Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ MÜLTECİLERE YAPILAN EĞİTİM YARDIMLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, Cilt: 2019 Sayı: 12, 62 - 76, 30.04.2019
https://doi.org/10.46778/goputeb.510400

Öz

Farklı kültürden gelen insanlara en temel haklarından biri olan eğitim
hakkının nasıl sağlanacağı, bu konuda ne tür eğitim yardımlarının yapılacağı
göç olgusuyla yüzleşen ülkelerin ortak sorunlarından biridir. Mültecilere
eğitim hakkının verilebilmesi için gerekli en temel öğe öğretmendir. Günümüz
şartlarında öğretmenlerden değişikliklere uyum sağlaması farklılıklara duyarlı
olması her şeyden önce eğitimin hakkının öneminin farkında olmaları
beklenmektedir. Bu nedenle göçle birlikte Türkiye’ye gelen mültecilere yapılan
eğitim yardımlarıyla ilgili öğretmen adaylarının görüşlerin ortaya
çıkarılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı öncelikli
olarak mültecilere yapılan eğitim yardımlarına ilişkin bir ölçek geliştirmek ve
daha sonra öğretmen adaylarının mültecilere yapılan eğitim yardımlarına ilişkin
görüşlerini ortaya çıkartmıştır.. Araştırmada betimsel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi örnekleme ile seçilmiş
371 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek
amacıyla araştırmacılar tarafından “Mültecilere Yapılan Eğitim Yardımları
Ölçeği” geliştirilmiştir. Ölçek geliştirme aşamasında verilerin analizinde
doğrulayıcı faktör analizi (DFA), Cronbach alfa katsayısı ve açımlayıcı faktör
analizi (AFA),  kullanılacaktır.
Verilerin analizinde betimsel istatistikler, aritmetik ortalama ve standart
sapma t testi, ANOVA ve Kruskall Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma
bulgularına göre katılımcıların görüşleri arasında cinsiyet ve baba eğitim
durumu değişkenlerine göre anlamlı fark yoktur. Ancak, anne eğitim durumu ve
ailenin yaşadığı bölge değişkenleri katılımcıların görüşleri arasında anlamlı
bir fark yaratmaktadır

Kaynakça

  • AFAD (2016). Suriye Afet Raporu, 22.11.2016 tarihinde https://www.afad.gov.tr/tr/2372/Afet-Raporu-Suriye adresinden indirilmiştir.
  • AFAD (2013). Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacılar Saha Araştırması Sonuçları, 22.11.2016 tarihinde https://www.afad.gov.tr/upload/Node/2376/files/60-2013123015491-syrian-refugees-in-turkey-2013_baski_30_12_2013_tr.pdf adresinden indirilmiştir.
  • Akıncı, B., Nergiz,A. ve Gedik, E. (2015). Uyum Süreci Üzerine Bir Değerlendirme: Göç ve Toplumsal Kabul, Göç Araştırmaları Dergisi, 1,2, 58- 83.
  • Aydın, H. ve Kaya, Y. (2017). The educational needs of and barriers faced by Syrian refugee students in Turkey: a qualitative case study, Intercultural Education, 28(5), 456-473. DOI:10.1080/14675986.2017.1336373
  • Brown, T.A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research, New York: GuilfordPress.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi, Ankara : Pegem A Yayıncılık.
  • Ceyhan, M. A. ve Koçbaş, D. (2011). Göç ve çok dillilik bağlamında okullarda okuryazarlık edinimi. LAS projesi Türkiye raporu, İstanbul. 06.11.2018 tarihinde https://www.unipotsdam.de/fileadmin01/projects/daf/LAS_AyanCeyhan_Ko%C3%A7bas.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Coşkun, İ. ve Emin, M. N. (2016), Türkiye’deki Suriyelilerin Eğitiminde Yol Haritası: Fırsatlar ve Zorluklar, SETA, Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı, İstanbul.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye'deki Suriyeli çocukların eğitimi temel eğitim politikaları, http://file.setav.org/Files/Pdf/20160309195808_turkiyedeki-suriyeli-cocuklarin-egitimi-pdf.pdf. 01.12.2018 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Ferris, E. ve Winthrop, R. (2010). Education and displacement: Assessing conditions for refugees and internally displaced persons affected by conflict. UNESCO
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis, Oxford University Pres.
  • İstanbul Bilgi Üniversitesi. (2015). Suriyeli Mülteci Çocukların Türkiye Devlet Okullarındaki Durumu Politika veUygulama Önerileri. http://www.cocukcalismalari.org/wp-content/uploads/2015/09/Suriyeli-Cocuklar-Egitim-Sistemi-Politika-Notu.pdf 01.12.2018 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Kardeş, S. ve Akman, B. (2018). Suriyeli Mültecilerin Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri, İlköğretim Online, 17,3, 1224-1237.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling(2 nd. Ed.) New York : The Guilford Pres.
  • Kutlu, Z. (2015). Bekleme odasından oturma odasına Suriyeli mültecilere yönelik çalışmalar yürüten sivil toplum kuruluşlarına dair kısa bir değerlendirme. Anadolu
  • Kültür & Açık Toplum Vakfı, http://www.aciktoplumvakfi.org.tr/ medya/02062015beklemeodasi.pdf, e.t. 30.01.2016
  • MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü (2014). Yabancılara yönelik eğitim-öğretim hizmetleri genelgesi (2014/21). 14 Nisan 2016 tarihinde http://antalya.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_10/02015212_yabanc.pdf adresinden ulaĢılmıĢtır.
  • Midttun, E. K. (2006). Education and emergencies. Journal of Education for International Development, 2(1),1-6.
  • Munro B. H. (2005). Statistical Methods For Health Care Research. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; p.351-76.
  • Nayir, F. (2017). Problems and suggested solutions during refugee education process. In Innovation and Global Issues in Social Sciences Congress publications(pp. 120-122).27-29 April 2017
  • Özer, Y.Y., Komşuoğlu, A. ve Ateşok, Z.Ö. (2016). Türkiye’deki suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4, 37, 34-42
  • Raykov, T., & Marcoulides, G.A. (2006). A first course in structural equation modeling, (2nd ed.). Mahlah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Seydi, A.R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik İzlediği Politikalar, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Sayı: 31, ss.267-305.
  • Sinclair, M. (2007). Education in emergencies: Commonwealth education partnerships 2007. Nexus Strategic Partnerships, 52-56.
  • Taşkın, P. ve Erdemli, Ö. (2018). Education for Syrian Refugees: Problems Faced by Teachers in Turkey, Eurasian Journal of Educational Research, 75, 155-178
  • The UN Refugee Agency (2014), http://www.unhcr.org.tr/?content=28&page=29
  • Ullman, B.J. (2007). Structural equation model, Using multivariate analysis (Tabachnick, B.G, ve Fidel, L.S.), USA : Pearson Education Inc.
  • UNICEF (2016). Türkiye’deki Suriyeli mülteciler bilgi notu,, 22.11.2016 tarihinde http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/T%C3%BCrkiyedeki%20Suriyeli%20%C3%87ocuklar_Bilgi%2 0Notu%20Subat%202016_3.pdf, adresinden indirilmiştir
  • Ülkemize Sığınan Suriye Vatandaşlarının Barındıkları Çadırkentler Hakkında İnceleme Raporu (2012). 22.11.2016 tarihinde https://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/docs/2012/raporlar/28_02_2012_1.pdf adresinden indirilmiştir.
  • Yavuz, Ö. Ve Mızrak,S. (2016). Acil Durumlarda Okul Çağındaki Çocukların Eğitimi: Türkiye’deki Suriyeli Mülteciler Örneği, Göç Dergisi, 3,2, 175- 199.www.tdk.gov.tr 23.11.2016 tarihinde indirilmiştir.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Nayır 0000-0002-9313-4942

Saadet Kuru Cetin 0000-0003-4847-5796

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2019
Kabul Tarihi 15 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2019 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Nayır, F., & Kuru Cetin, S. (2019). ÖĞRETMEN ADAYLARININ MÜLTECİLERE YAPILAN EĞİTİM YARDIMLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. International Journal of Turkish Education Sciences, 2019(12), 62-76. https://doi.org/10.46778/goputeb.510400