Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Media Literacy Levels of Secondary School Students

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 3, 137 - 157, 31.10.2014

Öz

The
aim of this study is to determine the media literacy levels of secondary school
students. Besides, with this 
study we
aim to reveal whether, while evaluating mass communication tools the students
encounter, media
  literacy courses the
students attend is helpful compared to those who do not attend. In this
qualitative study,
  interview method was
used to gather required data. The interviews were conducted with 10 secondary
school
  students of grade 8 attending
media literacy courses, and 10 students who do not, by using semi-structured
  interview forms developed by the researcher.
The questions used in semi-structured interview forms were
  prepared considering the outcomes of Media Literacy
program related to units in Media Literacy Lesson
  Teacher Guide Book such as What is
Communication?, Mass Communication, Media, Television, Newspaper
  and the Internet. The data gathered through
the student was analyzed by applying content analysis method. The
  result of the study shows that, students
attending Media Literacy course have higher acquisition level on the
  outcomes of the target units (What is
Communication?, Mass Communication, Media, Television, Newspaper
  and the Internet) than those who did not
attend this course, but no difference has found in terms acquisition of
  Internet Unit outcomes between two student
groups.
  

Kaynakça

  • AKÇALI, S. İ. (2009) Tüketim Toplumunda Çocukluğun Yitişi, (Edt. Selda İçin Akçalı), Nobel Yayınları: Ankara.
  • ALTUN, A.D. (2009) Yüzyıl Vatandaşlığı İçin Gerekli Bir Beceri Olarak Medya Okuryazarlığı: UNESCO, AB ve Türkiye örnekleri. I. Uluslararası Avrupa Birliği, demokrasi, vatandaşlık ve vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu.
  • ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., YILDIRIM, E. ve BAYRAKTAROĞLU, S. (2002) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Yayınclık: Sakarya.
  • AUFDERHEİDE, P. (1992) Media Literacy:A Report of National Conference on Media Literacy. Washinton, DC: The apsen instute.
  • BACAKSIZ, T. (2010) Medya Okuryazarlığı Dersinde Gazete ve Dergi Kullanımı: İzmir’de Medya Okuryazarlığı Dersinin Öğrencilerin Gazete ve Dergi Okuma Alışkanlıklarına Olan Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi ), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • CARLSSON, U., TAYİE, S., JACQUİNOT-DELAUNAY, G. (2008) Empowerment Through MediaEeducation : An Intercultural Dialogue, (Edt. Perez Tornero J.M. and UNESCO), Washinton DC
  • ERTÜRK, Y. D. (2011) Çocukluk Çağı Gelişim Dönemlerine Göre Medya Kullanımı. Mustafa (Edt. Ruhi Şirin), Çocuk vakfı: İstanbul.
  • GİGLİ, S. (2004) Children, Youth and Media Around The World: An Overview of Trends & İssues. http://www.unicef.org/videoaudio/intermedia_revised.pdf adresinden 27 Ağustos 2013’ de edinilmiştir.
  • GÜNER, F. (2011) İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Televizyon Dizilerindeki Mesajları Algılamalarında Medya Okuryazarlığının Etkisi, (Yayınlanmamış, Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • HAİDER, A. and DALL, E. (2004) Guideline For Media Literacy in Education, European Center for Media Literacy Report.
  • JENKİSNS, H. (2006) Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York Univeristy Press
  • KARTAL, O.Y. (2007) Ortaöğretim 10. Sınıf Örgencilerinin Televizyon Dizilerindeki Mesajları Algılamalarında Medya Okuryazarlığının Etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • LEE, A. Y. L. (2010) Media Education: Definitions, Approaches and Development Around The Globe, New horizons in education.
  • MARTİNSON, J. (2009) The Role Of Media Literacy İn The Governance Reform Agenda, Washinton Dc 20433: The World Bank.
  • NCA (1998) The Speaking, Listening, and Media Literacy Standards and Competency Statements For K-12 Education. Annandale,VA: National Communication Association from http://www.eric.ed.gov:80/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000 019b/80/15/cf/1f.pdf adresinden 15 Şubat 2013’de edinilmiştir. OXSTRAND, B. (2009) Media Lliteracy Education. Ph Student Department Of Journalism and Mass Communacition, Sweeden University of Gothenburg
  • POTTER, J.W. (2005) Media Literacy, Sage Publıshing: London.
  • RTÜK (2012) Medya Okuryazarlığı Çalıştayı Başladı. http://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=7f5f96f6-f1a9-429d-a41c-19bad60002f3 adresinden 23 Haziran 2013’de edinilmiştir.
  • SPİLSBURY, J. (2003) Mapping Media Literacy, BECTA org: London.
  • THOMAN, E. (2009) Skills and Strategies For Media Education, Edutucational Leadership.
  • THOMAN, E. and JOLLS, T. (2005) Literacy For The 21 st Centruy, CML Publısh.
  • TÜİK (2013) 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=15866 adresinden 23 Ağustos 2013’de edinilmiştir.
  • UNESCO (1997) Media Studies İn Education. France: 7, Place de Fontenoy, 75700.
  • UYSAL, M. (2006) Medya ve Şiddet, Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sempozyumu, Ankara.
  • ÜNVER, M. (2011) Türkiye’de 1998-2011 Yılları Arası İnternet Kullanım Oranları. http://www.bilgideposu.org/genel/turkiyede-1998-2011-yillari-arasi-internet-kullanimoranlari/ adresinden 13 Ağustos 2013’ de edinilmiştir.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK H. (2011) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık: Ankara.

Ortaokul Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı Düzeyleri

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 3, 137 - 157, 31.10.2014

Öz

Bu
ara
ştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin
medya okuryazarlı
ğı düzeylerini tespit etmektir. Bunun yanında bu çalışma aracılığıyla, öğrencilerin karşılaştıkları kitle iletişim araçlarını yorumlarken okulda almış oldukları medya okuryazarlığı
dersinin bu dersi almayan ö
ğrencilere kıyasla bir etkisinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada,
nitel veri toplama araçlarından görü
şme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında medya okuryazarlığı dersini alan 10 ve almayan 10 sekizinci sınıf öğrencisi ile araştırmacı tarafından hazırlanan yarı-yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yarıyapılandırılmış
görüşme
formunda kullanılan sorular Medya Okuryazarlı
ğı Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabında yer alan İletişim Nedir?, Kitle iletişimi, Medya, Televizyon, Gazete ve İnternet gibi ünitelere ait program kazanımları dikkate alınarak
hazırlanmı
ştır. Araştırmada, öğrencilerle yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak
çözümlenmi
ştir. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde: Medya okuryazarlığı dersini almış
öğrencilerin bu dersi almamış öğrencilere göre İletişim Nedir?, Kitle iletişimi, Medya, Televizyon, Gazete ve İnternet ünitelerinde yer alan kazanımları daha fazla içselleştirdikleri ancak İnternet ünitesiyle alakalı kazanımları içselleştirme bakımından iki öğrenci grubu arasında bir farkın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • AKÇALI, S. İ. (2009) Tüketim Toplumunda Çocukluğun Yitişi, (Edt. Selda İçin Akçalı), Nobel Yayınları: Ankara.
  • ALTUN, A.D. (2009) Yüzyıl Vatandaşlığı İçin Gerekli Bir Beceri Olarak Medya Okuryazarlığı: UNESCO, AB ve Türkiye örnekleri. I. Uluslararası Avrupa Birliği, demokrasi, vatandaşlık ve vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu.
  • ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., YILDIRIM, E. ve BAYRAKTAROĞLU, S. (2002) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Yayınclık: Sakarya.
  • AUFDERHEİDE, P. (1992) Media Literacy:A Report of National Conference on Media Literacy. Washinton, DC: The apsen instute.
  • BACAKSIZ, T. (2010) Medya Okuryazarlığı Dersinde Gazete ve Dergi Kullanımı: İzmir’de Medya Okuryazarlığı Dersinin Öğrencilerin Gazete ve Dergi Okuma Alışkanlıklarına Olan Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi ), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • CARLSSON, U., TAYİE, S., JACQUİNOT-DELAUNAY, G. (2008) Empowerment Through MediaEeducation : An Intercultural Dialogue, (Edt. Perez Tornero J.M. and UNESCO), Washinton DC
  • ERTÜRK, Y. D. (2011) Çocukluk Çağı Gelişim Dönemlerine Göre Medya Kullanımı. Mustafa (Edt. Ruhi Şirin), Çocuk vakfı: İstanbul.
  • GİGLİ, S. (2004) Children, Youth and Media Around The World: An Overview of Trends & İssues. http://www.unicef.org/videoaudio/intermedia_revised.pdf adresinden 27 Ağustos 2013’ de edinilmiştir.
  • GÜNER, F. (2011) İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Televizyon Dizilerindeki Mesajları Algılamalarında Medya Okuryazarlığının Etkisi, (Yayınlanmamış, Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • HAİDER, A. and DALL, E. (2004) Guideline For Media Literacy in Education, European Center for Media Literacy Report.
  • JENKİSNS, H. (2006) Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York Univeristy Press
  • KARTAL, O.Y. (2007) Ortaöğretim 10. Sınıf Örgencilerinin Televizyon Dizilerindeki Mesajları Algılamalarında Medya Okuryazarlığının Etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • LEE, A. Y. L. (2010) Media Education: Definitions, Approaches and Development Around The Globe, New horizons in education.
  • MARTİNSON, J. (2009) The Role Of Media Literacy İn The Governance Reform Agenda, Washinton Dc 20433: The World Bank.
  • NCA (1998) The Speaking, Listening, and Media Literacy Standards and Competency Statements For K-12 Education. Annandale,VA: National Communication Association from http://www.eric.ed.gov:80/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000 019b/80/15/cf/1f.pdf adresinden 15 Şubat 2013’de edinilmiştir. OXSTRAND, B. (2009) Media Lliteracy Education. Ph Student Department Of Journalism and Mass Communacition, Sweeden University of Gothenburg
  • POTTER, J.W. (2005) Media Literacy, Sage Publıshing: London.
  • RTÜK (2012) Medya Okuryazarlığı Çalıştayı Başladı. http://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=7f5f96f6-f1a9-429d-a41c-19bad60002f3 adresinden 23 Haziran 2013’de edinilmiştir.
  • SPİLSBURY, J. (2003) Mapping Media Literacy, BECTA org: London.
  • THOMAN, E. (2009) Skills and Strategies For Media Education, Edutucational Leadership.
  • THOMAN, E. and JOLLS, T. (2005) Literacy For The 21 st Centruy, CML Publısh.
  • TÜİK (2013) 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=15866 adresinden 23 Ağustos 2013’de edinilmiştir.
  • UNESCO (1997) Media Studies İn Education. France: 7, Place de Fontenoy, 75700.
  • UYSAL, M. (2006) Medya ve Şiddet, Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sempozyumu, Ankara.
  • ÜNVER, M. (2011) Türkiye’de 1998-2011 Yılları Arası İnternet Kullanım Oranları. http://www.bilgideposu.org/genel/turkiyede-1998-2011-yillari-arasi-internet-kullanimoranlari/ adresinden 13 Ağustos 2013’ de edinilmiştir.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK H. (2011) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık: Ankara.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erhan Görmez

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2014
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2014
Kabul Tarihi 16 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Görmez, E. (2014). Media Literacy Levels of Secondary School Students. International Journal of Turkish Education Sciences, 2014(3), 137-157.