived Stress’’, Journal of Health and Social Behavior, 24, 385-396.
  • CÜCELOĞLU, D. (1993) İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • ÇAKMAK, Ö. ve HEVEDANLI, M. (2005) ‘‘Eğitim ve Fen-Edebiyat Fakülteleri Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi’’, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115–127.
  • DURAK E., DURAK, M. ve ELAGÖZ, F. (2011) ‘‘Testing the psychometric properties of the Ways of Coping Questionnaire (WCQ) in Turkish University Students and Community Samples’’, Clinical Psychology and Psychotherapy, 18, 172-185.
  • FOLKMAN, S. and LAZARUS, R. S. (1988) ‘‘Coping as a Mediator of Emotion’’, Journal of Personality and Social Psychology, 54(3), 466–475.
  • FOLKMAN, S. ve LAZARUS, R. S. (1980) ‘‘An Analysis of Coping in a Middle-Aged Community Sample’’, Journal of Health and Social Behavior, 21, 219–239.
  • FOLKMAN, S. AND LAZARUS, R. S. (1985) ‘‘If İt Changes, İt Must Be a Process: Study of Emotion and Coping During Three Stages of College Examination’’, Journal of Personality and Social Psychology, 50, 992–1003.
  • HELLRIEGEL, D., SLOCUM, J. W., and WOODMAN, R. W. (1992) Organizational Behavior, Western Publishing: New York. İMAMOĞLU, O. ve GÜLTEKİN, Y. Y. (1993) ‘‘Önerilen Dengelenmiş Toplumsal Birey Modeli Işığında Üniversite Gençliğinin Sorunları’’, Türk Psikoloji Dergisi, 8(30), 27-41.
  • LAZARUS, R. S. (1966) Psychological Stress and The Coping Process, Mc Graw-Hill Company: New York.
  • MISRA, R., MCKEAN, M., WEST, S., and RUSSO, T. (2000) ‘‘Academic Stress Of College Students: Comparison Of Student And Faculty Perceptions’’, College Student Journal, 8(30), 27-41.
  • PTACEK, J. T., SMITH, R. E., and ZANAS, J. (1992) ‘‘Gender, Appraisal And Coping: A Longitudinal Analysis’’, Journal of Personality, 60(4), 747–770.
  • RICHTER, J. and RICHTER, G. (1991) ‘‘Perceived Parental Rearing, Depression And Coping Behavior: A Pilot Study İn Psychiatric Patients’’, Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 26(2), 75–77.
  • ROSS, S. E., NIEBLING, B. C., and HELKERT, T. M. (1999) ‘‘Sources Of Stress Amoung College Students’’, College Student Journal, 33, 35-46.
  • SİVA, A. (1991) ‘‘İnfertilede Stresle Baş Etme, Öğrenilmiş Güçlülük ve Depresyonun İncelenmesi’’, (Doktora tezi), Hacettepe Üniversitesi Nörolojik ve Psikiyatrik Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • SOUKUP, V. M., BEILER, M. E., and TERRELL, F. (1990) ‘‘Stress, coping style, and problem solving ability among eating-disordered inpatients’’, Journal of Clinical Psychology, 46, 592-599.
  • TROWER, J. P. and SIMON, J. E. (1990) Anxiety And Stress Management. Routledge: London.
  • ÜNAL, S. ve ÜMMET, D. (2005) ‘‘Örgütsel Stres Kaynakları Ve Öğretmenlerin Baş Etme Stratejileri’’, Pamukkale Üniversitesi Yayınları: Denizli.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Savcı

Ferda Aysan

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2014
Gönderilme Tarihi 18 Eylül 2014
Kabul Tarihi 16 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Savcı, M., & Aysan, F. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Algılanan Stres Düzeyi İle Stresle Başa Çıkma Stratejileri Arasındaki İlişki. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 44-56.