Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluating the Opinions of Teachers and Students about the Secondary School 6th Grades Semantics Subjects

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 116 - 146, 30.04.2015

Öz

In this research, it is aimed to identify the opinions of 6th grade students about semantics subjects, what kind of methods the teachers use to explain these subjects and the problems experienced in teaching these subjects. For the research, “personal information questionnaire” has been applied to 359 students attending different schools in Tokat in fall term of 2014-2015 academic year and “ Teacher information questionnaire” to 40 different Turkish language teachers working at various schools in Tokat.In the study, survey method was used , frequency and percentage analysis was made. In literature scanning made by researchers, it was seen that semantics and studies concerning the teaching of these subjects are quite inadequate.However, the semantics is one of the most important subjects of Turkish language tests in the exams made by both Ministry of National Education and Evaluation,Selection and Placement Centre. This indicates the importance of researches to be done about the semantics subjects. As a result of the research, it has been identified that the students mostly read story books ; they have difficulties particularly in understanding the abstract aspects of semantics; activities in workbooks are essential and effective in understanding semantics subjects; students have a common habit of using dictionary; those using proverbs, idioms and maxims in writing compositions or in daily life are few in number.Moreover, it has been seen that teachers have difficulty in teaching terminological meaning, connotations, synonyms; use drama and brain storming technique , make use of visuals and try to objectify the subjects by means of daily life examples in teaching abstract subjects; are unaware of contemporary theories and methods; have superficial knowledge about constructivist approach.

Kaynakça

  • AKSAN, D. (2005). Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Engin Yayınevi: Ankara.
  • BACANLI, H. (2002). Gelişim ve Öğrenme, Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • BANGUOĞLU, T. (1998). Türkçenin Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara.
  • BAŞKAN, Ö. (2003). Bildirişim, Multilingual Yayıncılık: İstanbul.
  • BİLGİN, M. (2002). Anlamdan Anlatıma Türkçemiz, Kültür Bakanlığı Yayınları: Ankara.
  • BULUT, M. (2013). “Türkçe Eğitimi ve Öğretiminde Dil ve Kültür Aktarımı Aracı Olarak Atasözleri ve Deyimlerin Önemi”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(13): 559-575.
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Anlam_bilimi Erişim Tarihi: 29.12.2014
  • http://www.sedl.org/reading/framework/elements.html Erişim Tarihi: 19.11.2010
  • http://www.universalteacher.org.uk/lang/semantics.html Erişim Tarihi: 19.11.2010
  • İŞCAN, A. (2009). “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin 2005 Türkçe Dersi Öğretim Programındaki Anlam Bilgisi İle İlgili Başarı Durumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Erzurum Örneklemi)”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • İŞCAN, A. (2011). “Anlam Bilgisi Konularının Öğretimi”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2): 503-522.
  • KARASAR, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi (16. Baskı). Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • KOMİSYON (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar), MEB Yayınları: Ankara.
  • KORKMAZ, Z. (1992). Gramer Terimleri Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara.
  • MELANLIOĞLU, D. (2013). “Ortaokul Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Alışkanlıkları: Nitel Bir Araştırma”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2): 266-284.
  • SAĞIR, M. (2002). İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • ŞEN, E., TURHAN, H. (2013). “Ortaokul Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma Kitaplarında Yer Alan Günlük Yaşama İlişkin Etkinlikler Üzerine Bir İnceleme”, International Journal of Language Academy, 1(1): 55-70.
  • YİĞİT, F. (2013). “6. Sınıf Öğrencilerinin Anlam Bilgisindeki Başarı Durumlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi: Rize Örneği”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1): 165-175.

Ortaokul 6. Sınıf Anlam Bilgisi Konularıyla İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 116 - 146, 30.04.2015

Öz

Araştırmada, ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin anlam bilgisi konularına ilişkin görüşleri ile bu konuların öğretiminde öğretmenlerin nasıl yöntemler kullandığını ve bu konuların öğretiminde yaşanan sorunları tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma için 2014- 2015 eğitim-öğretim yılının güz yarıyılında Tokat ilinin farklı okullarında öğrenim gören 359 öğrenciye “Kişisel Bilgi Anketi”, yine Tokat ilinin farklı okullarında görev yapan 40 Türkçe öğretmenine “Öğretmen Bilgi Anketi” uygulanmıştır. Çalışmada tarama (survey) yöntemi kullanılmış verilerin değerlendirilmesinde frekans ve yüzde analizi yapılmıştır. Araştırmacılarca yapılan literatür taramasında anlam bilgisi konuları ve bu konuların öğretimine dair yapılan çalışmaların oldukça yetersiz oldukları görülmüştür. Hâlbuki anlam bilgisi konusu hem MEB’in hem de ÖSYM’nin yaptığı sınavlarda Türkçe testinin en ağırlıklı konularındandır. Bu da anlam bilgisi konularına yönelik yapılacak araştırmaların önemini ortaya koymaktadır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin en çok hikâye türünde kitaplar okuduğu, özellikle anlam bilgisinin soyut olarak nitelendirebileceğimiz konularını anlamakta güçlük çektikleri, çalışma kitabındaki etkinliklerin anlam bilgisi konularını kavramada gerekli ve etkili olduğu, öğrencilerin sözlük kullanma alışkanlığının yüksek olduğu, kompozisyon yazarken ya da günlük yaşamlarında atasözü, deyim ve özdeyişleri kullananların az olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin, terim anlam, yakın anlam ve eş anlamlı sözcüklerin öğretiminde sıkıntılar yaşadıkları, soyut kavramların öğretiminde drama ve beyin fırtınası tekniklerini kullandıkları, özellikle görsellerden yararlandıkları ve günlük yaşamdan örneklerle konuları somutlaştırmaya çalıştıkları, çağdaş kuram ve yöntemlerden haberdar olmadıkları, yapılandırmacı yaklaşımla ilgili yüzeysel bilgilere sahip olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • AKSAN, D. (2005). Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Engin Yayınevi: Ankara.
  • BACANLI, H. (2002). Gelişim ve Öğrenme, Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • BANGUOĞLU, T. (1998). Türkçenin Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara.
  • BAŞKAN, Ö. (2003). Bildirişim, Multilingual Yayıncılık: İstanbul.
  • BİLGİN, M. (2002). Anlamdan Anlatıma Türkçemiz, Kültür Bakanlığı Yayınları: Ankara.
  • BULUT, M. (2013). “Türkçe Eğitimi ve Öğretiminde Dil ve Kültür Aktarımı Aracı Olarak Atasözleri ve Deyimlerin Önemi”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(13): 559-575.
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Anlam_bilimi Erişim Tarihi: 29.12.2014
  • http://www.sedl.org/reading/framework/elements.html Erişim Tarihi: 19.11.2010
  • http://www.universalteacher.org.uk/lang/semantics.html Erişim Tarihi: 19.11.2010
  • İŞCAN, A. (2009). “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin 2005 Türkçe Dersi Öğretim Programındaki Anlam Bilgisi İle İlgili Başarı Durumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Erzurum Örneklemi)”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • İŞCAN, A. (2011). “Anlam Bilgisi Konularının Öğretimi”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2): 503-522.
  • KARASAR, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi (16. Baskı). Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • KOMİSYON (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar), MEB Yayınları: Ankara.
  • KORKMAZ, Z. (1992). Gramer Terimleri Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara.
  • MELANLIOĞLU, D. (2013). “Ortaokul Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Alışkanlıkları: Nitel Bir Araştırma”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2): 266-284.
  • SAĞIR, M. (2002). İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • ŞEN, E., TURHAN, H. (2013). “Ortaokul Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma Kitaplarında Yer Alan Günlük Yaşama İlişkin Etkinlikler Üzerine Bir İnceleme”, International Journal of Language Academy, 1(1): 55-70.
  • YİĞİT, F. (2013). “6. Sınıf Öğrencilerinin Anlam Bilgisindeki Başarı Durumlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi: Rize Örneği”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1): 165-175.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem İşcan

Ahmet Turan Cımbız

Elvan Doğan Bu kişi benim

İsmail Hardal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2015
Kabul Tarihi 13 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İşcan, A., Cımbız, A. T., Doğan, E., Hardal, İ. (2015). Evaluating the Opinions of Teachers and Students about the Secondary School 6th Grades Semantics Subjects. International Journal of Turkish Education Sciences, 2015(4), 116-146.