Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teacher and Student Opinions on the Use of Current Event in Social Studies Course

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 19, 501 - 514, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1104585

Öz

In the social studies course, which aims to educate students as active citizens; Incorporating real-world problems in the classroom is one of the effective ways to achieve course objectives. Lesson plans designed with current events can be used to include real-world problems in the classroom. Determining the opinions of students and teachers on the use of current events in social studies lessons is extremely important in reaching the findings about which knowledge and skills students gain. In this study, it was aimed to examine the views of teachers and students about the activities designed using current events in the 4th grade social studies course in primary school. In the research, the case study design, one of the qualitative research designs, was used. The study group of the research consists of 16 students and classroom teachers studying in the 4th grade of a middle socioeconomic level primary school in Kırıkkale. During the eight-week period, the 4th grade Social Studies course "Active Citizenship" learning area acquisitions were carried out by the researcher with activities and practices prepared using current events. As a data collection tool, a semi-structured interview form prepared for teachers and students, developed by the researchers, was used. The data of the research were collected by the researchers and the research data were analyzed through content analysis. According to the results of the study, it was determined that the students were satisfied with the application, they felt happy during the application process, they learned their rights and the role model behaviors were reinforced in the students. The classroom teacher emphasized that the practice, which he considered successful in teaching the acquisitions in the "Active Citizenship" theme, made positive contributions to both his own knowledge and skill level and the knowledge and skill level of the students. Based on the opinions of the students and the classroom teacher, it is possible to state that the practice gives a new perspective to the teachers and students, reinforces the role model behaviors of the students, and presents new alternatives in the teaching of children's rights.

Kaynakça

  • Akdaş, H. B. (2013). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin karar verme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arın, D. (2006). Sosyal Bilgiler derslerinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bekret, D. (2019). Kanıt temelli güncel olayların Sosyal Bilgiler dersinde kullanımına yönelik bir eylem araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bozkurt, S. (2017). İlköğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların kullanımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Demirkaya Gedik, H. (2008a). Sosyal Bilgiler ders kitaplarında güncel konular. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 117-134.
  • Demirkaya Gedik, H. (2008b). Sosyal Bilgiler eğitiminde güncel olaylar. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Deveci, H. (2007). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (1), 417-451.
  • Eryılmaz, Ö. (2015). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin sosyal problemlere duyarlılıklarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gürdoğan Bayır, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Kabapınar, Y. ve Baysal, N.Z. (2004). İlköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimine yaşamın kendisini taşımak: Gazete haberinin kullanıldığı bir öğretimin tasarlanması ve değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 10 (3), 384-419.
  • Kaltsounis, T. (1987). Teaching Social Studies in the elementary school: The basics for citizenship. (2nd ed.) New Jersey: Prentice Hall.
  • Karagözoğlu, N. (2017). İnsan hakları eğitiminde gazetelerden yararlanma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 64-79.
  • Leblanc, R.M. (1980). Affecting attitudes of seventh grade students toward reading through using newspapers. Yayımlanmamış doktora tezi. Houston University, Houston.
  • Lentnek, R.L. (1997). Turning the newspaper into a teaching tool:a study of the effects of newspapers incorporated into the curriculum of a fifth-grade class. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Georgia State University, Georgia.
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Ç ev. Ed.). Ankara: Nobel. [Orijinal baskı 2009].
  • Michealis, J.U. ve Garcia, J. (1996). Social Studies for children: A guide to basic ınstruction. (11th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. United States of America: Sage Publications.
  • Munck, S. (2006). Using newspapers and news magazines to teach history. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Wayne State University, College of Education, Michigan.
  • Olson, M. R. (1984). A study of the uses of the daily newspaper in the curriculum of elementary and secondary schools (current events, curriculum model, mass media, methodology). Yayımlanmamış doktora tezi. University of Oregon, Oregon.
  • Paykoç, F. (1989). Güncel olaylarla belirli gün ve haftaların öğretimi. B. Özer (Ed.). Özel öğretim yöntemleri Sosyal Bilgiler öğretimi içinde (s. 44-60). Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). İlkokul sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Tangülü, Z. (2013). 8. sınıf İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde gazete kullanımının öğrencilerin bu derse ilişkin tutum ve başarısına etkisi. Electronic Turkish Studies, 8(5), 780-781.
  • Uçuş, Ş. (2013). Çocuk hakları eğitimi programının hazırlanması ve değerlendirilmesi, Yayımlanmamış doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ungerman, J.M. (1961). A pilot study for the teaching of current events to sixth graders in south plainfield , new jersey. An Enrichment of Teaching Aids to Meet an Expanding School Population. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kean University, NewarkState College, New Jersey.
  • Ünlüer, G. (2008). Sosyal Bilgiler dersinde gazete kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zemin, S. (2013). İlköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

Sosyal Bilgiler Dersinde Güncel Olay Kullanımına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 19, 501 - 514, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1104585

Öz

Öğrencilerin aktif bir vatandaş olarak yetiştirmelerini amaçlayan sosyal bilgiler dersinde gerçek dünya problemlerini sınıfa getirmek dersin amaçlarına ulaşmada etkili yöntemlerden biridir. Gerçek dünya problemlerini sınıfa getirmede ise güncel olaylarla tasarlanmış ders planlarından yararlanılabilir. Öğrencilerin ve öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde güncel olay kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi hangi bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırdığına ilişkin bulgulara ulaşmada son derece önemlidir. Bu araştırmada ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde güncel olay kullanılarak tasarlanmış etkinliklere yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, orta sosyoekonomik düzeyde bir ilkokulun 4. sınıfında öğrenim gören 16 öğrenci ve sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Sekiz haftalık süre boyunca, 4. sınıf sosyal bilgiler dersi etkin vatandaşlık öğrenme alanı kazanımları araştırmacı tarafından güncel olay kullanılarak hazırlanan etkinlik ve uygulamalarıyla yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen öğretmen ve öğrenciler için hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, araştırma verileri içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin uygulamadan memnun kaldığı, uygulama ile haklarını öğrendiği ve öğrencilerde rol model davranışların pekiştirdiği tespit edilmiştir. Sınıf öğretmeni etkin vatandaşlık temasında yer alan kazanımları öğretmede başarılı olarak değerlendirdiği uygulamanın hem kendi bilgi ve beceri düzeyine hem de öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyine olumlu katkılar sağladığına vurgu yapmıştır. Öğrencilerin ve sınıf öğretmeninin görüşlerinden hareketle, uygulamanın öğretmen ve öğrencilere yeni bir bakış açısı kazandırdığı, öğrencilerin rol model davranışlarını pekiştirdiği, çocuk hakları öğretiminde yeni alternatifler ortaya koyduğu ifade etmek mümkündür.

Kaynakça

  • Akdaş, H. B. (2013). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin karar verme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arın, D. (2006). Sosyal Bilgiler derslerinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bekret, D. (2019). Kanıt temelli güncel olayların Sosyal Bilgiler dersinde kullanımına yönelik bir eylem araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bozkurt, S. (2017). İlköğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların kullanımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Demirkaya Gedik, H. (2008a). Sosyal Bilgiler ders kitaplarında güncel konular. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 117-134.
  • Demirkaya Gedik, H. (2008b). Sosyal Bilgiler eğitiminde güncel olaylar. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Deveci, H. (2007). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (1), 417-451.
  • Eryılmaz, Ö. (2015). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin sosyal problemlere duyarlılıklarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gürdoğan Bayır, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Kabapınar, Y. ve Baysal, N.Z. (2004). İlköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimine yaşamın kendisini taşımak: Gazete haberinin kullanıldığı bir öğretimin tasarlanması ve değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 10 (3), 384-419.
  • Kaltsounis, T. (1987). Teaching Social Studies in the elementary school: The basics for citizenship. (2nd ed.) New Jersey: Prentice Hall.
  • Karagözoğlu, N. (2017). İnsan hakları eğitiminde gazetelerden yararlanma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 64-79.
  • Leblanc, R.M. (1980). Affecting attitudes of seventh grade students toward reading through using newspapers. Yayımlanmamış doktora tezi. Houston University, Houston.
  • Lentnek, R.L. (1997). Turning the newspaper into a teaching tool:a study of the effects of newspapers incorporated into the curriculum of a fifth-grade class. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Georgia State University, Georgia.
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Ç ev. Ed.). Ankara: Nobel. [Orijinal baskı 2009].
  • Michealis, J.U. ve Garcia, J. (1996). Social Studies for children: A guide to basic ınstruction. (11th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. United States of America: Sage Publications.
  • Munck, S. (2006). Using newspapers and news magazines to teach history. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Wayne State University, College of Education, Michigan.
  • Olson, M. R. (1984). A study of the uses of the daily newspaper in the curriculum of elementary and secondary schools (current events, curriculum model, mass media, methodology). Yayımlanmamış doktora tezi. University of Oregon, Oregon.
  • Paykoç, F. (1989). Güncel olaylarla belirli gün ve haftaların öğretimi. B. Özer (Ed.). Özel öğretim yöntemleri Sosyal Bilgiler öğretimi içinde (s. 44-60). Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). İlkokul sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Tangülü, Z. (2013). 8. sınıf İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde gazete kullanımının öğrencilerin bu derse ilişkin tutum ve başarısına etkisi. Electronic Turkish Studies, 8(5), 780-781.
  • Uçuş, Ş. (2013). Çocuk hakları eğitimi programının hazırlanması ve değerlendirilmesi, Yayımlanmamış doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ungerman, J.M. (1961). A pilot study for the teaching of current events to sixth graders in south plainfield , new jersey. An Enrichment of Teaching Aids to Meet an Expanding School Population. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kean University, NewarkState College, New Jersey.
  • Ünlüer, G. (2008). Sosyal Bilgiler dersinde gazete kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zemin, S. (2013). İlköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Dönmez 0000-0002-5360-9835

Selma Yel 0000-0002-9624-6966

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2022
Kabul Tarihi 26 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2022 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Dönmez, T., & Yel, S. (2022). Sosyal Bilgiler Dersinde Güncel Olay Kullanımına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. International Journal of Turkish Education Sciences, 2022(19), 501-514. https://doi.org/10.46778/goputeb.1104585