BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF THE PROBLEMS FACED BY TEACHERS AND STUDENTS IN SCIENCE AND ART CENTERS

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 254 - 265, 17.06.2014

Öz

ABSTRACT Science and Art Centers are the places in which students who have IQ score above 130 and high level of performance in leadership, intelligence capacity, creativity, art or specific academic areas than their peers are educated outside the school time. Although there are many difficulties faced by teachers and students in these centers. The researches on problems existed in these centers are very limited. Therefore, the purpose of this research is the evaluation of problems faced by teachers and students in science and arts centers. The method used in this research is semi-structured interview which is one of the qualitative research methods. The study group is composed of 31 teachers and 65 students who took part in in the National Children's Congress held in the University of Necmettin Erbakan, Ahmet Keleşoğlu Education Faculty in June of 2012 in Konya. According to the findings; the enrichment method used for gifted students’ education is not sufficient to meet their educational needs due to lack of resources and materials, teachers’ anixiety levels working temporarily in this schools are high because of having lack of knowledge and the number of teachers’ appointed to Science and Art Centers was insufficient. According to the students’ views, difficulties in scheduling programme, peer adjustment prblems and physical settings were found to be inadequate.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Coşkun, Ö., Özel, O., İnan, R., Demir, A.,Yüksel, D., Köksal, M.K. ve Öner, N. (2009). Dünya, Üstün Yeteneklilerin Öğretmenlerini Nasıl Yetiştiriyor? Üstün Yetenekli Çocuklar II. Ulusal Kongresi Yeni Açılımlar, 25–27 Mart, Eskişehir.
  • Gökdere, M. ve Çepni, S. (2003). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Fen Öğretmenlerinin Eğitimine Yönelik Bir Model Önerisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 18, 147-156.
  • Gür, Ç. (2011). Üstün Yetenekli Çocukların Karşılaştığı Sosyal ve Duygusal Problemler ve Bu Problemlerin Çözümüne İlişkin Öneriler: Arkadaş Edinme Sorunu, Alay Edilme, Anksiyete-Endişeler ve Aşırı Mükemmeliyetçilik Üzerine Bir Çalışma. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27–29 April, 2011, Antalya, Turkey.
  • Kaya, N. G. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 115-122.
  • Kuş, E. (2009). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Millî Eğitim Bakanlığı Bilim Sanat Merkezi Yönergesi (2012). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2593_0.html (Erişim Tarihi: 29.04.2014).
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Özel Yetenekli Bireylere Yönelik Çerçeve Eğitim Programı Taslağı, (2014). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_01/27021830_ereveprogramtasla.pdf (Erişim Tarihi: 29.04.2014).
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, (2012). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26184_0.html (Erişim Tarihi:28.04.2014). Millî Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü, Bilim ve Sanat Merkezlerine Öğretmen Başvuru ve Atama Kılavuzu, 2010–1.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü, Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi, Tebliğler Dergisi, Şubat, 2007/2593.
  • Okur, A., ve Özsoy, Y. (2013). Üstün Zekâlı Öğrencilerin Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Bartın Bilsem Örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 254- 264.
  • Olszewski-Kubilius, P., Lee, S. Y., ve Thomson, D. (2014). Family Environment and Social Development in Gifted Students. Gifted Child Quarterly, 0016986214526430.
  • Öğülmüş, K., Yıldırım, N. ve Aslan, G. (2013). Analysis of the Issues Faced by the Substitute Teachers and an Evaluation of the Practice of Substitute Teaching from the Perspective of School Administrators. Elementary Education Online, 12(4), 1086-1099.
  • Sarı, H. (2003). Eğitime Yeni Bakışlar. Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimlerinde Uygulanabilecek Modeller. Nisan 2003 (1. Baskı), 59, Ankara, Mikro Yayıncılık.
  • Sarı, H. (2013). Türkiye’de Üstün Yetenekli Çocukların Eğitim Gördüğü Bilim ve Sanat Merkezleri için Öneriler-Editöre Mektup. Journal of Gifted Education Research, 1(2), 146-149.
  • Sıcak, A., ve Akkaş, E. (2013). Üstün Yetenekli Öğrenciler için Bilim ve Sanat Merkezlerine (BİLSEM) Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Journal of Gifted Education Research, 1(2), 136-145.
  • Stenberg, R.J. ve Zhang, L. (1995). ‘What do We Mean by Giftednees? A Pentagona Implicit Theory. Gifted Child Quaterly, 39, 88–94.
  • Tereci, H., Aydın, M., ve Orbay, M. (2008). Bilim ve Sanat Merkezlerine Devam Eden Öğrencilerin Fen Tutumlarının İncelenmesi: Amasya Bilsem Örneği. Üstün Zekalı ve Yetenekli Çocuklar Kongresi, 16-17 Mayıs 2008, Ankara
  • Üzeyir, U. ve Yaman, Y. (2010). Üstün Zekâlı/Yetenekli Çocuklar ve İletişim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 28 (Temmuz 2010/II), 213–223.
  • Vogl, K. ve Preckel, F. (2014). Full-Time Ability Grouping of Gifted Students Impacts on Social Self-Concept and School-Related Attitudes. Gifted Child Quarterly, 58(1), 51-68.

BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDEKİ ( BİLSEM ) KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 254 - 265, 17.06.2014

Öz

ÖZET Bilim ve Sanat Merkezleri; zekâ, yaratıcılık, sanat, liderlik kapasitesi veya özel akademik alanlarda yaşıtlarına göre yüksek düzeyde performans gösterdiği uzmanlar tarafından belirlenen IQ puanı 130 ve üzerinde olan öğrencilerin okul saatleri dışında faaliyet gösterdikleri yerlerdir. Ülkemizde 66 farklı yerde kurulu olmasına rağmen işlevsel olarak sorumluluklarını amacına göre yerine getirmedikleri görülmektedir. Dolayısıyla, bu araştırmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) karşılaşılan sorunların öğretmen ve öğrenci görüşleri açısından değerlendirilmesidir. Bu araştırma da kullanılan yöntem, nitel araştırma yöntemlerinden ‘Yarı Yapılandırılmış Görüşme Yöntemidir’. Araştırmanın çalışma grubu ise 2012 yılı Haziran ayında Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde gerçekleştirilen 1. Ulusal Çocuk Kongresi’ne katılımcı olarak gelen 31 öğretmen ve 65 öğrenciden oluşmuştur. Araştırma bulgularına göre, ortaya çıkan sorunlar sırasıyla; üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde kullanılan zenginleştirme yönteminin kaynak ve materyal yetersizliği nedeniyle öğrencilerin eğitsel gereksinimlerini karşılamakta yetersiz olduğu, görevlendirme olarak çalışan öğretmenlerin uygulanan programla ilgili bilgi yetersizliklerinden dolayı kaygı düzeylerinin yüksek olduğu, BİLSEM’lere atanan öğretmenlerin nicel olarak çok yetersiz olduğu görülmüştür. Öğrenci görüşlerine göre ortaya çıkan sorunlar sırasıyla; zamanlama konusunda güçlükler yaşanması, normal eğitim aldıkları okullarında akranlarla uyum problemi yaşamaları ve fiziki şartların yetersiz olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Coşkun, Ö., Özel, O., İnan, R., Demir, A.,Yüksel, D., Köksal, M.K. ve Öner, N. (2009). Dünya, Üstün Yeteneklilerin Öğretmenlerini Nasıl Yetiştiriyor? Üstün Yetenekli Çocuklar II. Ulusal Kongresi Yeni Açılımlar, 25–27 Mart, Eskişehir.
  • Gökdere, M. ve Çepni, S. (2003). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Fen Öğretmenlerinin Eğitimine Yönelik Bir Model Önerisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 18, 147-156.
  • Gür, Ç. (2011). Üstün Yetenekli Çocukların Karşılaştığı Sosyal ve Duygusal Problemler ve Bu Problemlerin Çözümüne İlişkin Öneriler: Arkadaş Edinme Sorunu, Alay Edilme, Anksiyete-Endişeler ve Aşırı Mükemmeliyetçilik Üzerine Bir Çalışma. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27–29 April, 2011, Antalya, Turkey.
  • Kaya, N. G. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 115-122.
  • Kuş, E. (2009). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Millî Eğitim Bakanlığı Bilim Sanat Merkezi Yönergesi (2012). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2593_0.html (Erişim Tarihi: 29.04.2014).
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Özel Yetenekli Bireylere Yönelik Çerçeve Eğitim Programı Taslağı, (2014). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_01/27021830_ereveprogramtasla.pdf (Erişim Tarihi: 29.04.2014).
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, (2012). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26184_0.html (Erişim Tarihi:28.04.2014). Millî Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü, Bilim ve Sanat Merkezlerine Öğretmen Başvuru ve Atama Kılavuzu, 2010–1.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü, Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi, Tebliğler Dergisi, Şubat, 2007/2593.
  • Okur, A., ve Özsoy, Y. (2013). Üstün Zekâlı Öğrencilerin Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Bartın Bilsem Örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 254- 264.
  • Olszewski-Kubilius, P., Lee, S. Y., ve Thomson, D. (2014). Family Environment and Social Development in Gifted Students. Gifted Child Quarterly, 0016986214526430.
  • Öğülmüş, K., Yıldırım, N. ve Aslan, G. (2013). Analysis of the Issues Faced by the Substitute Teachers and an Evaluation of the Practice of Substitute Teaching from the Perspective of School Administrators. Elementary Education Online, 12(4), 1086-1099.
  • Sarı, H. (2003). Eğitime Yeni Bakışlar. Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimlerinde Uygulanabilecek Modeller. Nisan 2003 (1. Baskı), 59, Ankara, Mikro Yayıncılık.
  • Sarı, H. (2013). Türkiye’de Üstün Yetenekli Çocukların Eğitim Gördüğü Bilim ve Sanat Merkezleri için Öneriler-Editöre Mektup. Journal of Gifted Education Research, 1(2), 146-149.
  • Sıcak, A., ve Akkaş, E. (2013). Üstün Yetenekli Öğrenciler için Bilim ve Sanat Merkezlerine (BİLSEM) Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Journal of Gifted Education Research, 1(2), 136-145.
  • Stenberg, R.J. ve Zhang, L. (1995). ‘What do We Mean by Giftednees? A Pentagona Implicit Theory. Gifted Child Quaterly, 39, 88–94.
  • Tereci, H., Aydın, M., ve Orbay, M. (2008). Bilim ve Sanat Merkezlerine Devam Eden Öğrencilerin Fen Tutumlarının İncelenmesi: Amasya Bilsem Örneği. Üstün Zekalı ve Yetenekli Çocuklar Kongresi, 16-17 Mayıs 2008, Ankara
  • Üzeyir, U. ve Yaman, Y. (2010). Üstün Zekâlı/Yetenekli Çocuklar ve İletişim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 28 (Temmuz 2010/II), 213–223.
  • Vogl, K. ve Preckel, F. (2014). Full-Time Ability Grouping of Gifted Students Impacts on Social Self-Concept and School-Related Attitudes. Gifted Child Quarterly, 58(1), 51-68.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kürşat Öğülmüş

Doç. Dr. Hakan Sarı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öğülmüş, K., & Sarı, D. D. H. (2014). BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDEKİ ( BİLSEM ) KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. International Journal of Turkish Education Sciences, 2014(2), 254-265.