Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Application of the 4mat Teaching Model in the Two Dimensions Art Studio Classes of the Fine Arts High Schools

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 5, 99 - 118, 31.10.2015

Öz

The purpose of this study is to determine the effect
of 4MAT teaching model which is based on learning style on the teaching-learning
process of the II dimensions art studio (IIDAS) classes in the fine arts high
schools. The method of the study is modeled in the form of quasi-experimental
design. Typical case sample was preferred in this study and it was carried out
with 9th class students' at IIDAS. After the studies that were carried out for
equivalence of the groups; 16 9th class students were included under the names
of control group (n=8) and experimental group (n=8). The application process
consists of fourteen weeks. The data were gathered from documents,
observations, and interviews. The data were analyzed by descriptive analysis.
At the process of ensuring the reliability and validity of the data, five
experts were consulted. Research results showed that the students of
experimental group are more successful in terms of expressing their cognitive
knowledge, integrating their cognitive knowledge with practice ability, and it
was seen that their inclination towards learning products was more improved
than the students of control group. According to this result, it is thought
that applying the model will be useful at the IIDAS classes.

Kaynakça

  • Açıkgöz Ün, K. (2005). Etkili öğrenme ve öğretme. (6. basım). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Aktaş, İ. (2011) 4MAT modeline dayalı öğretimin yedinci sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesindeki başarı, motivasyon ve öğrenme stillerine etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Hatay.
  • Appel, C.J. (1991). The effect of the 4MAT system of instruction on academic achievement and attitude in the elementary music classroom. Unpublished masters’ thesis, University of Oregon.
  • Blair, D and Judah, S.S. (1990). Need a strong foundation for an interdisciplinary program? Try 4MAT. Educational leadership, 48 (2), 37-38.
  • Buyurgan, S. (2000). Anadolu güzel sanatlar liseleri resim bölümü mezunlarının yüksek öğrenimdeki başarı durumları ile ilgili bir değerlendirme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (19), 32-42
  • Web: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200019SERAP%20BUYURGAN.pdf 20 Eylül 2010’da alınmıştır.
  • Caine, R.N. and Caine, G. (2002). Beyin temelli öğrenme, (Çev. G. Ülgen, O. Turgut, H. Ergen, O.Y. Uğur), (1. basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. (Eserin orijinali 1991’de yayımlandı).
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (3. basım). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demirkaya, H. (2003). Coğrafya öğretiminde 4mat öğretim sisteminin lise coğrafya derslerindeki başarı ve tutumlar üzerine etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Denison, B and Kirk, R. (1990). Do, review, apply: A simple guide to experimental learning. Oxford: Basil Blackwell.
  • Dikkartın, F.T. (2006). Geometri öğretiminde 4MAT öğretim modelinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Duman, B. (2007). Neden beyin temelli öğrenme?, (1. basım). Ankara: Pagema Yayıncılık.
  • Ehreman, M. and Oxford, R. (1990). Adult language learning styles in an intensive setting. Modern Language Journal, 74, 38-42
  • Ekici, G. (2003). Öğrenme sitiline dayalı öğretim ve biyoloji dersi öğretimine yönelik ders planı örnekleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Elçi, A.N. (2008). Öğrenme stillerine uygun olarak seçilen öğrenme yöntemlerinin öğrencinin başarısına, matematiğe yönelik tutumuna ve kaygısına etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Erden, M. ve Altun S. (2006). Öğrenme stilleri. (1. basım) İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Ergin, S. (2011). Fizik eğitiminde 4mat öğretim yönteminin farklı öğrenme stillerine sahip lise öğrencilerinin iş, güç ve enerji konusundaki başarısına etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hopkins, D. (2002). A teacher’s guide to classroom research. (Third edition). UK: Open University Press, McGraw- Hill Education.
  • Hsieh, H.C. (2003). The effect of whole- brain instruction on student achievement learning, motivation and teamwork at a vocational high school in Taiwan, Unpublished Ph. D. Thesis, Idaho State University, USA.
  • Jackson, P. R. (2001). The effects of teaching methods and 4MAT learning styles on community college students’ achievements, attitudes and retention in introductory microbiology, Unpublished Ph. D. Thesis, Lynn University, USA.
  • Johnson, P. A. (2005). A short guide to action research. (Second edition). Pearson Education, Inc.
  • Keefe, J. W. and Ferrell, B.G. (1990). Developing a defensible learning style paradigm. Educational Leadership, 48 (1), 57-61
  • Kırışoğlu, O.T. (2005). Sanatta eğitim görmek öğrenmek yaratmak, (3. basım) Ankara: Pagema Yayıncılık
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning experiencies as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall.
  • McCarthy, B. (1982). Improving staff development through CBAM and 4MAT, Educational Leadeship, 40 (1), 20-25
  • McCarthy, B. (1987). The 4MAT system: teaching to learning styles with right / left mode techniques. Barrington:Excel Inc.
  • McCarthy, B. (1990). Using the 4MAT system to bring learning styles to schools, Educational Leadeship, 48 (2), 31-38
  • McCarthy, B. (1997). A tale of four learners, Educational Leadeship, 54 (6), 46-51
  • McCarthy, B. (2000). About teaching 4MAT in the classroom. Illionois: About Learning Inc.
  • McCarthy, B. and McCarthy, D. (2006). Teaching around the 4MATcycle:Desinging instruction for divers learning styles, California: Corwin Pres.
  • MEB, (2006). Anadolu güzel sanatlar lisesi iki boyutlu sanat atölye dersi öğretim programı (9, 10, 11. ve 12. Sınıflar). Web: http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden 10 Eylül 2007’de alınmıştır.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994) Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (Second edition). Calif: Sage Publications.
  • Mills, G.E. (2007). Action research: A guide for the teacher researcher. (Third edition). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Mutlu, M. (2004). İlköğretim 8. Sınıf fen bilgisi dersinde fotosentez- hücresel solunum konusunun 4mat öğretim modeli kullanılarak öğretilmesinin öğrenci tutum ve başarısı üzerine etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi. (1. basım) Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Öztürk, Z. (2007). Öğrenme stilleri ve 4mat modeline dayalı öğretimin lise tarih derslerindeki öğrenci başarısına etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tarih Eğitimi Anabilim Dalı
  • Peker, M. (2003). Öğrenme stilleri ve 4mat yönteminin öğrencilerin matematik tutum ve başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • San, İ. (2004). Sanat ve eğitim yaratıcılık temel sanat kuramları sanat eleştirisi yaklaşımları. (3. basım). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Tatar, E. (2006). İkili işlem kavramı ile ilgili öğrenme güçlüklerinin belirlenmesi ve 4MAT öğretim yönteminin başarıya etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Ursin, V. D. (1995). Effects of the 4MAT system of instruction on achievement, products and attitudes toward science of ninth grade students, Unpublished Ph. D. Thesis. The University of Connecticut, USA.
  • Uysal, F. (2009). İlköğretim 6. Sınıf matematik dersi “kesirler” konusunun öğretiminde 4MAT öğrenme stili modelinin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wilkerson, R.M. (1986). An evaluation of the effects of the 4MAT system of instruction academic achievement and retention of learning (hemisphericity), Unpublished Ph. D. Thesis. The University of North Carolina at Capel Hill, USA.
  • Wilkerson, R.M. and White, K.P. (1988). Effects of the 4MAT system of instruction on student’s achievement, retention and attitudes. The Elementary School Journal, 88(4), 357-368
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (6. basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.ı8

Güzel Sanatlar Lisesi İki Boyutlu Sanat Atölye Dersinde 4MAT Öğretim Modelinin Uygulanması

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 5, 99 - 118, 31.10.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğrenme stillerine dayalı
olarak tasarlanan 4MAT öğretim modelinin güzel sanatlar lisesi iki boyutlu
sanat atölye dersindeki öğrenme-öğretme sürecine etkisini belirlemektir. Araştırmanın
yöntemi yarı deneysel desen şeklinde modellenmiştir. Tipik durum örneklemiyle
gerçekleştirilen bu çalışma, 9. sınıf II boyutlu sanat atölye dersinde yürütülmüştür.
Grupların denkliğine ilişkin yapılan çalışmalar sonrası, deney grubu (n=8) ve kontrol
grubu (n=8) olmak üzere 16 öğrenci uygulamaya dâhil edilmiştir. Uygulama süreci
on dört haftadan oluşmuştur. Veriler doküman incelemesi, gözlem ve görüşme ile
elde edilmiştir. Veriler, betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Verilerin
geçerlik ve güvenirliğini sağlama sürecinde beş uzmanının yardımına başvurulmuştur.
Araştırma sonucu, deney grubu öğrencilerinin bilişsel bilgilerini ifade etmede,
bilişsel bilgilerini uygulama becerisiyle bütünleştirmede ve öğrenme ürünlerine
yönelik beğenilerinde deney grubu öğrencilerinden daha çok gelişim gösterdiklerini
ortaya çıkmıştır. Bu sonuca göre, modelin IIBSA dersinde uygulanmasının yararlı
olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Açıkgöz Ün, K. (2005). Etkili öğrenme ve öğretme. (6. basım). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Aktaş, İ. (2011) 4MAT modeline dayalı öğretimin yedinci sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesindeki başarı, motivasyon ve öğrenme stillerine etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Hatay.
  • Appel, C.J. (1991). The effect of the 4MAT system of instruction on academic achievement and attitude in the elementary music classroom. Unpublished masters’ thesis, University of Oregon.
  • Blair, D and Judah, S.S. (1990). Need a strong foundation for an interdisciplinary program? Try 4MAT. Educational leadership, 48 (2), 37-38.
  • Buyurgan, S. (2000). Anadolu güzel sanatlar liseleri resim bölümü mezunlarının yüksek öğrenimdeki başarı durumları ile ilgili bir değerlendirme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (19), 32-42
  • Web: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200019SERAP%20BUYURGAN.pdf 20 Eylül 2010’da alınmıştır.
  • Caine, R.N. and Caine, G. (2002). Beyin temelli öğrenme, (Çev. G. Ülgen, O. Turgut, H. Ergen, O.Y. Uğur), (1. basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. (Eserin orijinali 1991’de yayımlandı).
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (3. basım). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demirkaya, H. (2003). Coğrafya öğretiminde 4mat öğretim sisteminin lise coğrafya derslerindeki başarı ve tutumlar üzerine etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Denison, B and Kirk, R. (1990). Do, review, apply: A simple guide to experimental learning. Oxford: Basil Blackwell.
  • Dikkartın, F.T. (2006). Geometri öğretiminde 4MAT öğretim modelinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Duman, B. (2007). Neden beyin temelli öğrenme?, (1. basım). Ankara: Pagema Yayıncılık.
  • Ehreman, M. and Oxford, R. (1990). Adult language learning styles in an intensive setting. Modern Language Journal, 74, 38-42
  • Ekici, G. (2003). Öğrenme sitiline dayalı öğretim ve biyoloji dersi öğretimine yönelik ders planı örnekleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Elçi, A.N. (2008). Öğrenme stillerine uygun olarak seçilen öğrenme yöntemlerinin öğrencinin başarısına, matematiğe yönelik tutumuna ve kaygısına etkileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Erden, M. ve Altun S. (2006). Öğrenme stilleri. (1. basım) İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Ergin, S. (2011). Fizik eğitiminde 4mat öğretim yönteminin farklı öğrenme stillerine sahip lise öğrencilerinin iş, güç ve enerji konusundaki başarısına etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hopkins, D. (2002). A teacher’s guide to classroom research. (Third edition). UK: Open University Press, McGraw- Hill Education.
  • Hsieh, H.C. (2003). The effect of whole- brain instruction on student achievement learning, motivation and teamwork at a vocational high school in Taiwan, Unpublished Ph. D. Thesis, Idaho State University, USA.
  • Jackson, P. R. (2001). The effects of teaching methods and 4MAT learning styles on community college students’ achievements, attitudes and retention in introductory microbiology, Unpublished Ph. D. Thesis, Lynn University, USA.
  • Johnson, P. A. (2005). A short guide to action research. (Second edition). Pearson Education, Inc.
  • Keefe, J. W. and Ferrell, B.G. (1990). Developing a defensible learning style paradigm. Educational Leadership, 48 (1), 57-61
  • Kırışoğlu, O.T. (2005). Sanatta eğitim görmek öğrenmek yaratmak, (3. basım) Ankara: Pagema Yayıncılık
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning experiencies as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall.
  • McCarthy, B. (1982). Improving staff development through CBAM and 4MAT, Educational Leadeship, 40 (1), 20-25
  • McCarthy, B. (1987). The 4MAT system: teaching to learning styles with right / left mode techniques. Barrington:Excel Inc.
  • McCarthy, B. (1990). Using the 4MAT system to bring learning styles to schools, Educational Leadeship, 48 (2), 31-38
  • McCarthy, B. (1997). A tale of four learners, Educational Leadeship, 54 (6), 46-51
  • McCarthy, B. (2000). About teaching 4MAT in the classroom. Illionois: About Learning Inc.
  • McCarthy, B. and McCarthy, D. (2006). Teaching around the 4MATcycle:Desinging instruction for divers learning styles, California: Corwin Pres.
  • MEB, (2006). Anadolu güzel sanatlar lisesi iki boyutlu sanat atölye dersi öğretim programı (9, 10, 11. ve 12. Sınıflar). Web: http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden 10 Eylül 2007’de alınmıştır.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994) Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (Second edition). Calif: Sage Publications.
  • Mills, G.E. (2007). Action research: A guide for the teacher researcher. (Third edition). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Mutlu, M. (2004). İlköğretim 8. Sınıf fen bilgisi dersinde fotosentez- hücresel solunum konusunun 4mat öğretim modeli kullanılarak öğretilmesinin öğrenci tutum ve başarısı üzerine etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi. (1. basım) Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Öztürk, Z. (2007). Öğrenme stilleri ve 4mat modeline dayalı öğretimin lise tarih derslerindeki öğrenci başarısına etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tarih Eğitimi Anabilim Dalı
  • Peker, M. (2003). Öğrenme stilleri ve 4mat yönteminin öğrencilerin matematik tutum ve başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • San, İ. (2004). Sanat ve eğitim yaratıcılık temel sanat kuramları sanat eleştirisi yaklaşımları. (3. basım). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Tatar, E. (2006). İkili işlem kavramı ile ilgili öğrenme güçlüklerinin belirlenmesi ve 4MAT öğretim yönteminin başarıya etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Ursin, V. D. (1995). Effects of the 4MAT system of instruction on achievement, products and attitudes toward science of ninth grade students, Unpublished Ph. D. Thesis. The University of Connecticut, USA.
  • Uysal, F. (2009). İlköğretim 6. Sınıf matematik dersi “kesirler” konusunun öğretiminde 4MAT öğrenme stili modelinin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wilkerson, R.M. (1986). An evaluation of the effects of the 4MAT system of instruction academic achievement and retention of learning (hemisphericity), Unpublished Ph. D. Thesis. The University of North Carolina at Capel Hill, USA.
  • Wilkerson, R.M. and White, K.P. (1988). Effects of the 4MAT system of instruction on student’s achievement, retention and attitudes. The Elementary School Journal, 88(4), 357-368
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (6. basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.ı8
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Handan Bülbül Bu kişi benim

Vedat Özsoy

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2015
Kabul Tarihi 24 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Bülbül, H., & Özsoy, V. (2015). Application of the 4mat Teaching Model in the Two Dimensions Art Studio Classes of the Fine Arts High Schools. International Journal of Turkish Education Sciences, 2015(5), 99-118.