Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Matematik Öğretiminde Bireysel ve Sınıf Tabanlı Dijital Teknoloji Kullanımının Etkililiği: Bir Meta-Analiz Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 19, 288 - 302, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1083099

Öz

İlkokul matematik öğretiminde dijital teknolojinin bireysel ve sınıf tabanlı olarak kullanımıyla sıklıkla karşılaşılmaktadır. Dijital teknolojinin bu iki farklı kullanımının etkililiği hakkında belirli bir kanıya varılamamıştır. Bu bağlamda araştırmada, ilkokul matematik öğretiminde bireysel ve sınıf tabanlı dijital teknoloji kullanımının akademik başarı üzerindeki etkilerini karşılaştırmak amaçlanmıştır. Araştırmada meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada seçilen veri tabanlarından ulaşılan ve dâhil edilme ölçütlerini sağlayan 18 çalışma incelenmiştir. Bu çalışmalardan 23 etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Araştırmaya sadece Türkiye’de gerçekleştirilen çalışmalar dâhil edilmiştir. Belirlenen araştırmalara ait veriler, oluşturulan bir kodlama formu yardımıyla kodlanmıştır. Araştırmanın verileri rastgele etkiler modeline göre ve Hedges’ g katsayısı temelinde hesaplanmıştır. Araştırmanın verilerinin analizi Comprehensive Meta-Analysis programı ile yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre ilkokul matematik öğretiminde akademik başarı üzerinde bireysel dijital teknoloji kullanımının etki büyüklüğü g=1.725, sınıf tabanlı dijital teknoloji kullanımının etki büyüklüğü ise g=1.613’tür. Bulgulara göre ilkokul matematik öğretiminde akademik başarının artırılmasında hem bireysel hem de sınıf tabanlı dijital teknoloji kullanımının çok yüksek düzeyde etkiye sahip olduğu söylenebilir. Etki büyüklükleri arasındaki fark çok az olsa da akademik başarının artırılmasında bireysel dijital teknoloji kullanımının sınıf tabanlı dijital teknoloji kullanımdan daha etkili olduğu görülmektedir. Elde edilen bulgular ışığında ilkokul matematik öğretiminde akademik başarının artırılmasında bireysel ya da sınıf tabanlı dijital araç kullanımı önerilebilir.

Kaynakça

  • Akar, H. (2020). The effect of smart board use on academic achievement: A meta-analytical and thematic study. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 8(3), 261-273.
  • Akar, H. ve Çelik, O. T. (2020). Akıllı tahta kullanımının kalıcılığa ve derse yönelik tutuma etkisi. Ekev Akademi Dergisi, (81), 171-188. doi: 10.17753/Ekev1337
  • Akçay, A. O., Karahan, E. ve Bozan, M. (2021). The effect of using technology in primary school math teaching on students’ academic achievement: A meta-analysis study. FIRE: Forum for International Research in Education, 7(2), 1-21. DOI: 10.32865/fire202172231
  • Akgün, M. ve Akgün, İ. H. (2020). The effect of digital stories on academic achievement: a meta-analysis. Journal of Education and Learning, 9(6), 71-83.
  • Akman, E. (2019). İlkokul matematik dersi kesirler konusunda geliştirilen sanal gerçeklik uygulamasının farklı değişkenler açısından etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Alabdulaziz, M. S. (2021). COVID-19 and the use of digital technology in mathematics education. Education and Information Technologies, 26, 7609–7633. DOI: 10.1007/s10639-021-10602-3
  • Altınpulluk, H. (2021). Video oyunların eğitim araştırmalarında kullanımı: Bir sistematik tarama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 185-212.
  • Altıok, S. (2020). Artırılmış gerçeklik destekli simetri öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkileri ve öğrenci görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 177-200. DOI: 10.17943/etku.622871
  • Anıl, Ö., Batdı, V. ve Küçüközer, H. (2018). The effect of computer-supported education on student attitudes: A meta-analytical comparison for the period 2005-2015. Educational Sciences: Theory & Practice, 18, 5–22. DOI: 10.12738/estp.2018.1.0285
  • Ayaz, M. F., Şekerci, H. ve Oral, B. (2016). Öğretim teknolojileri kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 35-54.
  • Baki, A. ve Gürsoy, K. (2020). The effect of computer-assisted mathematics teaching on academic achievement in mathematics course: A meta-analysis study. Turkish Journal of Mathematics Education, 1(1),31-56.
  • Batdı, V. ve Anıl, Ö. (2021). Bilgisayar destekli eğitimle öğrenme: Bir meta-tematik analiz. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 23(1), 111-127. doi: 10.25092/baunfbed.842078
  • Batdı, V. ve Talan, T. (2019). Augmented reality applications: A meta-analysis and thematic analysis. Turkish Journal of Education, 8(4), 276−297. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/841711 adresinden erişilmiştir.
  • Baysan, E., Bayra, E. ve Demirkan, Ö. (2018). Teknoloji destekli işbirliğine dayalı eğitim ortamları araştırmalarına ilişkin içerik analizi (2010-2015). Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (35), 1-21.
  • Bolat, Y. İ. ve Göksu, İ. (2020). Teknoloji kullanımı Türkiye'de öğrencilerin akademik başarılarını etkiliyor mu? bir meta-analiz çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 138-176. DOI: 10.17943/etku.614505
  • Borenstein, M. ve Higgins, J. P. (2013). Meta-analysis and subgroups. Prevention Science, 14, 134–143. DOI: 10.1007/s11121-013-0377-7
  • Cantürk Günhan, B. ve Açan, H. (2016). Dinamik geometri yazılımı kullanımının geometri başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 1-23.
  • Clark-Wilson, A., Robutti, O. ve Thomas, M. (2020). Teaching with digital technology. ZDM Mathematics Education, 52, 1223–1242. DOI:10.1007/s11858-020-01196-0
  • Çakıcı, L. (2018). Dijital öykü temelli matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarı motivasyon ve matematik etkinliklerine yönelik tutumları üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Çavuş, H. ve Deniz, S. (2022). The effect of technology assisted teaching on success in mathematics and geometry: A meta-analysis study. Participatory Educational Research (PER), 9(2), 358-397. DOI: 10.17275/per.22.45.9.2
  • Çiloğlu, T., Yılmaz, Ö., Yılmaz, A. ve Karaoğlan Yılmaz, F. G. (2021). Eğitimde artırılmış gerçeklik konulu makalelerin incelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 147-158.
  • Çoruk, H. (2015). Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve kaygılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Das, K. (2019). Role of ICT for better mathematics teaching. Shanlax International Journal of Education, 7(4), 19-28.
  • Demir, S. (2013). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin (BDMÖ) akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Demir, S. ve Başol, G. (2014). Effectiveness of computer-assisted mathematics education (came) over academic achievement: A meta-analysis study. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(5), 2026-2035.
  • Deniz, S. (2019). Teknoloji destekli öğretimin matematik ve geometri alanlarında başarı ve tutuma etkisi üzerine bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Dikmen, M. ve Bahadır, F. (2021). Artırılmış gerçekliğin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin meta analizi. Ekev Akademi Dergisi, (85), 283- 310. DOI: 10.17753/Ekev1823
  • Dikmen, M. ve Tuncer, M. (2018). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin meta-analizi: Son 10 yılda yapılan çalışmaların incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 9(1), 97-121. DOI: 10.16949/turkbilmat.334733
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dinçer, S. (2015). Türkiye’de yapılan bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi ve diğer ülkelerle karşılaştırılması: bir meta-analiz çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 12(1), 99-118.
  • Dinçer, S. ve Doğanay, A. (2016). Bilgisayar destekli öğretimde eğitsel arayüzlerin kullanımı: Bir sentez çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 83-99.
  • Donmuş Kaya, V. ve Eroğlu, M. (2021). Türkiye’de teknoloji ile ilgili yapılmış eğitim programları ve öğretim lisansüstü tezlerin teknoloji ve araştırma eğilimleri: 2015-2020 dönemi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 772-807. DOI: 10.33437/ksusbd.802860
  • Efendioğlu, A. (2006). Anlamlı öğrenme kuramına dayalı olarak hazırlanan bilgisayar destekli geometri programının ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ersoy, M. ve Gürgen, L. (2021). Eğitim teknolojileri ile ilgili yayımlanan makalelerin incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12 (2), 1-16. DOI:10.19160/e-ijer.927830
  • Eser, M. T., Yurtçu, M. ve Aksu, G. (2020). R programlama dili ve Jamovi ile meta analiz uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gökdaş, I. ve Gürsoy, S. (2018). İlkokullarda dönüştürülmüş sınıf modelinin matematik dersindeki akademik basarı ve motivasyona etkisi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 159-174. DOI: 10.29329/mjer.2018.172.9
  • Gündüz, S. ve Kutluca, T. (2019). Matematik ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi üzerine bir meta-analiz çalışması. Journal of Computer and Education Research, 7 (13), 183-204. DOI: 10.18009/jcer.533986
  • Gür, D. ve Bulut-Özek, M. (2021). Mobil öğrenmenin öğrencilerin akademik başarısı, motivasyonu ve tutumları üzerine etkisi: Bir meta analiz çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 1-15. DOI: 10.24315/tred.581539
  • Güzeller, C. O. ve Üstünel, F. (2016). Mobil öğrenmenin öğrenci başarısına etkisi: Bir meta analiz çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 528-561.
  • Hadlington, L. ve Scase, M. O. (2018). End-user frustrations and failures in digital technology: Exploring the role of fear of missing out, internet addiction and personality. Heliyon, 4(11), 1-18. DOI: 10.1016/j.heliyon.2018.e00872
  • Hoyles, C. (2018) Transforming the mathematical practices of learners and teachers through digital technology. Research in Mathematics Education, 20(3), 209-228. DOI: 10.1080/14794802.2018.1484799
  • Hava, K. (2012). Eğitsel bilgisayar oyunu tasarlama yönteminin, ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ipek, J. ve Yaman, U. (2021). An application example for the teaching fractions with the developed digital fraction transparency material. Education Quarterly Reviews, 4(2), 249-263. DOI: 10.31014/aior.1993.04.02.214
  • İçten, T. ve Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 401-415. DOI:10.17671/gazibtd.290253
  • Kanadlı, S. (2021). Sosyal bilimlerde teoriden uygulamaya araştırma sentezi nicel, nitel ve karma yöntemler (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karabay, F. H. (2020). Matematiksel problem çözmede mobil uygulamalarla yapı iskelesi ve ipucu kullanımının ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilişsel yüklerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yozgat Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yozgat.
  • Karagöl, İ. ve Esen, E. (2019). Ters-yüz edilmiş öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 708-727. DOI: 10.16986/HUJE.2018046755
  • Kavaklı, A. ve Yakın, İ. (2019). Mobil öğrenme: 2015 – 2019 çalışmalarına yönelik bir içerik analizi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 251-268.
  • Kaya, A. ve Öçal, M. F. (2018). Geogebra’nın öğrencilerin matematikteki akademik başarılarına etkisi üzerine bir meta-analiz. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 12(2), 31-59. DOI: 10.17522/balikesirnef.505918
  • Kazu, İ. Y. ve Kurtoğlu Yalçın, C. (2022). Investigation of the effectiveness of hybrid learning on academic achievement: A meta-analysis study. International Journal of Progressive Education, 18(1) 249-265.
  • Kutluca, T., Hacıömeroğlu, G. ve Gündüz, S. (2016). Türkiye’de bilgisayar destekli matematik öğretimini temel alan çalışmaların değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1253-1272.
  • Küçük Avcı, Ş. (2018). Üç boyutlu sanal ortamlar ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrenme başarısı üzerindeki etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Küçük Avcı, Ş., Çoklar, A. N. ve İstanbullu, A. (2019). Üç boyutlu sanal ortamlar ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrenme başarısı üzerindeki etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 44(198), 149-182. DOI: 10.15390/EB.2019.7969
  • Maas, C. J. M., Hox, J. J. ve Lensvelt Mulders, G. J. L. M. (2004). Longitudinal meta-analysis. Quality ve Quantity, 38, 381–389.
  • Marshall, D. (2012). High school students’ use of digital technology as a predictor of measures of academic progress. Educational Measurement and Evaluation Review, 3, 87-99.
  • Orhan, A. (2019). The effect of flipped learning on students’ academic achievement: A meta-analysis study. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(1), 368-396.
  • Özçakır Sümen, Ö. (2013). Geogebra yazılımı ile simetri konusunun öğretiminin matematik başarısı ve kaygısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Özdoğan, E. (2008). İşbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim 4. sınıf matematik öğretiminde öğrenci tutum ve başarısına etkisi: Bilgisayar destekli işbirlikli öğrenme ve küme destekli bireyselleştirme tekniği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özerbaş, M. A. ve Yalçınkaya, M. (2018). Çoklu ortam kullanımının akademik başarı ve motivasyona etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi/JRES, 5(2), 1-21.
  • Özler, A. (2020). Tersyüz sınıf modeli ile desteklenmiş tam öğrenme yaklaşımının matematik dersindeki akademik başarıya ve öz düzenleme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Özdemir, F., Aslaner, R. ve Açıkgül, K. (2020). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin öğrencilerin matematik tutumuna etkisi: Bir meta-analiz çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(13), 18-40. DOI: 10.29129/inujgse.543534
  • Öztop, F. (2022). İlkokul matematik öğretiminde dijital ve dijital olmayan oyun kullanımının etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. International Primary Education Research Journal, 6(1), 65-80.
  • Palavan, Ö. ve Sunğur, B. (2017). A meta-analysis study on the effect of computer-aided teaching on the academic success of primary school students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(2), 603-638.
  • Pehlivan, S. (2018). İlköğretim öğrencilerinin web tabanlı matematik materyallerini kullanmalarının akademik başarıya etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Saraç, H. (2017). Türk eğitim sisteminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisi: meta analiz çalışması. Turkish Studies, 12(4), 445-470. DOI: 10.7827/TurkishStudies.11288
  • Sawilowsky, S. S. (2009). New effect size rules of thumb. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 8(2), 597-599.
  • Säljö, R. (2010). Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of learning. Journal of Computer Assisted Learning, 26(1), 53–64. DOI: 10.1111/j.1365-2729.2009.00341.x
  • Şahin, N. (2021). Dijital hikâye uygulamalarının öğrencilerin motivasyonları üzerindeki etkisinin bazı moderatör değişkenler açısından incelenmesi: Meta analiz çalışması. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (46), 119-138. DOI: 10.21497/sefad.1033057
  • Şen, S. ve Yıldırım, İ. (2020). CMA ile meta-analiz uygulamaları. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Şimşek, N. ve Yaşar, A. (2019). GeoGebra ile ilgili lisansüstü tezlerin tematik ve yöntemsel eğilimleri: Bir içerik analizi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 290-313.
  • Tabuk, M. (2019). Lisansüstü tezlerde bilgisayar destekli matematik öğretimi uygulamaları: Meta-sentez çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 656-677. DOI: 10.30831/akukeg.433539
  • Tataroğlu Taşdan, B. (2021). Türkiye’de matematik eğitiminde akıllı tahta kullanımını inceleyen araştırmaların betimsel içerik analizi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 724-743.
  • Toptaş, V. ve Öztop, F. (2019). Matematik öğretiminde dijital teknoloji kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. 2. Uluslararası Temel Eğitim Kongresi Tam Metin Bildiri Kitabı içinde (s. 1075-1085). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Tutak, T. (2008). Somut nesneler ve dinamik geometri yazılımı kullanımının öğrencilerin bilişsel öğrenmelerine, tutumlarına ve van hiele geometri anlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ünlütürk Akçakın, H. (2016). GeoGebra destekli matematik öğretiminin ilköğretim öğrencilerinin akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Üstün, U. ve Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174), 1-32. DOI: 10.15390/EB.2014.3379
  • Wahyuni, Y., Jamaris, J. ve Solfema, S. (2021). Integration of digital technology in mathematics learning. International Journal Of Humanities Education And Social Sciences (IJHESS), 1(3), 144 – 151.
  • Yıldız Avcı, Z. (2018). Mobil öğrenme araştırmaları ve uygulamalarına ilişkin bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Yılmaz, Z. A. ve Batdı, V. (2016). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimle bütünleştirilmesinin meta-analitik ve tematik karşılaştırmalı analizi. Eğitim ve Bilim, 41(188), 273-289. DOI: 10.15390/EB.2016.6707
  • Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2. sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler enstitüsü, Adana.
  • Yiğit, Ö. (2008). Programlı öğretimin ilkelerine göre hazırlanan 4. sınıf kesirler ünitesi öğretim yazılımının bireysel ve grupla öğretim süreçlerinde kullanımının öğrencilerin başarı düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

Effectiveness of Individual and Classroom-Based Digital Technology Use in Primary Mathematics Teaching: A Meta-Analysis Study

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 19, 288 - 302, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1083099

Öz

Individual and classroom-based digital technology use in primary mathematics teaching is a common practice. However, a definite conclusion on the effectiveness of these two different digital technology uses has not been reached yet. Accordingly, the current study aims at comparing the effects of individual and classroom-based digital technology use in primary mathematics teaching on academic achievement. For this purpose, a meta-analysis study was designed. Studies were selected by searching for the pre-determined keywords in the pre-determined databases. A total of 18 studies met the study criteria. Twenty-three different effect sizes were obtained from these studies. Only studies conducted in Turkey were examined. The data obtained from these studies were coded using a coding sheet prepared by the authors. The effect sizes were calculated by Hedges' g measure using the random effects model. The data were analyzed by a Comprehensive Meta-Analysis program. The analysis results indicated that the effect size of individual and classroom-based digital technology uses in primary mathematics teaching on academic achievement is g=1.725 and g=1.613, respectively. Based on these findings, it can be argued that both individual and classroom-based digital technology use have a very high impact on increasing mathematics achievement in primary schools. Although the difference in effect sizes is minor, individual digital technology use was found to be more effective than classroom-based digital technology use. Using the findings of the current study, the use of individual and classroom-based digital tools can be recommended to increase academic achievement in primary mathematics.

Kaynakça

  • Akar, H. (2020). The effect of smart board use on academic achievement: A meta-analytical and thematic study. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 8(3), 261-273.
  • Akar, H. ve Çelik, O. T. (2020). Akıllı tahta kullanımının kalıcılığa ve derse yönelik tutuma etkisi. Ekev Akademi Dergisi, (81), 171-188. doi: 10.17753/Ekev1337
  • Akçay, A. O., Karahan, E. ve Bozan, M. (2021). The effect of using technology in primary school math teaching on students’ academic achievement: A meta-analysis study. FIRE: Forum for International Research in Education, 7(2), 1-21. DOI: 10.32865/fire202172231
  • Akgün, M. ve Akgün, İ. H. (2020). The effect of digital stories on academic achievement: a meta-analysis. Journal of Education and Learning, 9(6), 71-83.
  • Akman, E. (2019). İlkokul matematik dersi kesirler konusunda geliştirilen sanal gerçeklik uygulamasının farklı değişkenler açısından etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Alabdulaziz, M. S. (2021). COVID-19 and the use of digital technology in mathematics education. Education and Information Technologies, 26, 7609–7633. DOI: 10.1007/s10639-021-10602-3
  • Altınpulluk, H. (2021). Video oyunların eğitim araştırmalarında kullanımı: Bir sistematik tarama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 185-212.
  • Altıok, S. (2020). Artırılmış gerçeklik destekli simetri öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkileri ve öğrenci görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 177-200. DOI: 10.17943/etku.622871
  • Anıl, Ö., Batdı, V. ve Küçüközer, H. (2018). The effect of computer-supported education on student attitudes: A meta-analytical comparison for the period 2005-2015. Educational Sciences: Theory & Practice, 18, 5–22. DOI: 10.12738/estp.2018.1.0285
  • Ayaz, M. F., Şekerci, H. ve Oral, B. (2016). Öğretim teknolojileri kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 35-54.
  • Baki, A. ve Gürsoy, K. (2020). The effect of computer-assisted mathematics teaching on academic achievement in mathematics course: A meta-analysis study. Turkish Journal of Mathematics Education, 1(1),31-56.
  • Batdı, V. ve Anıl, Ö. (2021). Bilgisayar destekli eğitimle öğrenme: Bir meta-tematik analiz. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 23(1), 111-127. doi: 10.25092/baunfbed.842078
  • Batdı, V. ve Talan, T. (2019). Augmented reality applications: A meta-analysis and thematic analysis. Turkish Journal of Education, 8(4), 276−297. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/841711 adresinden erişilmiştir.
  • Baysan, E., Bayra, E. ve Demirkan, Ö. (2018). Teknoloji destekli işbirliğine dayalı eğitim ortamları araştırmalarına ilişkin içerik analizi (2010-2015). Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (35), 1-21.
  • Bolat, Y. İ. ve Göksu, İ. (2020). Teknoloji kullanımı Türkiye'de öğrencilerin akademik başarılarını etkiliyor mu? bir meta-analiz çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 138-176. DOI: 10.17943/etku.614505
  • Borenstein, M. ve Higgins, J. P. (2013). Meta-analysis and subgroups. Prevention Science, 14, 134–143. DOI: 10.1007/s11121-013-0377-7
  • Cantürk Günhan, B. ve Açan, H. (2016). Dinamik geometri yazılımı kullanımının geometri başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 1-23.
  • Clark-Wilson, A., Robutti, O. ve Thomas, M. (2020). Teaching with digital technology. ZDM Mathematics Education, 52, 1223–1242. DOI:10.1007/s11858-020-01196-0
  • Çakıcı, L. (2018). Dijital öykü temelli matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarı motivasyon ve matematik etkinliklerine yönelik tutumları üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Çavuş, H. ve Deniz, S. (2022). The effect of technology assisted teaching on success in mathematics and geometry: A meta-analysis study. Participatory Educational Research (PER), 9(2), 358-397. DOI: 10.17275/per.22.45.9.2
  • Çiloğlu, T., Yılmaz, Ö., Yılmaz, A. ve Karaoğlan Yılmaz, F. G. (2021). Eğitimde artırılmış gerçeklik konulu makalelerin incelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 147-158.
  • Çoruk, H. (2015). Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve kaygılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Das, K. (2019). Role of ICT for better mathematics teaching. Shanlax International Journal of Education, 7(4), 19-28.
  • Demir, S. (2013). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin (BDMÖ) akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Demir, S. ve Başol, G. (2014). Effectiveness of computer-assisted mathematics education (came) over academic achievement: A meta-analysis study. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(5), 2026-2035.
  • Deniz, S. (2019). Teknoloji destekli öğretimin matematik ve geometri alanlarında başarı ve tutuma etkisi üzerine bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Dikmen, M. ve Bahadır, F. (2021). Artırılmış gerçekliğin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin meta analizi. Ekev Akademi Dergisi, (85), 283- 310. DOI: 10.17753/Ekev1823
  • Dikmen, M. ve Tuncer, M. (2018). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin meta-analizi: Son 10 yılda yapılan çalışmaların incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 9(1), 97-121. DOI: 10.16949/turkbilmat.334733
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dinçer, S. (2015). Türkiye’de yapılan bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi ve diğer ülkelerle karşılaştırılması: bir meta-analiz çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 12(1), 99-118.
  • Dinçer, S. ve Doğanay, A. (2016). Bilgisayar destekli öğretimde eğitsel arayüzlerin kullanımı: Bir sentez çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 83-99.
  • Donmuş Kaya, V. ve Eroğlu, M. (2021). Türkiye’de teknoloji ile ilgili yapılmış eğitim programları ve öğretim lisansüstü tezlerin teknoloji ve araştırma eğilimleri: 2015-2020 dönemi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 772-807. DOI: 10.33437/ksusbd.802860
  • Efendioğlu, A. (2006). Anlamlı öğrenme kuramına dayalı olarak hazırlanan bilgisayar destekli geometri programının ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ersoy, M. ve Gürgen, L. (2021). Eğitim teknolojileri ile ilgili yayımlanan makalelerin incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12 (2), 1-16. DOI:10.19160/e-ijer.927830
  • Eser, M. T., Yurtçu, M. ve Aksu, G. (2020). R programlama dili ve Jamovi ile meta analiz uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gökdaş, I. ve Gürsoy, S. (2018). İlkokullarda dönüştürülmüş sınıf modelinin matematik dersindeki akademik basarı ve motivasyona etkisi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 159-174. DOI: 10.29329/mjer.2018.172.9
  • Gündüz, S. ve Kutluca, T. (2019). Matematik ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi üzerine bir meta-analiz çalışması. Journal of Computer and Education Research, 7 (13), 183-204. DOI: 10.18009/jcer.533986
  • Gür, D. ve Bulut-Özek, M. (2021). Mobil öğrenmenin öğrencilerin akademik başarısı, motivasyonu ve tutumları üzerine etkisi: Bir meta analiz çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 1-15. DOI: 10.24315/tred.581539
  • Güzeller, C. O. ve Üstünel, F. (2016). Mobil öğrenmenin öğrenci başarısına etkisi: Bir meta analiz çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 528-561.
  • Hadlington, L. ve Scase, M. O. (2018). End-user frustrations and failures in digital technology: Exploring the role of fear of missing out, internet addiction and personality. Heliyon, 4(11), 1-18. DOI: 10.1016/j.heliyon.2018.e00872
  • Hoyles, C. (2018) Transforming the mathematical practices of learners and teachers through digital technology. Research in Mathematics Education, 20(3), 209-228. DOI: 10.1080/14794802.2018.1484799
  • Hava, K. (2012). Eğitsel bilgisayar oyunu tasarlama yönteminin, ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ipek, J. ve Yaman, U. (2021). An application example for the teaching fractions with the developed digital fraction transparency material. Education Quarterly Reviews, 4(2), 249-263. DOI: 10.31014/aior.1993.04.02.214
  • İçten, T. ve Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 401-415. DOI:10.17671/gazibtd.290253
  • Kanadlı, S. (2021). Sosyal bilimlerde teoriden uygulamaya araştırma sentezi nicel, nitel ve karma yöntemler (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karabay, F. H. (2020). Matematiksel problem çözmede mobil uygulamalarla yapı iskelesi ve ipucu kullanımının ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilişsel yüklerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yozgat Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yozgat.
  • Karagöl, İ. ve Esen, E. (2019). Ters-yüz edilmiş öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 708-727. DOI: 10.16986/HUJE.2018046755
  • Kavaklı, A. ve Yakın, İ. (2019). Mobil öğrenme: 2015 – 2019 çalışmalarına yönelik bir içerik analizi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 251-268.
  • Kaya, A. ve Öçal, M. F. (2018). Geogebra’nın öğrencilerin matematikteki akademik başarılarına etkisi üzerine bir meta-analiz. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 12(2), 31-59. DOI: 10.17522/balikesirnef.505918
  • Kazu, İ. Y. ve Kurtoğlu Yalçın, C. (2022). Investigation of the effectiveness of hybrid learning on academic achievement: A meta-analysis study. International Journal of Progressive Education, 18(1) 249-265.
  • Kutluca, T., Hacıömeroğlu, G. ve Gündüz, S. (2016). Türkiye’de bilgisayar destekli matematik öğretimini temel alan çalışmaların değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1253-1272.
  • Küçük Avcı, Ş. (2018). Üç boyutlu sanal ortamlar ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrenme başarısı üzerindeki etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Küçük Avcı, Ş., Çoklar, A. N. ve İstanbullu, A. (2019). Üç boyutlu sanal ortamlar ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrenme başarısı üzerindeki etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 44(198), 149-182. DOI: 10.15390/EB.2019.7969
  • Maas, C. J. M., Hox, J. J. ve Lensvelt Mulders, G. J. L. M. (2004). Longitudinal meta-analysis. Quality ve Quantity, 38, 381–389.
  • Marshall, D. (2012). High school students’ use of digital technology as a predictor of measures of academic progress. Educational Measurement and Evaluation Review, 3, 87-99.
  • Orhan, A. (2019). The effect of flipped learning on students’ academic achievement: A meta-analysis study. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(1), 368-396.
  • Özçakır Sümen, Ö. (2013). Geogebra yazılımı ile simetri konusunun öğretiminin matematik başarısı ve kaygısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Özdoğan, E. (2008). İşbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim 4. sınıf matematik öğretiminde öğrenci tutum ve başarısına etkisi: Bilgisayar destekli işbirlikli öğrenme ve küme destekli bireyselleştirme tekniği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özerbaş, M. A. ve Yalçınkaya, M. (2018). Çoklu ortam kullanımının akademik başarı ve motivasyona etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi/JRES, 5(2), 1-21.
  • Özler, A. (2020). Tersyüz sınıf modeli ile desteklenmiş tam öğrenme yaklaşımının matematik dersindeki akademik başarıya ve öz düzenleme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Özdemir, F., Aslaner, R. ve Açıkgül, K. (2020). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin öğrencilerin matematik tutumuna etkisi: Bir meta-analiz çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(13), 18-40. DOI: 10.29129/inujgse.543534
  • Öztop, F. (2022). İlkokul matematik öğretiminde dijital ve dijital olmayan oyun kullanımının etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. International Primary Education Research Journal, 6(1), 65-80.
  • Palavan, Ö. ve Sunğur, B. (2017). A meta-analysis study on the effect of computer-aided teaching on the academic success of primary school students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(2), 603-638.
  • Pehlivan, S. (2018). İlköğretim öğrencilerinin web tabanlı matematik materyallerini kullanmalarının akademik başarıya etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Saraç, H. (2017). Türk eğitim sisteminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisi: meta analiz çalışması. Turkish Studies, 12(4), 445-470. DOI: 10.7827/TurkishStudies.11288
  • Sawilowsky, S. S. (2009). New effect size rules of thumb. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 8(2), 597-599.
  • Säljö, R. (2010). Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of learning. Journal of Computer Assisted Learning, 26(1), 53–64. DOI: 10.1111/j.1365-2729.2009.00341.x
  • Şahin, N. (2021). Dijital hikâye uygulamalarının öğrencilerin motivasyonları üzerindeki etkisinin bazı moderatör değişkenler açısından incelenmesi: Meta analiz çalışması. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (46), 119-138. DOI: 10.21497/sefad.1033057
  • Şen, S. ve Yıldırım, İ. (2020). CMA ile meta-analiz uygulamaları. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Şimşek, N. ve Yaşar, A. (2019). GeoGebra ile ilgili lisansüstü tezlerin tematik ve yöntemsel eğilimleri: Bir içerik analizi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 290-313.
  • Tabuk, M. (2019). Lisansüstü tezlerde bilgisayar destekli matematik öğretimi uygulamaları: Meta-sentez çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 656-677. DOI: 10.30831/akukeg.433539
  • Tataroğlu Taşdan, B. (2021). Türkiye’de matematik eğitiminde akıllı tahta kullanımını inceleyen araştırmaların betimsel içerik analizi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 724-743.
  • Toptaş, V. ve Öztop, F. (2019). Matematik öğretiminde dijital teknoloji kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. 2. Uluslararası Temel Eğitim Kongresi Tam Metin Bildiri Kitabı içinde (s. 1075-1085). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Tutak, T. (2008). Somut nesneler ve dinamik geometri yazılımı kullanımının öğrencilerin bilişsel öğrenmelerine, tutumlarına ve van hiele geometri anlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ünlütürk Akçakın, H. (2016). GeoGebra destekli matematik öğretiminin ilköğretim öğrencilerinin akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Üstün, U. ve Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174), 1-32. DOI: 10.15390/EB.2014.3379
  • Wahyuni, Y., Jamaris, J. ve Solfema, S. (2021). Integration of digital technology in mathematics learning. International Journal Of Humanities Education And Social Sciences (IJHESS), 1(3), 144 – 151.
  • Yıldız Avcı, Z. (2018). Mobil öğrenme araştırmaları ve uygulamalarına ilişkin bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Yılmaz, Z. A. ve Batdı, V. (2016). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimle bütünleştirilmesinin meta-analitik ve tematik karşılaştırmalı analizi. Eğitim ve Bilim, 41(188), 273-289. DOI: 10.15390/EB.2016.6707
  • Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2. sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler enstitüsü, Adana.
  • Yiğit, Ö. (2008). Programlı öğretimin ilkelerine göre hazırlanan 4. sınıf kesirler ünitesi öğretim yazılımının bireysel ve grupla öğretim süreçlerinde kullanımının öğrencilerin başarı düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Toplam 81 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feyyaz Öztop 0000-0002-3462-145X

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2022
Kabul Tarihi 6 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2022 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Öztop, F. (2022). İlkokul Matematik Öğretiminde Bireysel ve Sınıf Tabanlı Dijital Teknoloji Kullanımının Etkililiği: Bir Meta-Analiz Çalışması. International Journal of Turkish Education Sciences, 2022(19), 288-302. https://doi.org/10.46778/goputeb.1083099

Cited By