Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachıng Hıstory and Textbooks

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 3, 158 - 166, 31.10.2014

Öz

For
a successful education ,providing envorinment for students to express
themselves and a suitable 
environment
for effective learning are essential. Teachers have the main role in the
realization of his situation
  .But It is
not possiblefort he teachers to succeed alone. For an active learning
curriculum must be appropriate
  to the
requirements and the condititions of day. Problems about teachers problems in
terms of teaching
  qualification and
sufficient staff and the problems arising from textbooks and educational
environment must be
  solved. These issues
are fundamental problems of education. At the same time the yare them
ostfundamental
  problems in
teachinghistory. Textbooks are very important assistant for the history
teachers. Therefore, in this
  study, the
role of textbooks and teaching textbooks, more importantly, the problems
arising from textbooks is
  emphasized. In
this study we specify the purpose and content. As a method the descriptive
survey was applied. By
  reviewing
literature on the subject ,the findings of the study have been achieved. In the
line with these findings,
  conclusions
and recommendations are presented.
  

Kaynakça

  • Bal, M. S.(2011). “Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çözüm Yolları Konusunda Öğretmen Adayı ve Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması ”Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 8,Sayı: 15: 371 – 387.
  • Berk, F.(2008). Eski Ve Yeni İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları Ve Ders Programları Ve Ders Kitaplarında Tarih Konularının Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana
  • Bulut, S.(2008).İlköğretim Ders Kitaplarının Görsel Boyut Ve İçerik Tutarlılığı Açısından. İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Büyükalan, F. (2003). Ders kitabı ve öğretim programı ilişkisi, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Cemaloğlu, N. (2003). Öğretimde Ders Kitaplarını Yeri ve Önemi. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dönmez, C. (2003).“Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler”, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler, Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H.(2007). “Trabzonlu Bir Yerel Tarihçi: Hasan Umur”Karadeniz Araştırmaları Cilt:6, Sayı: 22, s.115-122.
  • Güngör, E.(1980). Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik, Ankara
  • Hali, S. S.(2003).8. Sınıf T.C. İnkılâp Tarihi Ve Atatürkçülük Dersinde Fotoğraf Ve Resim Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, EğitimBilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, R.(2010). Tarih Derslerinde Tartışabilme Olanakları Üzerine, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30: 345-360.
  • Kazak, K.S.(2009). Kırgızistan Ve Türkiye’nin Lise Tarih Müfredatları Bakımından Karşılaştırılması ile Ortak Tarih Bilincinin Geliştirilmesi Yönünde Öneriler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Manas Üniversitesi, Bişkek
  • Kılıç, A. ve Seven, S.(2005). Konu AlanıDers Kitabı İncelemesi.Ankara: Pegem AYayıncılık.
  • Köksal, H.(2007). “İlkçağ’da Vatandaşlık Eğitimi Olarak Tarih Öğretimi”, Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:15 No:1: 271-278
  • Köksal, H.(2010). Türkiye’de tarih öğretimi tartışmaları ve tarih öğretiminde kültür okuryazarlığı, Eğitim, Çatışma ve Toplumsal Barış: Türkiye’den ve Dünyadan Örnekler, Tarih Vakfı Yayınları: 113-122.
  • Köymen, O.(2003). Tarih Eğitimine Eleştirel Yaklaşımlar, İstanbul: Tarih Vakfı
  • Özdemir, Y.(2004) “Postmodernizm Ve Tarih Öğretimi” Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9: 311-322
  • Sakaoğlu, N.(1998), İlkokul Tarih Programları ve Ders Kitapları,(Haz. SalihÖzbaran) İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Safran, M. (2002). “ Orta Öğretim Kurumlarında Tarih Öğretiminin Yapı ve Sorunlarına İlişkin Bir Araştırma” Türk Yurdu Sayı: (175) s: 73- 78, Ank.
  • Safran, M. (2009). Türkiye’de Tarih Öğretimi ve Meseleleri,(Ed: M. Demirel, & İ. Turan), Tarih Öğretim Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın.s: 8-21
  • Safran, M.(2010). Tarih Nerededir? İstanbul: Yeni İnsan Yayınları.
  • Şıvgın, H.(2009). Ulusal Tarih Eğitiminin Kimlik Gelişimindeki Önemi, Akademik Bakış, 2(4): 35-52.
  • Şimşek, A. (2004). “Atatürk’ün Mirasının Aktarılmasında Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları Üzerine Bir Deneme”, Kastamonu Eğitim Dergisi, c. 12, 2, s. 469-484.
  • Wineburg, S. (2000). Making Historical Sense”. Knowing, Teachigand Learning History: National and İnternational Perspectives, (Ed: Peter, N. S., Peter, S. And Wineburg, S.) New York,
  • Yıldız, Ö.(2003).“Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çağdaş Çözüm Önerileri” Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: (15): 2003/2: 181-190, Erciyes Üniv. Kayseri.
  • Yurdusev, A. N.(2006). “Siyasi tarih ve ideolojisi”, Prof. Dr. Oral Sander Anısına, Türkiye’de Siyasi Tarihin Gelişimi ve Sorunları Sempozyumu, Ankara: 85-101.

Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 3, 158 - 166, 31.10.2014

Öz

Öğretimin başarılı bir şekilde gerçekleşmesi için öğrencinin kendisini ifade edebileceği ve etki öğrenmenin gerçekleşeceği ortamların sağlanması gereklidir. Bu durumun gerçekleşmesinde en büyük rol öğretmenlere düşmektedir. Ancak öğretmenin tek başına başarılı olması mümkün değildir. Aktif bir öğrenmenin oluşabilmesi için müfredatın günün şartlarına ve ihtiyaçlarına uygun olması; öğretmen sorunlarının- eğitim, öğretim açısından yeterlilik ve kadro bakımından yeterli olması…-
çözülmesi, ders kitabından ve e
ğitim ortamlarından kaynaklanan sorunların giderilmesi gerekir. Bu
sorunlar e
ğitim öğretimin temel sorunlarıdır. 
Aynı zamanda tarih ö
ğretiminde en temel sorunlarındandır. Ders kitapları tarih öğretmenlerinin en büyük yardımcısıdır. Bundan dolayı bu çalışmada ders kitapları ve ders kitaplarının öğretimdeki rolü, daha da önemlisi ders kitaplarından kaynaklanan
sorunlar üzerinde durulmu
ştur. Genel olarak amacını ve içeriğini belirttiğimiz bu çalışmada yöntem olarak betimsel tarama modeli uygulanmıştır. Konu ile ilgili literatür taraması yapılarak çalışmanın bulgularına ulaşılmıştır. Bu bulgular doğrultusunda sonuç ve öneriler 
belirtilmi
ştir.  

Kaynakça

  • Bal, M. S.(2011). “Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çözüm Yolları Konusunda Öğretmen Adayı ve Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması ”Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 8,Sayı: 15: 371 – 387.
  • Berk, F.(2008). Eski Ve Yeni İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları Ve Ders Programları Ve Ders Kitaplarında Tarih Konularının Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana
  • Bulut, S.(2008).İlköğretim Ders Kitaplarının Görsel Boyut Ve İçerik Tutarlılığı Açısından. İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Büyükalan, F. (2003). Ders kitabı ve öğretim programı ilişkisi, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Cemaloğlu, N. (2003). Öğretimde Ders Kitaplarını Yeri ve Önemi. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dönmez, C. (2003).“Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler”, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler, Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H.(2007). “Trabzonlu Bir Yerel Tarihçi: Hasan Umur”Karadeniz Araştırmaları Cilt:6, Sayı: 22, s.115-122.
  • Güngör, E.(1980). Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik, Ankara
  • Hali, S. S.(2003).8. Sınıf T.C. İnkılâp Tarihi Ve Atatürkçülük Dersinde Fotoğraf Ve Resim Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, EğitimBilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, R.(2010). Tarih Derslerinde Tartışabilme Olanakları Üzerine, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30: 345-360.
  • Kazak, K.S.(2009). Kırgızistan Ve Türkiye’nin Lise Tarih Müfredatları Bakımından Karşılaştırılması ile Ortak Tarih Bilincinin Geliştirilmesi Yönünde Öneriler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Manas Üniversitesi, Bişkek
  • Kılıç, A. ve Seven, S.(2005). Konu AlanıDers Kitabı İncelemesi.Ankara: Pegem AYayıncılık.
  • Köksal, H.(2007). “İlkçağ’da Vatandaşlık Eğitimi Olarak Tarih Öğretimi”, Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:15 No:1: 271-278
  • Köksal, H.(2010). Türkiye’de tarih öğretimi tartışmaları ve tarih öğretiminde kültür okuryazarlığı, Eğitim, Çatışma ve Toplumsal Barış: Türkiye’den ve Dünyadan Örnekler, Tarih Vakfı Yayınları: 113-122.
  • Köymen, O.(2003). Tarih Eğitimine Eleştirel Yaklaşımlar, İstanbul: Tarih Vakfı
  • Özdemir, Y.(2004) “Postmodernizm Ve Tarih Öğretimi” Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9: 311-322
  • Sakaoğlu, N.(1998), İlkokul Tarih Programları ve Ders Kitapları,(Haz. SalihÖzbaran) İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Safran, M. (2002). “ Orta Öğretim Kurumlarında Tarih Öğretiminin Yapı ve Sorunlarına İlişkin Bir Araştırma” Türk Yurdu Sayı: (175) s: 73- 78, Ank.
  • Safran, M. (2009). Türkiye’de Tarih Öğretimi ve Meseleleri,(Ed: M. Demirel, & İ. Turan), Tarih Öğretim Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın.s: 8-21
  • Safran, M.(2010). Tarih Nerededir? İstanbul: Yeni İnsan Yayınları.
  • Şıvgın, H.(2009). Ulusal Tarih Eğitiminin Kimlik Gelişimindeki Önemi, Akademik Bakış, 2(4): 35-52.
  • Şimşek, A. (2004). “Atatürk’ün Mirasının Aktarılmasında Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları Üzerine Bir Deneme”, Kastamonu Eğitim Dergisi, c. 12, 2, s. 469-484.
  • Wineburg, S. (2000). Making Historical Sense”. Knowing, Teachigand Learning History: National and İnternational Perspectives, (Ed: Peter, N. S., Peter, S. And Wineburg, S.) New York,
  • Yıldız, Ö.(2003).“Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çağdaş Çözüm Önerileri” Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: (15): 2003/2: 181-190, Erciyes Üniv. Kayseri.
  • Yurdusev, A. N.(2006). “Siyasi tarih ve ideolojisi”, Prof. Dr. Oral Sander Anısına, Türkiye’de Siyasi Tarihin Gelişimi ve Sorunları Sempozyumu, Ankara: 85-101.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Servet Hali

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2014
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2014
Kabul Tarihi 16 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Hali, S. (2014). Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 158-166.