Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Views of the Prospective Teachers at Social Sciences and Turkish Departments about School Experience I: Amasya University Case

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 77 - 89, 30.04.2017

Öz

The increase in the population had been the only important factor in the history of the human for a long time. Nowadays, besides the increase of the population at some rate, the quality of the population has become important. The societies of today look at the future with confidence with the education quality of their people and they compete with the other nations in the economical, social, political and cultural fields. Today, individuals should be aware of the century they live in and if they want to inherit a good future to the young generations, they should get a qualified education. The most important factor to raise qualified individuals is the qualifications of the teachers who educate them. Education faculties established to raise qualified teachers should be responsible to fulfill this task with the teacher formation, theoritical and practical courses. One of these active courses is the ''school experience'' course given to the prospective teachers during their education lives. The prospective teachers make observations in different schools and they have a chance to teach in these schools with the help of this course. Besides the theoritical field courses given in education faculties, teacher formation courses have great importance to raise qualified teachers for the future. In this study, it is aimed to describe the ideas of the prospective teachers attending to the Social Science and Turkish Language departments in Amasya Education faculty in 2015-2016 academic year about ''school experience'' course and to find solutions about the problems they face during the practices they realize in the schools. The sampling of the research is the students from Turkish Language and Social science departments. The data was obtained in three stages; at the first stage the personal knowled of the students were obtained, at the escond stage their ideas were got and at the last stage the problems they faced during their practices at schools. Frequency, percentage, mathematica mean, standard deviation and ki-square tests were used on the data obtained from the prospective teachers.

Kaynakça

  • Akdemir, A. S.(2013). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Programlarının Tarihçesi Ve Sorunları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 8/12 Fall 2013, p. 15-28, ANKARA-TURKEY
  • Akyüz, Y. (2001) Başlangıçtan 2001’e Türk Eğitim Tarihi. Genişletilmiş sekizinci basım. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Arseven, Ali D. (1994), Alan Araştırma Yöntemleri, Gül Yayınevi, Ankara.
  • Baskan, A. G. (2001) Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma. Ankara: Ritm İletişim Hizmetleri Ltd. Şti.
  • Berber, K., Özkan, H.H., ve Albayrak, M. (2005), Öğretmen adaylarının ilköğretim okullarında yaptıkları öğretmenlik uygulamasının yetişmelerindeki rolü, Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/168/index3-berber.htm, indirilme tarihi: 27 Kasım 2006.
  • Davran, E.(2006).İlköğretim kurumlarındaki öğretmenlik uygulamasının öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterliliklerini kazanmaları üzerindeki etkisi: Van İli.
  • Dursun, Ö. ve Kuzu, A. (2006). Öğretmenlik uygulaması dersinde karşılaşılan sorunların öğretmen adaylarının görüşleriyle değerlendirilerek çözüm önerilerinin belirlenmesi, 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Muğla Üniversitesi.
  • Güven İ. (2004). Sosyal bilgiler alan öğretmen adaylarının okul uygulamalarına yönelik görüşleri üzerine nitel bir çalışma, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,4(2),273-290.
  • Harmandar, M ve Diğerleri. (2000). Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesinde “Okul Deneyimi” uygulaması ve sonuçlarının değerlendirilmesi, Millî Eğitim Dergisi, Sayı 148. Ankara, 2000.
  • Hergüner, G., Arslan, S.,Dündar, H.(2002). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Okul Deneyimi Dersini Algılama Düzeyleri.Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11.
  • Karamustafaoğlu, O. ve Akdeniz, A. R. (2002). Fizik öğretmen adaylarının kazanmaları beklenen davranışları uygulama okullarında yansıtabilme olanakları, V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ-Ankara.
  • Karasar,N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Kiraz, E. (1997). In What Ways Do Student Teachers Contribute to Their Supervising Teachers Professional Development. Ph. D. Thesis, University of Southern California, USA.
  • Koç, G. (2000). Öğrenme faaliyetlerini planlarken öğrenciyi merkeze alma konusunda karşılaşılan güçlükler, Mesleki Eğitim Dergisi, 2(1), 17-30.
  • Kudu, M., Özbek, R. ve Bindak, R. (2006). Okul deneyimi I dersine ilişkin öğrenci algıları (Dicle Üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 99- 109.
  • Küçükahmet, L. (2002). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Nobel Yayınları, 4. Baskı, Ankara.
  • Mcmillan, J., H. & Schumacher S., (1984). Research in Education: A ConseptualIntroduction. Boston and Toronto: Little Brown and Company.
  • Oğuz, A. (2004). Okul deneyimi I dersinin öğretmen adayları üzerindeki etkileri, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11.
  • MEB (1998).Öğretmen adaylarının Milli Eitim Bakanlığı’na bağlı eğitim-öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına dönük yönerge(2). (1998). Ankara.
  • Rıza, E.T.ve Hamurcu, H.(2000). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8.
  • Sılay, İ. ve Gök, T. (2004). Öğretmen adaylarının uygulama okullarında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunları gidermek amacıyla hazırlanan öneriler üzerine bir çalışma, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/217 pdf adresinden 23.04.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Tang, S.Y. F. (2002). Challenge and support: the dynamics of student teacher’s professional learning in the field experience. Teacher and Teacher Education, 19, 483-498.
  • Üstüner, M. (2004). Geçmişten Günümüze Türk Eğitim Sisteminde Öğretmen Yetiştirme ve Günümüz Sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(7) http://web.inonu.edu.tr/~efdergi/arsiv/Ustuner.htm adresinden 18 Eylül 2013’te indirilmiştir.
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının Okul Deneyimi I dersine ilişkin görüşleri, İlköğretim-online, 3((2), 54-59, [online]: http://ilköğretim-online.org.tr
  • Yeşilyurt, E. ve Semerci, Ç. (2011). Uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri, Akademik Bakış Dergisi, 27.
  • Yıldırım, A. (1998). "Öğretmen Eğitiminde Eğitim Fakültesi-Uygulama Okulu İşbirliği: YÖK/Dünya Bankası Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Projesi", Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 140, s.5-11.
  • Yüksek Öğretim Kurumu-YÖK.(1998).YÖK Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi. Ankara.

Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi I Dersi Hakkındaki Görüşleri: Amasya Üniversitesi Örneği

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 77 - 89, 30.04.2017

Öz

İnsanlık tarihinin uzun bir döneminde toplumlar için salt nüfus artışı büyük önem taşımaktaydı. Günümüzde ise nüfusun belli bir oranda artmasının yanında, nüfusun nitelikleri daha büyük önem taşımaktadır. Günümüz toplumları sahip oldukları nüfusun eğitim kalitesi sayesinde geleceğe güvenle bakabilmekte, ekonomik, sosyal, siyasal ve kültürel alanlarda daha rekabet edebilir bir kimlik kazanabilmektedir. Günümüzde bireyin çağı doğru okuması, içinde yaşadığı topluma olabilmesi, gelecek kuşaklara daha üst düzey bir beşeri miras bırakabilmesi elbette aldığı eğitimle doğrudan bağlantılıdır. Nitelikli bireylerin yetişmesinde tereddütsüz en önemli aktör öğretmenlerdir.Öğretmen yetiştirmek üzere kurulan Eğitim fakültelerinde öğretmen adayları, uzmanlık birikimi yanında, nitelikli bir formasyon eğitimi de almakta, hem teorik, hem de uygulamalı süreci takiben daha donanımlı olarak eğitim ordusuna kazandırılmaktadırlar. Aktif eğitim-öğretim sürecinde mesleki formasyon kazandırmak adına verilen gerekli derslerden birisi de Okul Deneyimi dersleridir. Okul deneyimi dersiyle çeşitli eğitim kurumlarında gözlem yapan öğretmen adayları, Öğretmenlik Uygulaması dersiyle de aktif olarak öğretmenlik yapma imkanı bulmaktadırlar. Eğitim Fakültelerinde verilen alan eğitimi yanında gerek teorik, gerekse uygulamalı formasyon derslerinin öğretmen adaylarının yetişmesinde çok büyük bir önemi bulunmaktadır.Bu çalışmada Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 2015-2016 Eğitim-Öğretim döneminde Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Ana Bilim Dalı ve Türkçe Öğretmenliği Eğitimi Bölümünde okuyan öğrencilerin Okul Deneyimi I dersi hakkındaki görüşlerini ortaya koymak, sorunlara çareler bulmak amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği son sınıf öğrencileridir. Araştırmanın verileri öncelikle öğrencilerin kişisel bilgiler, daha sonra öğretmen adaylarının Okul Deneyimi I dersine görüşleri ve Okul Deneyimi I dersi uygulama sürecinde karşılaşılan zorluklar olmak üzere 3 bölümden oluşan veri toplama sürecinde elde edilmiştir. Öğretmen adaylarından toplanan veriler üzerinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma ve ki-kare testleri kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Akdemir, A. S.(2013). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Programlarının Tarihçesi Ve Sorunları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 8/12 Fall 2013, p. 15-28, ANKARA-TURKEY
  • Akyüz, Y. (2001) Başlangıçtan 2001’e Türk Eğitim Tarihi. Genişletilmiş sekizinci basım. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Arseven, Ali D. (1994), Alan Araştırma Yöntemleri, Gül Yayınevi, Ankara.
  • Baskan, A. G. (2001) Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma. Ankara: Ritm İletişim Hizmetleri Ltd. Şti.
  • Berber, K., Özkan, H.H., ve Albayrak, M. (2005), Öğretmen adaylarının ilköğretim okullarında yaptıkları öğretmenlik uygulamasının yetişmelerindeki rolü, Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/168/index3-berber.htm, indirilme tarihi: 27 Kasım 2006.
  • Davran, E.(2006).İlköğretim kurumlarındaki öğretmenlik uygulamasının öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterliliklerini kazanmaları üzerindeki etkisi: Van İli.
  • Dursun, Ö. ve Kuzu, A. (2006). Öğretmenlik uygulaması dersinde karşılaşılan sorunların öğretmen adaylarının görüşleriyle değerlendirilerek çözüm önerilerinin belirlenmesi, 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Muğla Üniversitesi.
  • Güven İ. (2004). Sosyal bilgiler alan öğretmen adaylarının okul uygulamalarına yönelik görüşleri üzerine nitel bir çalışma, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,4(2),273-290.
  • Harmandar, M ve Diğerleri. (2000). Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesinde “Okul Deneyimi” uygulaması ve sonuçlarının değerlendirilmesi, Millî Eğitim Dergisi, Sayı 148. Ankara, 2000.
  • Hergüner, G., Arslan, S.,Dündar, H.(2002). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Okul Deneyimi Dersini Algılama Düzeyleri.Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11.
  • Karamustafaoğlu, O. ve Akdeniz, A. R. (2002). Fizik öğretmen adaylarının kazanmaları beklenen davranışları uygulama okullarında yansıtabilme olanakları, V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ-Ankara.
  • Karasar,N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Kiraz, E. (1997). In What Ways Do Student Teachers Contribute to Their Supervising Teachers Professional Development. Ph. D. Thesis, University of Southern California, USA.
  • Koç, G. (2000). Öğrenme faaliyetlerini planlarken öğrenciyi merkeze alma konusunda karşılaşılan güçlükler, Mesleki Eğitim Dergisi, 2(1), 17-30.
  • Kudu, M., Özbek, R. ve Bindak, R. (2006). Okul deneyimi I dersine ilişkin öğrenci algıları (Dicle Üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 99- 109.
  • Küçükahmet, L. (2002). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Nobel Yayınları, 4. Baskı, Ankara.
  • Mcmillan, J., H. & Schumacher S., (1984). Research in Education: A ConseptualIntroduction. Boston and Toronto: Little Brown and Company.
  • Oğuz, A. (2004). Okul deneyimi I dersinin öğretmen adayları üzerindeki etkileri, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11.
  • MEB (1998).Öğretmen adaylarının Milli Eitim Bakanlığı’na bağlı eğitim-öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına dönük yönerge(2). (1998). Ankara.
  • Rıza, E.T.ve Hamurcu, H.(2000). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8.
  • Sılay, İ. ve Gök, T. (2004). Öğretmen adaylarının uygulama okullarında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunları gidermek amacıyla hazırlanan öneriler üzerine bir çalışma, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/217 pdf adresinden 23.04.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Tang, S.Y. F. (2002). Challenge and support: the dynamics of student teacher’s professional learning in the field experience. Teacher and Teacher Education, 19, 483-498.
  • Üstüner, M. (2004). Geçmişten Günümüze Türk Eğitim Sisteminde Öğretmen Yetiştirme ve Günümüz Sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(7) http://web.inonu.edu.tr/~efdergi/arsiv/Ustuner.htm adresinden 18 Eylül 2013’te indirilmiştir.
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının Okul Deneyimi I dersine ilişkin görüşleri, İlköğretim-online, 3((2), 54-59, [online]: http://ilköğretim-online.org.tr
  • Yeşilyurt, E. ve Semerci, Ç. (2011). Uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri, Akademik Bakış Dergisi, 27.
  • Yıldırım, A. (1998). "Öğretmen Eğitiminde Eğitim Fakültesi-Uygulama Okulu İşbirliği: YÖK/Dünya Bankası Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Projesi", Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 140, s.5-11.
  • Yüksek Öğretim Kurumu-YÖK.(1998).YÖK Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi. Ankara.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asım Çoban

Turgut İleri

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 22 Şubat 2017
Kabul Tarihi 30 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Çoban, A., & İleri, T. (2017). Views of the Prospective Teachers at Social Sciences and Turkish Departments about School Experience I: Amasya University Case. International Journal of Turkish Education Sciences, 2017(8), 77-89.